Verjaring fraude/oplichting overlijdenspolis

Maartjeanne123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verjaring fraude/oplichting overlijdenspolis

#1 , 01 aug 2020 19:17

Mijn moeder is jong overleden, ik was vijftien destijds. Zij had een polis voor mij en mijn zus afgesloten. Mijn vader heeft ongeveer veertien jaar maandelijks de bedragen geïncasseerd, en voor zichzelf gehouden. Ik heb hier nooit een weet van gehad. Mijn vader heeft wel toen ik vijftien was gevraagd iets te ondertekenen maar ik wist niet dat dit voor een polis was die voor mij bedoeld was.
Nu ik hier achter ben gekomen en ik vrijwel geen contact met mijn vader heb wil ik graag dat bedrag van hem terugkrijgen. Het is immers gestolen. De polis startte in 2003 en liep in 2017 af. Het gaat om een bedrag van rond de 12.000 euro. Weet iemand hoe het zit het met de verjaring? Vanaf wanneer tel je wanneer de verjaring begint? Toen de polis begon of eindigde? En hoeveel jaar kan ik tellen? Ik lees drie tot twaalf jaar op internet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 01 aug 2020 23:54

U was minderjarig en uw vader was uw voogd als ouder de voor u verantwoordelijke persoon.
Mogelijk van het ogenblik dat u meerderjarig was. Een minderjarige kan niets geldig ondertekenen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 02 aug 2020 10:18

Verzekeringsmaatschappij al eens gecontacteerd met de vraag wàt er met die polis gebeurd is

Notaris, die afhandeling vd nalatenschap deed ?

Het is niet omdat uw vader uw nalatenschap moest beheren tot u meerderjarig werd (nadien moest dat bij u terecht komen), dat hij zich de nalatenschap mocht toe-eigenen, en hij dient zich te verantwoorden voor wat er met kapitalen gebeurd is.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2020 11:37

De cruciale vraag is hoe deze polis werd afgesloten en vooral wie als benificiant werd aangeduid, de langstlevende of bij ontbreken van deze langstlevende de kinderen. Een interessante tekst in deze materie,
https://www.aginsurance.be/Retail/nl/sp ... e-wet.aspx. Wel even nagaan hoe de rechtsregels waren op het ogenblik van overlijden. Dus in deze én grondig de polis lezen, de rechtsregels opzoeken en vooral ook nagaan of er een testament was opgemaakt waarbij eventueel dit contract werd opgenomen. Immers een testament kan sommige zaken, mogelijk, overrulen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Maartjeanne123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 aug 2020 13:12

Bedankt voor de reacties.
Ik en mijn zus waren de benificianten. De polis die ik heb nagestuurd gekregen heb staat op mijn naam, niet op m'n vaders naam, maar omdat ik minderjarig was heeft mijn vader die geïncasseerd destijds. Mijn zus vertelde dat zij hier achterkwam, een paar jaar geleden, en heeft toen de nationale Nederlanden gecontacteerd. Ze herkende de handtekening niet (dat zou haar handtekening moeten zijn geweest, want de polis was voor haar bedoeld). Maar, mijn zus was op het moment van m'n moeders overlijden wél meerderjarig. Dus mijn vader heeft fraude gepleegd. Zij heeft hem toen aangegeven als fraudeur. Haar vriend destijds heeft haar en mijn vader onder druk gezet om het gehele bedrag terug te krijgen van m'n vader, wat hij heeft gedaan.
Ik heb dit geprobeerd aan te kaarten met mijn vader maar hij gaf niet thuis. Hij was denk ik bang dat hij ook mij zou moeten uitkeren.
Ik geloof dat het in 2016 of 2017 was dat ik hier achter kwam... Omdat fraude/oplichting een misdrijf is lees ik dat er een verjaring is van zes jaar. Maar het kwam ook drie jaar zijn, niemand weet me hier een antwoord op te geven.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 aug 2020 17:37

Als er überhaupt sprake zou zijn van fraude dan zou men zich de vraag kunnen stellen of de verjaring zou beginnen te lopen op het ogenblik dat de polis openviel en uitgekeerd werd en wanneer er sprake zou zijn van oneigenlijk gebruik dat zou men zich de vraag kunnen stellen of hiervan pas sprake kan zijn op het ogenblik dat u meerderjarig werd en of dit als aanknopingspunt zou kunnen tellen voor de aanvang van de verjaringstermijn. Vergeet niet dat uw vader optrad als wettelijk vertegenwoordiger van u als een minderjarig kind. Ik vrees in deze dat je een grondige studie zal moeten voeren over de toepassing van art. 792 van het burgerlijk wetboek. Bezin eer ge begint. Het zou wel eens een kostelijke aangelegenheid kunnen worden zonder dat je zekerheid hebt over het eindresultaat. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Maartjeanne123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 aug 2020 17:57

Als de verjaring niet van toepassing is wil ik het wel aangaan. Het kan niet zo zijn dat toen de polis afliep in 16/17 de verjaring toen pas inging? Ik lees voornamelijk hier dat wanneer ik volwassen ben geworden de verjaring zou zijn in gegaan. Of pas vanaf wanneer ik erachter kwam wat ie deed.
De verjaring is mm grootste zorg. Verder kan ik bewijzen dat mn vader mij en m'n zus veertien jaar heeft bedrogen en opgelicht, zie niet in hoe een rechter kan oordelen dat hij niet onjuist heeft gehandeld.
De polis bedragen kwamen elke maand op zijn rekening binnen, dat is te bewijzen, ook dat hij wist dat hij fout bezig was.
Deze polis is het minst erge wat m'n vader heeft gedaan, dus ik zou graag een keer m'n gelijk willen halen. Maar goed, het heet geen zin als ik te laat ben.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 aug 2020 18:33

U spreekt van maandelijkse uitbetalingen? Tot welke leeftijd van de kinderen werden deze bedragen betaald? Om wat soort polis ging het hier? Ging het hier om een arbeidsongeval? Uw verhaal begint wel heel warrig te worden. Misschien alles een in een juiste tijdlijn plaatsen zodat de consulenten van dit forum u op een gepaste wijze kunnen antwoorden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 aug 2020 19:25

Het is onmogelijk om uw vraag m.b.t. de verjaring op eenvoudige wijze te beantwoorden.
De verjaring loopt niet tegen minderjarigen (art. 2252 BW).
De betalingen die uw vader ontving toen u minderjarig was ontving hij als beheerder van uw goederen. De vordering om hem hierover aan te spreken is vermoedelijk verjaard.
Of uw vader een misdrijf gepleegd heeft bij de ontvangst van bedragen na uw meerderjarigheid is lang niet zeker. Voor die betalingen kan u hem aanspreken op grond van verrijking zonder oorzaak en is de verjaringstermijn tien jaar.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Maartjeanne123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2020 21:18

Volgensmij was ik duidelijk in de eerste vraag die ik hier stelde: de polis heeft vanaf 2003 tot 2016/2017 gelopen. Ik zal alles wat ik weet kort proberen samen te vatten:

Moeder overleed toen ik vijftien jaar was. Moeder had een levensverzekering bij de nationale Nederlanden afgesloten. Die deed uitbetalen, maandelijks, aan haar twee dochters. Ik en mijn zus. Een bedrag van 64,- euro per maand op precies te zijn.
Omdat ik minderjarig was heeft m'n vader mij iets laten tekenen, waarvan ik achteraf denk dat dat van de levensverzekering was, zodat hij het geld zou ontvangen totdat ik meerderjarig was. Hij had dit op moeten sparen, neem ik aan?, wat hij niet heeft gedaan. Ik heb niets ondertekend met de wetenschap dat deze levensverzekering van mij was, er is dus tegen me gelogen.
Mijn zus heeft me laatst verteld dat zij acht jaar geleden erachter kwam dat er een levensverzekering was,die zij niet ontving maar waar ze wel recht op had. Zij heeft de polis toegestuurd gekregen waarop een vervalste handtekening stond. Zij heeft mijn pa toen onder druk gezet en hij heeft haar het totale bedrag van de verzekering in één keer uit betaald, waarna hij nog jaren daarna de maandelijkse uitkering genoot.
Ik kwam er pas in 2016/2017 achter dat er een levensverzekering bestond die voor mij was bedoeld. Mijn zus en ik hebben geen goede band, en heeft het me niet acht jaar geleden niet verteld. Ik heb haar er naar gevraagd toen ik erachter kwam in 16/17.
Ik ben toen naar m'n vader gestapt en hem er vriendelijk mee geconfronteerd. Hij deed of z'n neus bloedde en wilde het er niet over hebben. Zijn vrouw heeft mij toen bedreigd dat ik hier niet mee naar de rechter mocht stappen, want zij zou ervoor opdraaien, daar hij weinig te makken heeft. Dit is waarschijnlijk ook zijn beweegreden geweest, het geld voor zichzelf te houden al die jaren.
Vanwege de slechte band met m'n vader, en mijn vrees voor ruzie en confrontatie heb ik er niets meer mee gedaan. Er zijn wat dingen veranderd in m'n familie situatie waardoor ik nu wel wil waar ik recht op heb.


Ik weet niets van rechtspraak, en dat ik er op verjaring na niet eens recht op zou hebben vind ik best vreemd om te lezen... De levensverzekering staat op mijn naam. Het is met vol geweten achter gehouden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2020 21:27

Ik vermoed dat het hier om een lijfrenteverzekering oud stelsel gaat. U heeft nog steeds geen antwoord verstrekt op mijn toch wel cruciale vragen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Maartjeanne123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2020 23:43

"U spreekt van maandelijkse uitbetalingen?" Klopt, van 2003 elke maand 64,- per maand tot aan 2016 of 2017, ik weet de precieze datum niet.
"Tot welke leeftijd van de kinderen werden deze bedragen betaald?" Ik was 16 toen het begon +13 of 14 jaar is dus tot mijn 29ste of 30ste.
"Om wat soort polis ging het hier?" Blijkbaar een lijfrenteverzekering.
"Ging het hier om een arbeidsongeval?" Geen idee wat je bedoeld maar ze is dood gegaan aan kanker.

Heb ze volgensmij allemaal al voorheen beantwoord maar nog eens dan.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 03 aug 2020 08:44


"Ging het hier om een arbeidsongeval?" Geen idee wat je bedoeld maar ze is dood gegaan aan kanker.

Dat is dus geen arbeidsongeval, tenzij men kan bewijzen dat het veroorzaakt werd door de werkomgeving. (Zoals asbest bvb)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 aug 2020 11:49

Mava, dan ik er sprake van beroepsziekte. Ik stelde deze vraag om een verklaring te vinden voor de maandelijkse uitkering.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 03 aug 2020 16:02

klopt. Vergissing van mij :mrgreen:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”