Meebetalen in communiefeest? kan dit zomaar?

Fabi
Topic Starter

Meebetalen in communiefeest? kan dit zomaar?

#1 , 29 sep 2008 09:16

Beste,
in het EOT staat dat er moet meebetaald worden in communie, medische koste enz....
Dus de kleding is toen betaald geweest, nu moet er ook de helft van het feest betaald worden? Zo kunnen mensen blijven melken nietwaar?
De vader was niet op de hoogte, en niet aanwezig!
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Peterken

#2 , 29 sep 2008 14:07

Geachte,

Dit hebben ze bij mij ook geprobeert, zoals vele andere dingen. Ik mocht niet komen maar moest wel mee betalen. Heb dit dan ook geweigerd en heb zelf iets voor de kinderen georganiseerd. Laat je vooral niet behandelen als een melkkoe of als een bankautomaat.

Fabi
Topic Starter

#3 , 29 sep 2008 15:51

Ja wij zouden zelf iets georganiseerd hebben , net zoals jij, maar de moeder wou dit niet!
Dus als zij een feest geeft is het met de hele buurt erbij, het was door de 1000 euro op een chique restaurant! En wij wisten zelfs geen datum van zijn communie!Ik vind het heel erg, de advocaat zegt tja communie is een grote omschrijving, die geeft ons ook courage, betalen doen we allcht niet, ze dreigen met loonsbeslag! Ik heb zelf 2 telgjes op te voeden, en wij zijn geen miljonairs, ik werk deeltijds maar kan alles afgeven aan madam ex!
Ach, ik kan er eens over zagen maar wat brengt het op!
Volgende week is het een verjaardagsfeestje en dan? Terug de helft, ze gaan naar parijs in de herfstvakantie, wij moeten ook de helft bijbetalen, ik heb Parijs nog nooit gezien!

Reclame

Prinsesje

#4 , 30 sep 2008 12:28

Niet naïef doen,hé?
Natuurlijk moet je niet meebetalen in een feest van je ex!
En zeker niet als jijzelf en jouw familie niet is uitgenodigd.
Je deed ( waarschijnlijk) zelf wel iets leuk voor je kind? Legt zij daar ook in bij? Dit kan ze dus zeker niet eisen.

Toen mijn kinderen klein waren betaalde ik de kleren voor de communie, maar liet ze dan daarna ook bij mij liggen voor 's zondagse kledij.
Communiefeesten bekostigde ik zelf voor mijn familie.
Mijn ex mocht de kleding gebruiken voor hun communiefeest, maar kocht liever zelf iets daarvoor uit schrik dat ze kapot zouden geraken en dat hij alsnog kon meebetalen voor de dure kledij. Hij bekostigde ook zelf zijn feest met zijn familie.

Wij hebben 2 kinderen samen die drie jaar verschillen. Het was voor mijn ex niet leuk om na de communiemis van de oudste naar huis te gaan en mij en de
kinderen zien te vertrekken naar het feest.
Dus hebben we afgewisseld. Ik begon met de oudste haar eerste communie de dag zelf bij mij feest, een week later bij de papa feest.
De zoon zijn eerste communie bij papa eerst feest, een week later bij mij.
Vormsel idem maar dan andersom. Dochter eerst bij papa en zoon dan bij mama. Zo konden we elks 2 keer van de dag zelf genieten met familie en communicant. Maar natuurlijk ook 2 keer dat we met een raar gevoel met familie iets gingen eten ( om toch iets te vieren)zonder de communicant erbij en helemaal opgekleed.

Ook de verjaardagsfeestjes zijn verleden tijd. Ze zijn daar gelukkig te groot voor geworden. Die deden we wel samen en betaalden we ook samen. Ben blij dat die momenten achter de rug zijn!

Betalen voor een trip Parijs met de moeder?????
Hoe is dat in godsnaam mogelijk??? Dat laat toch geen enkele vrederechter toe, wel???

Laat je niet doen door de ex. Ik sta er nog altijd van versteld hoeveel er zich nog door laten pakken. Het is schandalig hoe sommigen deze situaties uitbuiten.

Veel sterkte,

Prinsesje

Lex

#5 , 30 sep 2008 13:25

Beste,
in het EOT staat dat er moet meebetaald worden in communie, medische koste enz....
Indien er in uw EOT staat dat u moet meebetalen voor de communie dan moet u zich daar aan houden...'de communie' omvat eveneens het daarbijhorende feest(je).

Een communie zonder feest is geen communie...

Rebel-with-a-cause

#6 , 30 sep 2008 16:10

Beste,
Indien er in uw EOT staat dat u moet meebetalen voor de communie dan moet u zich daar aan houden...'de communie' omvat eveneens het daarbijhorende feest(je).

Een communie zonder feest is geen communie...
Als alternatief voor een (familie)feest kun je ook opteren om iets specifiek vóór en mét de communicant te doen. Tenslotte is dit een memorabel gebeuren in haar/zijn leven.
Het voordeel daarbij is dat je de kosten in bedwang kan houden.

Fabi
Topic Starter

#7 , 30 sep 2008 17:16

Daar wij niet op de hoogte waren van mevrouw haar uitbundig feest, kunnen we dit waarschijnlijk afschudden, we wisten ook niet dat hij zijn communie deed daar hij zwaar depressief was, ze zei dat hij zijn communie niet zou doen!
En nu een feest waar wij 430 euro moeten ophoesten, wij waren er niet bij, en daar hebben we een goed argument, nu de kleding hadden wij reeds wel betaalt, dat was ook al met schoenen tegen de 400 euro!
Dus geen zorgen denken we, de rechter zal ook eens fronsen zei de advocaat!
Oef! We zien wel

Lex

#8 , 01 okt 2008 10:51

Daar wij niet op de hoogte waren van mevrouw haar uitbundig feest, kunnen we dit waarschijnlijk afschudden, we wisten ook niet dat hij zijn communie deed daar hij zwaar depressief was, ze zei dat hij zijn communie niet zou doen!
En nu een feest waar wij 430 euro moeten ophoesten, wij waren er niet bij, en daar hebben we een goed argument, nu de kleding hadden wij reeds wel betaalt, dat was ook al met schoenen tegen de 400 euro!
Dus geen zorgen denken we, de rechter zal ook eens fronsen zei de advocaat!
Oef! We zien wel
De ene ouder wordt geacht te handelen met toestemming van de andere ouder...als uw zoon de leeftijd heeft waarop hij zijn communie doet, dan....

Jorre

#9 , 17 okt 2008 11:15

Lex,

Ik ben het niet met u eens.

In de EOT staat inderdaad bepaald dat er mee betaald wordt in de communie, maar er staat niet bepaald dat moet betaald worden voor een familiefeest in de zin van een party. Veel communies worden tegenwoordig ook gedaan zonder feest/party, want daar beslissen enkel de ouders voor. Dit is een privégebeuren.
De (liturgische) communieviering is echter hét feest en wordt georganiseerd door de (katholieke) gemeenschap en als de ouders daar iets moeten voor betalen, dan ben ik akkoord.
De ouders kunnen ook overeen komen om de kosten te delen voor de communieviering, bvb. als het kind nieuwe kledij en schoenen voor dit gebeuren nodig heeft.

Wat de ouders daarna doen, na dit communiefeest, bvb. het organiseren van een familiebijeenkomst, party, trip naar EuroDisney, of wat dan ook is volledig voor rekening van de organiserende ouder(s).

Dus, in dit geval zeg ik aan Fabi:

De communieparty van de ex moet niet in mee betaald worden, tenzij deze kan bewijzen dat dit een organisatie was van de kerk zelf aan wie fakturen voor het kind zouden moeten worden betaald door (de ouders van) het kind.

Lydhan

#10 , 19 okt 2008 17:17

Heb zelf m'n twee zonen grootgebracht, sinds hun 4 en 6 jaar (ondertussen 16 en 18). Daar kwamen ook feestjes bij, maar nooit heb ik m'n ex gevraagd om bij te leggen, waarom zou ik dat gedaan hebben, ik besliste trouwens om die feestjes te geven.

Moet wel zeggen, m'n ex deed achteraf ook wel een feestje voor onze kinderen, 'k was zelfs uitgenodigd om te blijven als ik hen bracht :lol: , maar neen, dat was een feestje bij pa met zijn familie.

Lex

#11 , 20 okt 2008 09:31

Ik ben het niet met u eens.

In de EOT staat inderdaad bepaald dat er mee betaald wordt in de communie, maar er staat niet bepaald dat moet betaald worden voor een familiefeest in de zin van een party.
Een EOT is een totaalovereenkomst waarin zowat alles mag vermeld worden wat partijen willen...zolang het de ‘openbare orde’ niet raakt…INDIEN men NIET wil betalen voor het feest, of indien iedere ouder zelf een feest wil organiseren, dan had men dit kunnen vermelden in de EOT-akte.

Jorre

#12 , 20 okt 2008 15:10

Zijn er precedenten in de rechtspraak hieromtrent?

Want als dat zo is, dan kan men van alles voorleggen aan facturen onder de noemer van 'communie'. Je kan voor je kind een reis rond de wereld organiseren in die periode, en zeggen dat je ex-partner moet meebetalen want het is een communie. komaan, zeg.
Voor mij is dit net als het probleem met buitengewone kosten: je kan niet alles in een EOT of vonnis gaan vermelden onder die noemer. In extreem gevallen moet de rechtbank of een bemiddelaar dan maar uitsluitsel brengen.

Ik blijf erbij. Wat je privé doet als ouder heeft grenzen.
Als je overeen komt om samen een communiefeest te organiseren voor je kind, dan voorziet de EOT volgens mij in een tussenkomst in de kosten door beide ouders, want door diezelfde ouders overeengekomen noch in het voordeel, noch in het nadeel van de andere ouder.

In het geval van Fabi is de vader niet betrokken geweest bij het feest, noch vooraf op de hoogte gebracht.
Als men het spel echt wil vuil spelen, kan de tegenpartij net hetzelfde gaan beginnen doen, en wat levert dat op? Wat is die EOT dan waard?

Fabi,
Staat er in de EOT van uw partner iets vermeld over de mee te betalen kosten "na onderling overleg"? Dat kan helpen in jullie betoog.

Lex

#13 , 21 okt 2008 11:15

Ik heb geen weet van rechtspraak in die zin…wat nog niet wil zeggen dat er geen is…’iemand’?

Art.203.§1.De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting,het levensonderhoud,het toezicht,de opvoeding en de opleiding van hun kinderen.. art. 374. § 1. Wanneer de ouders niet samenleven, blijven zij het ouderlijk gezag GEZAMENLIJK uitoefenen…(Burgerlijk Wetboek)

Als u privé uw ding wil doen…waarom niet…maar dan kan men vermelden in de EOT dat iedere ouder zelf een feest wil/zal organiseren en dit ZONDER financiële tussenkomst van de andere ouder…in- of exclusief een reis rond de wereld of naar de maan…

Jorre,uw volste recht om bij uw standpunt te blijven maar ik vrees dat, wanneer het tot en rechtzaak komt, u bij de rechter 'bot zal vangen'.

Fabi
Topic Starter

#14 , 24 okt 2008 18:54

Hallo,
neen er staat niks bij, maar ik heb reeds info, het is zo dat een feest niet als noodzaak gezien is en iedere ouder zelf iets deed....
Feestjes tellen niet, de vader was niet uitgenodigd, en had zelf iets voorzien. Dus deze vlieger gaat niet op en naar de rchter lopen voor ieder onozel ding tja.... beetje kostelijk niet?

De bril moest met overleg gebeuren, armani is niet noozakelijk, dus een gewone montuur kan ook en de helft vd glazen...
Bedankt!

Terug naar “Echtscheiding”