onderhoudsuitkering misbruikt

Robbie_vmh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onderhoudsuitkering misbruikt

#1 , 29 nov 2020 01:35

beste
in 2003 werd in een vonnis beslist dat mijn vader maandelijks 150 euro onderhoudsgeld moest betalen aan mijn moeder. 125 euro die toekomt aan mijn moeder en 25 euro die op een spaarrekening moest komen waar ik als kind begunstigde van ben. Deze rekening kon enkel gebruikt worden mits toezeg van beide ouders, maar intussen is het geld door mijn moeder verplaatst.
in Oktober 2018 heb ik mijn domicilie bij mijn vader gevestigd en zijn we ook gestopt met het betalen van deze onderhoudsuitkering. Er is nu een periode van 2 jaar verstreken en het bedrag van 25 euro die maandelijks betaald werd op een spaarrekening is spoorloos. Mijn moeder wil er niet verder op ingaan, maar ik vermoed dat dit geld van rechtswege aan mij toekomt. Ik heb omtrent deze concrete casus enkele gerichte vragen.

1 Is er voor mij een mogelijkheid om dit geld terug te eisen? (ik ben nu 21 jaar)
2 Heeft mijn moeder in deze casus een grove fout gemaakt die van rechtswege tot diefstal kan leiden?
3 Hebben ik en mijn vader in der tijd onrechtmatig de onderhoudsuitkering stopgezet? (in 2018 is geen enkele formaliteit volbracht dit stop te zetten maar tot op heden heeft mijn moeder nog geen bezwaar ingediend)
4 Is het aan te raden dit bedrag onderhands terug te vorderen?

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 29 nov 2020 10:05

Als ik goed kan rekenen, was u op het ogenblik dat u bij uw vader ging wonen 18 jaar. Op die leeftijd bent u meerderjarig en kan u kiezen waar u verblijft. Het is dan wel logisch dat er aan de andere ouder geen onderhoudsgeld meer betaald wordt omdat u daar niet meer verblijft én u meerderjarig bent. Dus daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Al kan het best dat als u de "verdwenen" spaartegoeden terugvraagt aan uw moeder, zij dit als (onterechte) compensatie ziet voor de stopgezette onderhoudsgelden.

Vraag per aangetekend schrijven dat zij zich bij een juridisch deskundige terdege informeert over de mogelijk juridische gevolgen mbt. het eenzijdig afhalen van spaartegoeden van uw spaarrekening. Maan haar aan deze tegoeden meteen terug te storten en sluit af met de hoop dat deze transactie zonder correctionele veroordeling afgesloten kan worden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”