Medehuurder wilt contractbreuk plegen

florinski
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Medehuurder wilt contractbreuk plegen

#1 , 01 sep 2020 12:10

Beste,

Situatieschets : Wij huren met 4 vrienden sinds 1 aug 2018 samen een woning om de kosten te dekken. Tijdens deze periode hebben we wel wat overlast gepleegd tov de buren (geluidsoverlast door te luide muziek) en heeft een van de huurders (Verder met het initiaal J.) 2x een kleine weedplantage begonnen die 2x opgedoekt is geweest door de politie. Nu wilt J. uit het contract en wilt hij alleen gaan wonen, de verhuurder wilt geen aanpassing aan het contract en wilt enkel verder met het huidige contract of volledige contractopzegging van onze kant. De andere huurders (mij incl) willen geen volledige opzegging van het contract en nu dreigt J. het contract op te zeggen door een contractbreuk via de clausule van goede huisvader waarin staat het geen huis voor druggebruik en/of drugsverhandeling is (J. heeft ook al laten weten aan de verhuurder dat er soms drugs wordt gebruikt bij ons thuis, wat ik hier niet betwist maar wat niet te bewijzen valt).

Kan hij zomaar die kant opgaan? Want als er contractbreuk is via goede huisvader staat er in ons contract dat dit een geldige reden is om de woning onmiddellijk te verlaten. Zijn er bepaalde stappen dat de andere huurders kunnen nemen om zichzelf hier tegen te beschermen?

Dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 sep 2020 12:20

Een bekentenis is geldig bewijs.

Waarom geeft J. geen gewone opzeg?

florinski
Topic Starter

#3 , 01 sep 2020 13:10

@leenW, hij kan dit niet doen omdat het een contract is die nog met de oude huurwet werkt. Dus enkel als alle 4 de huurders opzeggen kan hij weg. Een aanpassing van het contract wilt de verhuurder niet.

Maw als hij bekent dat er druggebruik en drugsverhandeling (ook al is hij de persoon die hier beide schuldig aan is) aan de hand is geeft dit reden genoeg om de verhuurder te laten overgaan tot contractbreuk? Komt er hier geen vrederechter bij? Kunnen de andere huurders geen beroep tegen doen?

Reclame

LeenW

#4 , 01 sep 2020 13:20

U kan uiteraard met alle wettelijke middelen in beroep gaan.

Puur praktisch gezien zou ik echter naar iets nieuw op zoek gaan als de relatie met zowel de medehuurder als de verhuurder helemaal op zeep is.

Franciscus

#5 , 08 sep 2020 20:03

En twee PV van de politie voor een plantage???

Oude Belg

#6 , 09 sep 2020 08:39

U kan uiteraard met alle wettelijke middelen in beroep gaan.

Puur praktisch gezien zou ik echter naar iets nieuw op zoek gaan als de relatie met zowel de medehuurder als de verhuurder helemaal op zeep is.
Ik denk zelfs dat de verhuurder in jullie houding een manier ziet om ongewenste huurders (geluidsoverlast, drugs) uit zijn huis te krijgen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JorisVB

#7 , 09 sep 2020 10:07

Maw als hij bekent dat er druggebruik en drugsverhandeling (ook al is hij de persoon die hier beide schuldig aan is) aan de hand is geeft dit reden genoeg om de verhuurder te laten overgaan tot contractbreuk?
Ja.
Komt er hier geen vrederechter bij?
Ja, sowieso. Hij kan niet zomaar het contract verbreken zonder tussenkomst van een vrederechter.
Kunnen de andere huurders geen beroep tegen doen?
Jullie kunnen op dat moment jullie verhaal doen aan de vrederechter. Deze zou kunnen bemiddelen dat je met drie toch verder blijft huren. Maar als de verhuurder stelt dat hij zijn vertrouwen in jullie allemaal kwijt is door die drugsfeiten, zal een vrederechter hem daar mogelijk wel in volgen.

Wat me niet duidelijk is: WIL de verhuurder ook het contract verbreken? Mogelijk wenst hij dit helemaal niet, ook niet na het verhaal van J. Als hij denkt: "dat verhaal van J is enkel en alleen om onder dat contract uit te komen, maar daar ga ik niet in mee." dan blijft het contract gewoon bestaan. In dat geval moeten jullie huur blijven betalen, en als J zijn deel niet betaalt, zal je dat deel via de vrederechter moeten vorderen. De drie andere huurders zullen ondertussen echter wel moeten zorgen dat de volledige huur betaald is elke maand.

Terug naar “Huren”