Recuperatie BTW bij faillissement

J_esper
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Recuperatie BTW bij faillissement

#1 , 16 jun 2020 21:41

Begin 2019 is onze aannemer failliet gegaan. Blijkbaar zouden we een deel van dit bedrag kunnen recupereren (met name de BTW die reeds betaald is). Maar als ik een beetje google kom ik op verschillende visies uit.

Ofwel kan die 21% btw teruggevorderd worden via de BTW (wie dat ook moge zijn? De fiscus zou ik dan denken)
Ofwel moet je het op je belastingsbrief invullen? Zoja waar?
Ofwel voorziet de curator iets zodat het op de aangifte komt? Maar mij curator voorziet precies niets?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 jun 2020 22:14

Ik dacht dat dit niet kon als particulier, waar hebt u dat gevonden?

J_esper
Topic Starter

#3 , 17 jun 2020 07:17

Reclame

Oude Belg

#4 , 17 jun 2020 07:25

Ik aanzie de aannemer als mijn klant, want hij werkt voor mij?
De klanten voor jou laten werken is niet de bedoeling. De meeste ondernemers werken voor hun klanten en niet andersom.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW

#5 , 17 jun 2020 11:11

U begrijpt het inderdaad verkeerd, dit is voor zelfstandigen waarbij een klant failliet gaat. U bent particulier die de leverancier failliet ziet gaan. U kan zelf geen btw recupereren.

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#6 , 17 jun 2020 11:18

Als hij voor u werkt, dan bent u de klant.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

J_esper
Topic Starter

#7 , 17 jun 2020 15:56

Dus ik betaal een aannemer geld inclusief BTW die hij gebruikt voor aankoop van materialen.
Vervolgens gaat de aannemer failliet en al de BTW die betaald is, is plotseling verdwenen? En ik zie ook dat geld nooit terug?

denlowie

#8 , 17 jun 2020 16:18

Mocht u een leverancier geweest zijn dan had je recht gehad op deze BTW terug gave, maar je bent een klant dus je heeft er geen recht op, deze blijft in het faillissement

Ik weet ook niet vanwaar u denkt dat u daar recht op geeft, want 9/10 heeft de BTW zelfs dezen nooit ontvangen en kan men je deze niet terug geven,.

Als je leverancier was had je dit kunnen verrekenen in je aangifte .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#9 , 17 jun 2020 17:29

Dus ik betaal een aannemer geld inclusief BTW die hij gebruikt voor aankoop van materialen.
Vervolgens gaat de aannemer failliet en al de BTW die betaald is, is plotseling verdwenen? En ik zie ook dat geld nooit terug?
Waarschijnlijk niet, maar u kan een schuldvordering indienen bij de curator. Zoals hierboven gezegd gaat de Belgische Staat geen btw terugstorten die ze zelf nooit ontvangen heeft.

J_esper
Topic Starter

#10 , 17 jun 2020 17:55

Ik kan wel snappen dat de overheid deze nooit ontvangen heeft.

Wat ik dan niet snap is het verschil tussen klant of leverancier. Eender wie failliet gaat, ikzelf of de aannemer. De overheid heeft in beide gevallen toch geen zekerheid dat de BTW is ontvangen? Maar in het ene geval kan dit teruggevorderd worden, in het andere geval niet?

LeenW

#11 , 17 jun 2020 18:22

Stel als leverancier: Je factureert 10.000 euro + 2100 btw. Je ontvangt niets. Maar die 2.100 moet je wel zelf voorschieten aan de staat. Je krijgt dus enkel terug wat je zelf teveel betaald hebt aan de overheid.

J_esper
Topic Starter

#12 , 17 jun 2020 21:05

Ah dank je wel LeenW.

Maar stel in dat voorbeeld: de leverancier factureert 10000 + 2100 btw, ik betaal en de leverancier gaat failliet. Dan is het mogelijk dat de overheid dit niet heeft gekregen en dit geld 'weg' is. Maar als de curator dan via een schuldvordering alles aan de overheid kan betalen van BTW dan weet ik toch wel dat de overheid alles ontvangen heeft. En dan lijkt me terug vorderen toch wel mogelijk?
Of houdt de overheid zich dan van de domme en beweren ze dat ze het niet hebben ontvangen?

denlowie

#13 , 18 jun 2020 08:18

Iemand die zijn faillissement aanvraagt wel zijt maar zeker dat deze de laatste 6 maanden geen euro BTW heeft betaald, u probleem moet je aankaarten bij de curator hij is de plaatsvervanger van de vorige zaakvoerder
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#14 , 18 jun 2020 09:36

Ik denk dat u eigenlijk wel een punt hebt, maar ik zie nog drie problemen:
- Het is wettelijk niet voorzien dat een particulier btw terug kan vragen in geval van een faillissement
- Bewijslast van de gekochte goederen niet ontvangen te hebben
- Fraudegevoeligheid met fictieve facturatie? Nog niet helemaal over nagedacht maar Belgen zijn creatief op dat vlak.

J_esper
Topic Starter

#15 , 18 jun 2020 17:09

Ik zal hier dus niets van terug zien, wel zuur maar zo zijn er ongetwijfeld nog een hele hoop mensen.

Maar als ik toevallig in bijberoep iets deed en een btw nummer had, was de kans bijvoorbeeld groter dat ik iets kon terugkrijgen omdat ik dan zelf een 'onderneming' ben? Als dat klopt, vind ik dat wel extra frappant want op zich verandert dat niets aan mijn situatie behalve een btw nummer.

Toch allemaal straffe wetgeving, er zal wel een goede reden voor zijn vermoed ik. Maar ben blij dat LeenW ergens mijn punt ziet :)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”