Verhuurder wil energieovername niet ondertekenen

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil energieovername niet ondertekenen

#1 , 25 mar 2020 20:26

De situatie is als volgt: Ik heb per aangetekend schrijven het niet geregistreerde huurcontract opgezegd. telefonisch met de verhuurder een datum voor overname vastgelegd etc.

Bij de sleuteloverdracht wilt de verhuurder de energieovername niet ondertekenen omdat hij van mening is dat dit door de volgende bewoner ondertekend moet worden. Het appartement zal leeg komen te staan, enkele werken uitgevoerd worden en een nieuwe huurder is nog niet gevonden. Ik denk wel dat de verhuurder oprecht gelooft dat ik mijn contract stop kan zetten met énkel mijn eigen handtekening onder de overname.

Mijn Vragenlijst;

Uiteraard zal ik de verhuurder nog eens contacteren en alles kalm doornemen. Stel dat deze écht niet wil ondertekenen, hoe sluit ik mijn contract dan af?

Ik ben natuurlijk ook verplicht om mijn sleutels terug te bezorgen, maar heb dit nog niet gedaan omdat in het slechtste geval de meters afgesloten moeten worden. is dat oké?

Er is geen uittredende plaatsbeschrijving ondertekend. Kan dat in mijn nadeel werken?


Gegevens:

huurcontract korte duur (drie jaar met stilzwijgende verlenging, afgesloten op 1 feb 2017)
opzeg per aangetekende brief op 22 januari 2020
niet geregistreerd
onderling overeengekomen (schriftelijk) om de opzegtermijn in te korten tot 1 april ipv 16 april
zal leegstaan, geen nieuwe huurder
contract op naam vrouw verhuurder
verhuurder stelde voor dat hij haar handtekening op de vrijgave van de borg zou zetten...
telefonisch zijn we ooit overeengekomen dat ik een gaatje in het glas achteraan de woning mocht maken om de dampkap in de keuken af te voeren, daar was de buurman niet zo blij mee en is toen veel om te doen geweest. heb toen via mail de verhuurder gevraagd om een oplossing te voorzien

Heb enkel tijdens de sleuteloverdracht een verbale discussie gehad. heb besloten om het voorlopig te laten en laten weten dat ik de maatschappij zou contacteren en daarna de verhuurder telefonisch zou contacteren. om de situatie te de-escaleren. zal proberen alles in goede banen te leiden, maar weet niet goed hoe ik alles nu correct af moet sluiten

hartelijk dank

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Ben je op zoek naar een gespecialiseerde advocaat? Jureca helpt jou aan de juiste advocaat. Klik hier voor een gratis intake.
matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 mar 2020 09:25

De oplossing is heel simpel: aansluitingen laten afsluiten en meters laten wegnemen. Zal de verhuurder veel meer kosten om ze terug te laten openen.
Bedankt voor de reactie. Ik zal alsnog proberen de verhuurder de situatie uit te leggen, aangezien er geen voordeel voor hem kan zijn bij het niet ondertekenen. Indien we tóch in het slechtste geval de meter af willen sluiten is mijn volgende vraag;

Door de situatie met het Coronavirus zou het kunnen dat de afspraak ter afsluiting van de meters in het beste geval binnen drie weken gemaakt kan worden en in het slechtste geval enkele maanden. Mijn sleutel zou ik nog niet terug kunnen geven dan, hoewel ik eigenlijk wel verplicht ben om die vanaf één april terug te bezorgen aan de verhuurder. Volstaat een aangetekend schrijven dan met de suggestie dat ik mijn sleutels terugbezorg vanaf het moment dat ik mijn energiecontract af kan sluiten, op welke manier dan ook?

JurecaBE
Berichten: 207
Juridisch actief: Ja

#3 , 26 mar 2020 15:17

Een en ander verwijderd ..aan allen hou het respectvol.
JurecaBE moderator

Reclame

matthiasdv
Topic Starter
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 mar 2020 15:28

Een en ander verwijderd ..aan allen hou het respectvol.
Was de post ivm een foto van de meter met krant van vandaag te nemen fout?

D0gD0g

#5 , 26 mar 2020 16:16

Een en ander verwijderd ..aan allen hou het respectvol.
Was de post ivm een foto van de meter met krant van vandaag te nemen fout?
Neen dat is niet fout, heb zelf dergelijke situatie meegemaakt en in overleg met de leverancier heeft deze zelf dit aan mij gezegd, het zo te doen.
Maar u begrijpt, dit is een forum net als elk ander en soms moet er al eens iets geschrapt worden.

mava105
Berichten: 19239
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 mar 2020 17:06

En waarom mocht de werkelijkheid hier niet gezegd worden. Heb persoonlijk meegemaakt dat er gesjoemeld worden met kranten en foto's.

D0gD0g

#7 , 26 mar 2020 17:21

En waarom mocht de werkelijkheid hier niet gezegd worden. Heb persoonlijk meegemaakt dat er gesjoemeld worden met kranten en foto's.
U mag altijd uw waarheid vertellen.
Maar het feit blijft, krant van vandaag met de meterstand, meter nummer enz op een foto, vandaag toegekomen bij de leverancier, geeft toch een duidelijke aanwijzing dat het een correcte meterstand is.
tekst verwijderd - JurecaBE - moderator - persoonlijke sneren zijn niet nodig

bosprocureur
Berichten: 4900

#8 , 26 mar 2020 17:35

Jonge jonge, moet dat allemaal zo pikant? En zoveel net-niet-persoonlijke aanvallen?

D0gD0g

#9 , 26 mar 2020 18:43

Jonge jonge, moet dat allemaal zo pikant? En zoveel net-niet-persoonlijke aanvallen?
Tja man, ik vind het ook spijtig,

JurecaBE
Berichten: 207
Juridisch actief: Ja

#10 , 26 mar 2020 18:50

Bij mijn weten zijn de andere berichten ook verwijderd
JurecaBE moderator

LennieK
Berichten: 1319
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mar 2020 09:02

Aan TS: zorg dat die sleutels asap bij uw verhuurder raken! U zou de eerste niet zijn die daar kosten voor aangerekend wordt; ofwel een extra maand huur ofwel de kost om nieuwe sloten+sleutels te installeren. Het energieovernamedocument-euvel kan u inderdaad oplossen door het energieovernamedocument+ een gedateerde foto op te sturen naar uw energieleverancier en liefst ook een kopie naar de netbeheerder (wellicht Fluvius?)

bosprocureur
Berichten: 4900

#12 , 27 mar 2020 09:40

En meteen ook een kopie (aangetekend, voor zoveel als dat iets waard is in Coronatijden) naar de verhuurder.

D0gD0g

#13 , 27 mar 2020 10:28

En meteen ook een kopie (aangetekend, voor zoveel als dat iets waard is in Coronatijden) naar de verhuurder.
Dat is inderdaad een onkost € 8 die geen nut heeft.
Je moet de verhuurder toch niet verwittigen dat hij geen misbruik mag maken van de nutsvoorziening omdat TS reeds bewijs heeft ingeleverd bij de leverancier
Voor TS is de zaak afgesloten als het bewijs binnen is en de sleutel afgegeven is, dat is toch mijn veronderstelling.

Freshprince
Berichten: 449
Juridisch actief: Ja

#14 , 28 mar 2020 00:33

Bij weigering te tekenen door verhuurder adviseert ook de ombudsman energie het eenzijdig ondertekende overname document tezamen met een (gedateerde) foto van de meterstanden te bezorgen aan de betrokken energieleverancier (zoals hier dus goed geadviseerd werd). Zie: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... O6dxvMhqeX (pagina 6).

Inderdaad de sleutels teruggegeven anders zou jou nog huur kunnen worden aangerekend.
Raadpleeg voor belangrijke juridische beslissingen altijd een advocaat (met specialisatie in desbetreffende materie) of bevoegde instantie, niet enkel een forum!

Inazuma
Berichten: 6432
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 28 mar 2020 09:27

En waarom mocht de werkelijkheid hier niet gezegd worden. Heb persoonlijk meegemaakt dat er gesjoemeld worden met kranten en foto's
Bedoeling is wel dat dergelijke datering dan die dag (datum krant) nog verzonden wordt

Terug naar “Huren”