Kerstboom perseelsgrens

De Keyser
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kerstboom perseelsgrens

#1 , 15 jul 2020 14:16

Beste,

Jaren terug plantte ik een klein kerstboompje die ik van een ex kreeg op 1m vd perseelsgrens. Ondertussen is het een boom van bijna 4 meter.
De takken zijn ingekort en hangen niet over bij de buren, ze hebben er ook geen bladeren of ander vuil van. De boom verschaft me privacy in mn badkamer. Nu dreigt de buurman me voor het gerecht te dagen als ik die boom niet laat rooien...Dit terwijl ze een beukenhaag van 80 meter op meer dan 2m hoog hebben staan op 10cm van de perseelsgrens waar ik al jaren zelf de takken van laten afdoen omdat ze dat aan hun laars lappen (op de laatste 2 jaar na vd 15). De takken hangen voor zeker 50 cm over mijn gras.

Onderhandelen zit er niet in. De buurman is niet voor rede vatbaar ondanks dat hij niet echt last heeft van mijn boom. Het zou zijn zicht belemmeren maar zijn zicht zijn 2 veluxen in slaapkamers...lijkt me wat overdreven dus als excuus. Het gaat hem eerder om pesterijen die al jaren aan de ging zijn.

Geef ik toe voor lieve vrede (die er al jaren niet is) of laat ik hem naar het vredegerecht gaan en meteen zijn ganse haag herplanten?
Indien de boom wegmoet dacht ik deze te vervangen door leilindes. Op de gemeente kunnen ze me zelf niet goed zeggen op welke afstand deze mogen staan en hoe hoog ze mogen zijn...

Bedankt voor jullie advies alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 15 jul 2020 15:01

Een boom moet op 2 meter van de perceelgrens staan, dat lijkt mij dus een strijd te zijn die je niet kan winnen.

Sirkii

#3 , 15 jul 2020 18:16

Haag van de buren moet op 50cm staan. Hem daar eens op attent maken ....

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jul 2020 19:51

Die 50 cm telt wel voor het midden van de haag, dus de wortels.

lukasi

#5 , 16 jul 2020 11:10

Bomen moeten op 2 meter van de grens ingeplant worden. Indien deze ouder zijn dan 30 jaar geldt de verjaring en mogen die dichter staan (niet aangeplant !)

Hagen tot 2 meter hoogte mogen op de perceelgrens of tot bij de perceelgrens ( mits wederzijds akkoord). U hebt tot heden nooit problemen over die haag gemaakt. Er kan van een verworven recht uitgegaan worden dat die haag met zijn stammen op 10 cm van de grens zijn geplaatst. Het onderhoud wordt dan uit gewoonte verdeelt tussen de 2 aanpalende buren of er zouden afspraken moeten gemaakt zijn over het onderhouden van de haag. Wat niet kan is om de haag hoger te laten worden dan 2 meter maar dan moet je best de eigenaar schriftelijk manen om deze tot 2 meter te brengen ( weerom bij wederzijds akkoord mag dit hoger maar wees redelijk, een haag vna 6 meter hoog is nefast om te onderhouden)

Leilindes of andere leibomen worden aanzien als bomen en moeten dus op 2 meter van de grens. Vroeger werd er getoleerd om deze dichter tegen de grens te planten maar begin dit jaar zou deze regel zijn verstrengt aangepast.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”