digitale registratie plaatsbeschrijving

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

digitale registratie plaatsbeschrijving

#1 , 14 dec 2020 13:02

Ben al bijna de hele voormiddag bezig met het registreren van een nieuwe PB. Volgens de overheid zou het nu vlotter moeten gaan. Waarschijnlijk dan ook maar enkel voor hen.
Op de in te vullen site vragen ze een aantal gegevens oa de code van het betreffende registratiekantoor, het nummer van het boek en het blad en het vak. Bij de registratie van het huurcontract ontving ik een bevestiging met een .registratiereferentienummer bestaande uit 27 (zevenentwintig) letters en cijfertekens. Nergens wordt op de invulpagina verwezen naar deze lange code (zonder enige tussenspatie.) De leek zou zo maar moeten snappen dat deze code overeenkomt met de combinatie van code kantoor, boeknummer, bladnummer en vak. Heb om dat uit te vinden liefst bij a 70 minuten aan hun wachtlijn gehangen.
Zijn er nog personen hier die de website van de Financiën zeer onoverzichtelijk en onduidelijk vinden? Heb al diverse mensen gesproken die dat ook vinden. Wanneer gaan die ambtenaren nu eens normaal leren spreken en denken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 15 dec 2020 00:57

Een parlementaire vraag van 2011 kaartte reeds het probleem aan van " gekwalificeerd overheids personeel "
https://www.senate.be/www/?MIval=/Vrage ... 91&LANG=nl
Toen reeds erkende de minister het probleem van de " vergrijzing van het ambtenarenbestand " .
Volgens de minister gaf dit uitzicht op ( quote ) :
" Ze wil naar eigen zeggen de grote uitstroom van ambtenaren aangrijpen om te werken aan efficiënte overheidsdiensten met minder, maar beter gekwalificeerde mensen."

Wellicht is de minister geslaagd in de eerste doelstelling , namelijk het " terugdringen van de vergrijzing " ; doch of de tweede doelstelling reeds gehaald is ( efficientere overheidsdiensten met beter gekwalificeerde mensen " ) kan als twijfelachtig beschouwd worden .

Ook in de digitalisering van alle overheidsdiensten doet zich een merkwaardige evolutie voor .
Wanneer de overheid 10-15 jaar geleden gold als zijnde ' digibeet ' ( in tegenstelling tot de burgers die toen al lang ' on-line ' waren ) en aangeschafte computers stof stonden te vergaren in overheids kelders , heeft men ondertussen ' een tandje bijgestoken ' , waardoor we naar een toekomst evolueren dat de overheid weliswaar alles over een burger zal te weten komen ( hebben ze netjes afgekeken van Google ) , maar waarbij die burger voor een digitale dienstverlening al zijn vrije tijd zal moeten opofferen . .
Wat wellicht de bedoeling is , want ' hun ' efficientie is niet noodzakelijk de onze ; en ze moeten toch een voorsprong behouden op de burger , in het kader van ' doeltreffendheid ' . Pro-actief handelen noemt men zoiets . ( niet te verwarren met ' voortschrijdend inzicht ' )

Ook zal die burger over een stalen zenuwstelsel ( en wellicht een gesofisticeerd toetsenbord/ gepatenteerd aanraakscherm ) moeten beschikken om een registratiereferentiecode bestaande uit 27 tekens te reproduceren .
Is zoiets als een ' captcha ' . Slaag je er niet in , dan ben je een ' robot ' , en ga je terug naar af . ( wat dan zoveel betekent als ' digibeet ' )
De ' vergrijsden " onder ons kunnen dan aan de ' uitstroom ' beginnen , en worden vervangen door ' beter gekwalificeerden ' .
Mischien een suggestie aan een parlementslid om daar dan een vraag over te stellen , om de cirkel rond te maken .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Topic Starter

#3 , 15 dec 2020 12:39

Deze voormiddag nogmaals telefonisch contact gehad met die diensten. Blijkt dat het mailadres van hun servicecenter of helpdesk nite meer geldig is, en dat al bijna 1 jaar. Ze hebben nu een nieuwe mailadres. Niet verwonderlijk dat er geen respons kwam. Na mailadres te hebben veranderd, had ik binnen de 2 uur een antwoordje, weliswaar naast de kwestie ( ze sturen het door naar de bevoegde dienst)
Dus nogmaals wachten.
Al bijna 1 jaar lang sturen de mensen hun vragen en klachten naar een fout mailadres; nochtans duidelijk op hun site vermeld.
Ook een manier om minder te moeten werken. :evil:

Reclame

bosprocureur

#4 , 15 dec 2020 13:20

Efficiënte manier om het aantal (geregistreerde) klachten drastisch te doen afnemen. En dat staat altijd goed op hun palmares :)

mava105
Topic Starter

#5 , 15 dec 2020 18:17

Deze namiddag vernomen tijdens een gesprekje met iemand van de helpdesk. Blijkbaar zijn het aantal voorbehouden plaatsen om "registratiereferentienummer " (wat een naam) in te geven 2 plaatsen te kort, zodat je dus nooit het volledige nummer kan ingeven, en de site dus steeds weer weergeeft dat hij het nummer niet kent. Dat is een cijfer-lettercombinatie van 27cijfers en letters zonder spatie. Erg duidelijk dus, en gebruiksvriendelijk.

mava105
Topic Starter

#6 , 16 dec 2020 09:31

Welke boetes zijn er voorzien voor het niet laten registreren van een plaatsbeschrijving? Huurcontract zelf werd wel geregistreerd, maar het lukt niet bij de PB. Fout ligt blijkbaar niet bij mezelf, gezien al 2 andere personen, onafhankelijk van elkaar ook al geprobeerd hebben om dat te doen, maar telkens dezelfde foutmelding krijgen,
Zijn er hier personen die dit al meermaals gedaan hebben, en die zouden kunnen helpen?

Avbogae

#7 , 16 dec 2020 09:48

Hallo,

Ook ik ondervond problemen bij de registratie van de plaatsbeschrijving.
Ik heb de dienst een mail gestuurd met daarin de plaatsbeschrijving en zij hebben dit voor mij gedaan.

bosprocureur

#8 , 16 dec 2020 10:38

Hallo,

Ook ik ondervond problemen bij de registratie van de plaatsbeschrijving.
Ik heb de dienst een mail gestuurd met daarin de plaatsbeschrijving en zij hebben dit voor mij gedaan.
Dus de registratie is effectief gebeurd, en u hebt er bewijs van neem ik aan.
Krijgt u dan ook een papieren exemplaar met de nodige stempels of andere versieringen ?

Avbogae

#9 , 16 dec 2020 10:55

Neen,je krijgt geen papieren exemplaar als je registreert via MyRent. Zelfs geen brief of e-mail met de bevestiging dat de registratie aanvaard is.

Nadat je het contract geupload hebt, duurt het enkele weken voor ze het aanvaarden. Als je later nog eens op MyRent gaat, zie je dan dat het aanvaard is...

mava105
Topic Starter

#10 , 16 dec 2020 16:14

Ik heb na een aantal weken wel een "bewijs van registratie" gehad met de melding dat de huurovereenkomst is geregistreerd. Hierop is een "registratiereferentienummer" vermeld , en combinatie van 27 cijfers en letters (zonder spatie) die je moet herhalen als je later de PB wil registreren.
Hier loopt het fout. Ik krijg steeds de melding dat ze mijn dossier nite kennen.

Terug naar “Huren”