Mijn vriend en zijn 2 broers (samen 2 volwassenen en 1 puber) moeten hun sociale woning binnen een aantal maanden verlaten na het overlijden van hun moeder. Er is besloten dat ze naar een andere sociale woning zullen moeten verhuizen omdat de huidige woning nu te groot is voor 3 personen.
Ze weten nog niet waar dit zal zijn en of ze hier enige inspraak in zullen hebben. Hun vader laat al 15 jaar lang amper iets van zich horen en verblijft in Thailand.
Er zijn enkele dingen waar niet echt duidelijkheid over is namelijk:
- Hoeveel inspraak heb je hier in, of krijg je gewoon een woning toegewezen? De jongste broer gaat naar de middelbare school en doet dit ook graag met de fiets. Zal hier rekening mee gehouden worden (in beperkte mate met de afstand bedoel ik dan) of kunnen ze echt een woning toewijzen op verdere afstand en met slechte verbinding met zijn school etc?
- Is er een garantie dat ieder van hen een aparte kamer zal hebben, want ik zou denken omdat het om volwassenen en jongvolwassenen gaat dat privacy wel een belangrijk punt is. Ik denk dat ik er geen tekening bij moet maken dat zowel volwassen mannen met een vriendin als een puber niet echt een ideale situatie is om kamers te moeten delen etc. Ook blijf ik elke week toch een dag of twee bij mijn vriend (ik woon zelf nog bij mijn ouders), deels ook omdat ik als enige met de auto kan rijden en zo help met naar de winkel te gaan en eten te maken etc
- Ze hebben 3 katten die al over de 10 jaar oud zijn en natuurlijk gehecht zijn aan hun huidige omgeving. Als grote dierenvrienden hechten ze heel veel waarde hier aan, natuurlijk is er de angst dat ze hun gaan sturen naar één of ander apartement waar huisdieren niet toegelaten zijn of deze dieren niet naar buiten kunnen gaan. Deze dieren naar het asiel sturen is niet iets wat ze over hun hart zouden kunnen krijgen.
Zelf hopen ze natuurlijk in de toekomst om niet meer moeten terug te vallen op een sociale woning. Vanwege een lastige thuissituatie in het verleden is dit nog niet mogelijk in de nabije toekomst. Om samen te wonen zijn er nog onvoldoende inkomsten en zekerheden en graag wachten we nog tot de jongste broer volwassen is en zelf ook de mogelijke middelen heeft om verder te gaan.