Overname water/gas/ele en vrijgeven huurwaarborg

DimensionalWaves
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Overname water/gas/ele en vrijgeven huurwaarborg

#1 , 19 jun 2020 18:06

Op 31/05 liep de opzeg van mijn huurcontract appartement ten einde. Op 03/06 ben ik daar laatst langsgegaan om met de immo de papieren voor overname en vrijgave in te vullen. Gas en elektriciteit gebeurde online. Van water, de uittredende plaatsbeschrijving en volledige vrijgave van de huurwaarborg heb ik een kopie met mijn gegevens en mijn handtekening er op. De afspraak was dat de verhuurder deze zou gaan ondertekenen en terugbezorgen, hij is risicopatiënt corona en was er die dag dus niet bij. Mogelijks zou het sneller zijn als er kandidaat huurders zouden toezeggen op 05/06, maar aangezien het pand nog steeds te huur staat neem ik aan dat die er verder niet geweest zullen zijn.

Ondertussen zijn we 19/06 en ik heb nog niets terug ontvangen. De immo blijft volhouden dat alles op papier moet gebeuren wegens de ouderdom en risico voor de verhuurder en dat ik gewoon geduld en vertrouwen moet hebben. Ik kan wel wat begrip opbrengen, maar zo traag werkt de post nu ook niet, en het virus kan niet lang overleven op papier.

Nu is mijn vraag, hoe loopt dit best verder? Ik kan wachten tot de papieren er eindelijk zijn, en dan alle verbruik van deze maand terugkrijgen, dat zal wel niet veel zijn aangezien het leeg staat. Met nog een week zouden ze toch echt voldoende tijd moeten hebben. Maar wat zijn de mogelijkheden als dit verder op zich laat wachten? Kan ik zelf mijn water/gas/ele opzeggen op datum 01/06? Maar wat dan met de waarborg? Ik snap dat het rare tijden zijn maar ik zou ook wel graag mijn geld terugzien.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 19 jun 2020 19:58

Water, gas en electro kan je toch onmiddellijk digitaal opzeggen . Daarvoor heb je de verhuurder zijn fysieke aanwezigheid niet nodig, evenmin als papier.

DimensionalWaves
Topic Starter

#3 , 19 jun 2020 20:53

Water, gas en electro kan je toch onmiddellijk digitaal opzeggen . Daarvoor heb je de verhuurder zijn fysieke aanwezigheid niet nodig, evenmin als papier.
Ik heb ondertussen even gekeken voor het water. Volgens Farys moet er ofwel een document ondertekend door beide partijen zijn, ofwel is het een eenzeidige opzegging, maar daarbij moet ik dan aanwezig zijn en toegang geven tot de meters, wat nu niet meer kan (meters zitten achter slot, ik heb geen sleutels meer). Plus een verzegeling van de meters en kosten voor mij.

Voor gas en electriciteit begin ik nu wel te twijfelen, we hebben samen online een overname ingevuld (ik neem aan bij de maatschappij van keuze van de verhuurder) maar daar heb ik natuurlijk geen bewijs van. Ik had eigenlijk verwacht dat Essent mij hierover zou gaan contacteren omdat het dan van bij hun weggaat. Maar nog niets van gehad. Kan het dus ook niet zelf online doen zonder die meterstanden. Zal maandag maar eens bellen daarvoor.

Reclame

Terug naar “Huren”