Huur en indexatieachterstand

Adik99
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur en indexatieachterstand

#1 , 22 jan 2021 09:52

Mijn verhuurder wil dat ik 7 jaar indexatieachterstand betaal omdat hij het vergeten was te vragen de voorbije jaren. In het huurcontract is indexatie niet uitgesloten, maar mijn vraag is of hij dat wel mag doen voor 7 jaar tijd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123

#2 , 22 jan 2021 10:18

De verhuurder mag voor de huurprijs vanaf NU wel een indexatie uitvoeren voor die 7 jaar. Je huurprijs zal nu dus 7 jaar indexatie mogen bevatten.
Hij mag echter maar die indexatie in rekening brengen voor de voorbije 3 maanden en vanaf heden en dus niet die volledige 7 jaren inhalen.
Andere forumleden zullen dit wel bevestigen of ontkrachten.

bosprocureur

#3 , 22 jan 2021 10:19

Hij mag zich rustig baseren op de oorspronkelijke stand van de index

Maar...

Als hij bijvoorbeeld vandaag de vraag stelt (liefst schriftelijk dus), mag hij enkel van de lopende maand januari + de drie voorgaande maanden oktober, november, december 2020 bijvragen.
Het wordt dus wel even schrikken, maar u moet maar denken dat u al die jaren ook een ferme besparing gedaan hebt :)

Reclame

freelance

#4 , 23 jan 2021 14:11

Indexatie kan met terugwerkende kracht van 3 maand ( maximum ) .
De indexatie kan maar ingaan op de verjaardagsdatum van het contract .
Verhuurder moet dit schriftelijk melden aan huurder .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

LennieK
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jan 2021 09:38

Hier kan je het bedrag mooi narekenen; https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie

Misschien wel fijn om eens te zien wat je bespaard hebt door zijn vergetelheid :D

Terug naar “Huren”