Verdeling goederen

Cire
Topic Starter

Verdeling goederen

#1 , 29 sep 2008 13:46

Vier jaar geleden gingen mijn ex en ik uit elkaar. Ik bleef in ons zelfgebouwd (vader en ik) huis wonen.
De waarde werd toen op 190.000 € geschat.
Een geplande EOT lukte niet en dus kwam alles in de gerechtelijke molen
Nu is er eindelijk een voorstel van de notaris om alles te verdelen.
Alleen zijn de huizenprijzen serieus gestegen en is het huis nu op 250.000 € geschat. Komt nog bij dat de aandelen serieus in waarde zijn gedaald waardoor ik veel meer moet verkopen om eenzelfde bedrag 'op te hoesten'.
Het ergste is nog dat de noteris geen enkele rekening houdt met geschonken bedragen. (144.000€) Zelfs niet diegene die ex toegeeft of die bewezen zijn. Volgens hem komen al die bedragen de gemeenschap toe. Een , naderhand, geschreven verklaring van de schenkers telt niet volgens hem.
Is hier iets tegen te doen, of gaat mijn ex hier met een groot deel van het familiekapitaal lopen....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2008 13:55

De notaris maakt een ontwerp van akte van vereffening en verdeling. Als u hiermee niet akkoord gaat moet u uw bezwaren aan de notaris kenbaar maken. Deze maakt dan een proces-verbaal van "beweringen en zwarigheden", moet zijn advies geven over de bezwaren en dan het dossier overmaken aan de rechtbank. Daar wordt de zaak gepleit en de rechtbank beslist.

Voor de waarde van de woning en de aandelen moet men rekening houden met de waarde op het ogenblik van de ondertekening van de akte van vereffening-verdeling, of van de overdracht van de eigendom als deze vroeger bij een afzonderlijke akte verricht is.

Als u kan bewijzen dat er schenkingen gebeurd zijn aan u persoonlijk (en dus niet aan u en uw echtgenote) moet de gemeenschap deze aan u terugbetalen. Als dit geld gebruikt is voor de woning moet het "geherwaardeerd" worden, verhoogd worden rekening houdend met de stijging van de waarde van de woning.

scorpioen

Cire
Topic Starter

#3 , 29 sep 2008 14:13

Als u kan bewijzen dat er schenkingen gebeurd zijn aan u persoonlijk (en dus niet aan u en uw echtgenote)

scorpioen
Zelfs een verklaring van de schenker wordt niet aanvaard omdat ze pas na de schenking werd opgemaakt.
Op het moment van schenking denkt niemand eraan dat het geschonkene wel eens voor de helft in de zakken van tegenpartij zou kunnen belanden...

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”