BTW-vrijstelling voor internationale verkoop

Blaatpraat
Topic Starter

BTW-vrijstelling voor internationale verkoop

#1 , 06 feb 2021 23:10

Kleine zelfstandige in bijberoep.
Ik geniet van de BTW-vrijstelling in België.

Nu kreeg ik vandaag per mail de vraag of ik ook mijn producten wens te leveren aan Nederland.
Tot op heden heb ik geen Nederlandse verzendadressen aanvaard (wel facturatie-adressen, zodat ik niet aan geoblocking doe, ze mogen altijd de producten hier komen ophalen, of een pakketautomaat aan de grens), maar nu is er dus een vraag gekomen om effectief tot bij iemand thuis te leveren.

Ik verwacht niet dat ik boven de 10.000 euro per jaar aan EU-verkopen zal zitten, dus zelfs met de nieuwe regels vanaf juli mag ik nog Belgische BTW rekenen.
Maar... ik reken helemaal geen BTW, wegens de vrijstelling.
Geldt dit dan ook in dit geval? Of is dit een uitzondering op die regel? Het is alvast een kluwen van informatie om in op te zoeken, en mijn bedrijfsbeheer is ook alweer jaren geleden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 feb 2021 23:28

Ik dacht dat de max 10.000 euro uw totale omzet moest zijn, niet enkel de EU verkopen?

In principe heeft de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen voorrang op de vrijstellingen voor IC verkeer, maar in dit geval zou u dus ook rekening moeten houden met de buitenlandse drempels (want dat is niet overal 25.000 euro).

Reclame

LYNX XX
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2021 11:26

https://blog.liantis.be/nl/zelfstandig- ... ht-starter

Uw aankopen zijn met BTW : niet aftrekbaar. Uw verkopen zijn de aankoopprijs + uw winst : geen extra BTW te rekenen. Zo lang u onder de € 25000.00 omzet blijft.

Blaatpraat
Topic Starter

#5 , 07 feb 2021 12:07

Ik dacht dat de max 10.000 euro uw totale omzet moest zijn, niet enkel de EU verkopen?

In principe heeft de vrijstellingsregeling kleine ondernemingen voorrang op de vrijstellingen voor IC verkeer, maar in dit geval zou u dus ook rekening moeten houden met de buitenlandse drempels (want dat is niet overal 25.000 euro).
Als die 10.000 de omzet voor EU én nationaal is, dan zal ik hier sowieso boven zitten dit jaar.
Dat maakt het te ontwarren kluwen nog lastiger...
Zou men dit in het lokale BTW-kantoor weten?

Voor de duidelijkheid: het betreft een B2C transactie hier.
Met alle regels omtrent intracommunautaire transacties zal het nog lang duren eer ik mij B2B op de internationale markt durf te begeven.

Ik acht de kans weliswaar groot dat als ik het inboek zoals een normaal verkoop aan een particuliere klant, er geen enkel probleem zal zijn.
Zelfs al zou ik hier fouten maken tegenover de BTW. Maar moest het een fout zijn, en ze komen erop, zijn de boetes niet mals...

LeenW

#6 , 07 feb 2021 12:43

B2B is net eenvoudiger, van zodra u een buitenlands btw-nummer krijgt, moet u geen btw aanrekenen en moet de koper het maar oplossen in zijn lidstaat.

Als ik het hier lees is de 10.000 effectief de totale omzet van de onderneming:

https://www.rsm.global/belgium/nl/vooru ... e-commerce

LYNX XX

#8 , 07 feb 2021 13:37

Als die 10.000 de omzet voor EU én nationaal is, dan zal ik hier sowieso boven zitten dit jaar.
Zie ook # 7 link 4 hangt af van de limiet per EU land. Zie limieten Nederland en België

Dat maakt het te ontwarren kluwen nog lastiger...
Zou men dit in het lokale BTW-kantoor weten?

Voor de duidelijkheid: het betreft een B2C transactie hier.
Met alle regels omtrent intracommunautaire transacties zal het nog lang duren eer ik mij B2B op de internationale markt durf te begeven.

Ik acht de kans weliswaar groot dat als ik het inboek zoals een normaal verkoop aan een particuliere klant, er geen enkel probleem zal zijn.
Zelfs al zou ik hier fouten maken tegenover de BTW. Maar moest het een fout zijn, en ze komen erop, zijn de boetes niet mals...

LYNX XX

#9 , 07 feb 2021 14:03

@ blaatpraat

Als ik uw topic zo al volg denk ik dat u zeker aan de € 25000,00 zult gaan zitten.

Want tot hier toe leverde u niet naar Nederland + leveringen in België zal te samen waarschijnlijk de limiet overschrijden.

Blaatpraat
Topic Starter

#10 , 07 feb 2021 15:19

@ blaatpraat

Als ik uw topic zo al volg denk ik dat u zeker aan de € 25000,00 zult gaan zitten.

Want tot hier toe leverde u niet naar Nederland + leveringen in België zal te samen waarschijnlijk de limiet overschrijden.
Die kans zit er dit jaar, voor het eerst in alle jaren van mijn bijberoep, wel in.
Sinds vorige zomer zijn mijn verkopen serieus gestegen, met dank aan een verandering van strategie met als aanleiding de huidige pandemie.

Dus ik bereid mij al voor om de extra administratie te moeten voeren dit jaar...

Maar dus: voor nu is de drempel 100.000 euro voor Nederland.
Vanaf 1 juli wordt de drempel in de ganse EU op 10.000 euro vastgelegd.
Aan 100.000 euro omzet zal ik normaal niet zitten dit jaar.
Schatting zegt 20.000, maar als de januariverkopen zich maandelijks herhalen, zal het eerder 40.000 euro worden...

Even geen rekening houden met de grens van 25.000 voor de nationale vrijstellingsregel, maar puur omtrent deze transactie:
Zolang mijn totale omzet onder de 100.000 blijft (voor juli), kan ik voor de Nederlandse klanten hetzelfde werken als nu. Vanaf 1 juli wordt dit vanaf 10.000 euro totale omzet.

Conclusie die ik stel:
Vanaf dan (1 juli, met 10k omzet, of eerder indien 100k omzet) zou ik dus mij moeten registreren in Nederland om nog particulieren te mogen bedienen.
Zolang ik niet aan die omzet zit, mag ik verkopen met Belgische BTW (lees als: geen momenteel, tot ik aan de 25k zit).

LYNX XX

#11 , 07 feb 2021 15:41

Blij voor u dat de zaken goed gaan. Indien die stijging zicht voorzet, zult u zeker BTW plichtige zonder vrijstelling worden : want leveringen in België en de EU samen komt u er beslist. En zoals ik kan lezen heeft u nu een andere aanpak, dat zal ook renderen.
SUCCES

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”