Kinderbijslag

Addy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kinderbijslag

#1 , 30 jun 2020 20:07

Beste
Ik heb een vonnis waar in staat dat het kindergeld mij toekomt vanaf 2017
Nu doet het kinderbijslagfonds moeilijk
En weigert mij uit te betalen
Terwijl er letterlijk staat
Dat partijen niet in hun onderlinge verhouding tot overeenkomstige afrekening moeten overgaan
Toch wel hun rechten moeten laten gelden tegen over hun uitbetaler van het groeipakket
En zich daartoe kunnen wenden tot hun kinderbijslagfonds

Staat letterlijk geschreven vonnis is al bij kinderbijslagfonds
Maar blijven weigeren
En zeggen ook niet wat ik moet doen om achterstallen te trekken
Weet iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vely
Berichten: 72

#2 , 30 jun 2020 20:22

Wat is de exacte bewoording in het vonnis?
Welke reden geeft je uitbetalingsactor op om niet aan jou te betalen ?

Je uitbetaler zal enkel rekening kunnen houden met het vonnis vanaf ontvangst. De periode ervoor moet je zelf bij je ex verhalen

Addy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2020 12:01

Beslissing van de rechtbank
Verklaart de vordering van de vader toelaatbaar en gegrond in de hierna bepaalde mate
Zegt voor recht dat de bepaling van het vonnis van 17 oktober en november 2019 van deze rechtbank inzake 19/908/A dienen uitgelegd te worden
In die zin dat de vader gerechtigd was. Op toelagen in het kader van het gezinsbeleid.alsook de eventuele andere sociale voordelen als volgt
Voor I vanaf juni 2017
Voor OVanaf december 2017 tot en met november 2018

En dat partijen niet in hun onderlinge verhouding tot overeenkomstige afrekening moeten overgaan
Doch wel. Hun rechten moeten laten gelden ten aanzien van hun uitbetaler van het groeipakket en zich daartoe kunnen wenden tot hun kinderbijslag fonds

Dit staat zo in vonnis
Zij verschuilen zich achter discreet van 27 april 20018
Terwijl dit over en vroegere periode gaat
Het vonnis is aan hun betekent in oktober
Ontvang nog steeds niks voor I
Ze blijven aan de mama uitbetalen terwijl I zelfs geen contact meer heeft met zijn mama
Dit op aanraden jeugdrechtbank
Het kinderbijslagfonds laat mij steeds kosten maken en houden mij aan het lijntje
Ik zit ondertussen in zak en as
Vlgs vonnis heb ik recht op kindergeld
Maar ze weigeren uit te betalen
Help mij aub

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jul 2020 12:05

Waar zijn de kinderen gedomicilieerd?

https://www.infino.be/nl/faq-archive/wi ... scheiding/
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Addy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 jul 2020 12:41

I is reeds van 2017 bij mij gedomicileerd
En is niet meer bij mama geweest
O was tijdens de vermelde periode ook bij mij gedomicileerd
Woont terug bij mama en ik zie hem alle 14 dagen
Ik heb in 2017 direct aangegeven dat de kinderen bij mij waren maar toen vertelde ze mij dat ik een vonnis moest hebben om kindergeld te trekken aangezien de mama niet wou meewerken

Vely
Berichten: 72

#6 , 01 jul 2020 22:31

Je kan klacht indien via de klachtendienst van je kinderbijslagfonds.
Indien deze niet correct reageren, of je vertrouwt ze niet meer, dan kan je terecht bij
de Klachten- en bemiddelingsdienst van het Agentschap Uitbetaling Groeipakket. Dit kan via:
telefoon: 02/897.10. 60 (elke werkdag van 8u30 tot 16u30u)
e-mail: info@groeipakket.be
brief: Agentschap Uitbetaling Groeipakket, Klachten en bemiddelingsdienst, Trierstraat 9, 1000 Brussel

Er zijn nog verder stappen in de klachtenprocedure. Deze dienen steeds vermeld te worden op brieven, of men moet ernaar verwijzen op hun site.

Ze dienen rekening te houden met je vonnis: https://gpedia.groeipakket.be/nl/themes ... en/theorie

Als je jonger bent dan de mama, kan je vragen om opgenomen te worden in de begunstigdekern. Dan wordt je mee begunstigde van de kinderbijslag van je gezamelijke kinderen (dit kan ook als je de oudste bent, maar dit heeft minder effect)
Dan wordt de kinderbijslag aan beide ouders samen uitbetaald. Jullie moeten samen overeen komen op welke rekening er betaald moet worden. Indien jullie niet overeenkomen, beslist de jongste.
De sociale toeslag wordt per ouder gecontroleerd, Indien er recht is, betaalt men de helft van de sociale toeslag, en dit op een rekening naar keuze van de ouder (dus niet noodzakelijk de samen-gekozen rekening)
Als je de jongste bent, kan je ook vragen om van kinderbijslagfonds te veranderen. Misschien dat een ander kinderbijslagfonds sneller zijn werk doet..
Ik heb in 2017 direct aangegeven dat de kinderen bij mij waren maar toen vertelde ze mij dat ik een vonnis moest hebben om kindergeld te trekken aangezien de mama niet wou meewerken
Deze informatie is volledig verkeerd. indertijd was een schriftelijke aanvraag van de vader voldoende om de kinderbijslag te bekomen. Controleer dus goed wat je hebt opgestuurd, en of dit als een aanvraag moest dienen. (art 69 §1 3de lid AKBW)
Wanneer de twee ouders van verschillend geslacht die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek en het kind niet uitsluitend of hoofdzakelijk door een andere bijslagtrekkende wordt opgevoed, wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen.
De medewerking van de mama was niet nodig.. Je dient hiertegen in beroep te gaan via de arbeidsrechtbank.. De uitleg over hoe dit moet zou op hun brieven moeten staan..

Addy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jul 2020 12:19

beste
allemaal bedankt voor de reakties
ik heb volgens mij geen andere keus dan het kinderbijslagfonds te dagvaarden
zoals reeds vermeld heb ik het vonnis in oktober 2019 laten betekenen op de hoofdzetel van het fonds
ondertussen blijven ze moeilijk doen en nog steeds geen geld ontvangen
ze blijven naar de mama storten terwijl vonnis duidelijk is
ook heb ik de vermelde klacht ingediend dit lijkt echter ook een proces van lange adem
ondertussen heb ik gemaild met de vraag hoe ik het kindergeld wel kan bekomen en hun erop gewezen dat die vraag meerdere keren is gesteld
ook door mijn advocaat maar krijg echter geen antwoord

Terug naar “Echtscheiding”