Hallo all,
Ik ben in dienst als federaal ambtenaar.
Voorwaarde voor benoeming was oa. diploma licenciaat.
Dit diploma heb ik echter behaald als "werkstudent"; ttz tijdens de 4-jaar durende studie was ik ook werkzaam en heb ik dus pensioenrechten opgebouwd.
Op mypension.be werd mij automatisch voorgesteld de studiejaren van dit diploma te regulariseren.
Na aanvraag regularisatie bij de FPD kreeg ik een voorstel berekening waarin 3 vd 4 jaren (3/4) als gratis bonificatie geteld werden, en 1 jaar dus regulariseerbaar zou zijn. In totaal zie ik dan dus 48 maand meer in de teller van relevant tantieme.
De 3 bonificatiejaren en het regulariseerbare jaar brengen volgens de FPD dus een meeropbrengst op.
Maar bij nadere beschouwing denk ik dat de FPD hier een fout gemaakt heeft: ze laten de 4 jaar effectief dubbel tellen als pensioenrechtopbouwende jaren toch? Of niet?
Nochtans zijn ze toch duidelijk in het bezit van alle gegevens, blijkt uit al hun documenten ivm mijn loopbaan.
Als ik de aanvraag tot regularisatie verstuur, zal er normaal gezien een "betekening regularisatiebeslissing" volgen.
Indien hun zienswijze hierin onveranderd blijft, moet ik dan dus binnen de 6 maand betalen voor het te regulariseren jaar.
Ik ga normaal binnen 6-tal jaar met pensioen.
Ik stel mij de vraag of ze dan binnen 6 jaar wegens "vergissing" kunnen terugkomen op een betekende regularisatiebeslissing? Of is die definitief, ook al is ze foutief?
Ik heb vroeger ook een graduaatsdiploma (2 jaar)behaald als zuivere student (niet werkend).
Als ik dit diploma wil regulariseren (dit kan, ook al was het niet vereist voor benoeming) heb ik vermoedelijk geen recht op gratis bonificatie zijnde 3/4 van de 2 studiejaren, vermits dit diploma niet in aanmerking kwam(en dus zeker niet vereist was) voor benoeming.
Dit betekent dat ik dus eventueel de 2 volledige jaren moet regulariseren?
Dit is duurder en brengt uiteraard minder op dan het licenciaatsdiploma.
Zie ik een en ander correct, of maak ik hier paar denkfouten?
En hoe kan de FPD een incorrecte berekening opsturen, als ze in bezit zijn van alle gegevens: ze kunnen toch duidelijk zien dat ik tijdens studieduur ook werkzaam was???
Dank en mvg, Phil.