in- uitkoop gezinswoning

swakken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

in- uitkoop gezinswoning

#1 , 27 mar 2020 09:36

Goeiemorgen,

mijn echtgenote en ik zijn aan het scheiden en zij zou de gezinswoning willen inkopen.
Daarover heb ik enkele vragen omtrent wie recht heeft op hoeveel.
Post ik dit in Echtscheiding of is dit eerder een vraag voor in het financiële gedeelte?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
reintje
Berichten: 86

#2 , 27 mar 2020 11:52

Zet ze anders in de rubriek 'stel een vraag', dan wordt ze achteraf wel door iemand naar de juiste rubriek verplaatst.

swakken
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2020 13:00

Ze stond in die rubriek en ik stel vast ze ze al naar hier verplaatst is.
Dus ik veronderstel dat de experts hier zitten.

De situatie:
De aankoop van de gezinswoning in 2012 gebeurde met de verkoop van een eerdere woning, gekocht met fifty-fifty eigen middelen + een hypotheek van 177.000.
In 2017 gebeurde er een wederopname van 22.700 voor renovatiewerken + een nieuw woonkrediet van 12.200 voor de renovatie.
De hypotheek en wederopname staan onder hetzelfde kredietopening nummer, maar daaronder met een ander voorschotnummer.
De nieuwe, kleine hypotheek staat onder een ander kredietopening nummer.
Mijn echtgenote zou de woning willen inkopen.

1. Ben ik verplicht haar de woning te laten inkopen?
2. Hypotheek en wederopname staan onder 1 kredietopeningnummer moeten we die dan samentellen om de openstaande schuld te berekenen?
f blijft de hypotheek apart omdat de wederopname niks met de aankoop te maken heeft?
3. Moet daar ook nog de nieuwe hypotheek bijgeteld worden? Deze staat onder een ander kredietopening nummer en heeft ook niks met de aankoop te maken.

Alvast bedankt

Reclame

Sirkii
Berichten: 5414

#4 , 27 mar 2020 18:26

Ik veronderstel dat de huidige woning dus ook fifty-fifty is.

Je komt tot een akkoord over de huidige realistische verkoopwaarde van de woning. Je bent niet verplicht tot een akkoord te komen maar doordat inkopen lagere registratierechten heeft dan een ander huis te moeten kopen kan dit een hogere prijs dan verkopen opleveren zodat er een “win-win” ontstaat. Blijf wel realistisch over de waarde; het is niet altijd de optelsom van alle uitgaven verhoogd met meerwaarden. Laat het desnoods professioneel schatten.

Je trekt van dat bedrag de openstaande kapitalen af van beide leningen. Als jij verhuisd bent is zij je een halve huur verschuldigd doch jij moet de helft van de lening mee blijven afbetalen. Veelal betaalt de blijver de volle lening omdat de helft ervan overeenkomt met een halve huur. Je neemt dus het openstaande kapitaal op de aktedatum.

Dat saldo reflecteert het deel van de waarde van het huis dat jullie samen al bezitten; de helft van elke partner. Die helft moet zij je betalen om je uit te kopen. Er zijn normaliter nog kleine correcties om je “verloren” registratierechten etc te compenseren doch dat regelt de notaris wel.

Dit alles in de veronderstelling dat er geen huwelijkscontract was.

Terug naar “Echtscheiding”