Betaling kosten slot na inbraak

andrevano
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Betaling kosten slot na inbraak

#1 , 12 mar 2020 23:04

Er is een inbraak in een appartementsgebouw met enkele verdiepingen.
Geen schade aan de hoofdingang, wel aan de sloten van 2 appartementen die moeten vervangen worden.
De syndic heeft de slotenmaker gecontacteerd voor de herstelling.

Mijn vraag is : wie betaalt de kosten van de slotenmaker voor de herstelling ? De eigenaars van de betreffende appartementen (waar de poging tot inbraak plaatsvond) of komen deze kosten ten laste van de gemeenschap ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 12 mar 2020 23:21

Hangt van de blokpolis af anders uw eigen brandverzekering ...en terug te vorderen op de onbekende dader...

andrevano
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mar 2020 23:29

Slotenmaker heeft 2 aparte facturen opgemaakt, zelfs met 2 x verplaatsingskosten voor hetzelfde moment en dezelfde verdieping ! Ongeveer 2 x € 85.
Ik ken de blokpolis niet, maar ik vermoed dat er daar wel een vrijstelling zal in opgenomen zijn.
In ieder geval rekent de syndicus deze kosten door aan de gemeenschap.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 mar 2020 08:49

Gemeenschap? Ze vallen tlv de betreffende eigenaars.

bosprocureur
Berichten: 6857

#5 , 13 mar 2020 08:55

Slotenmaker heeft 2 aparte facturen opgemaakt, zelfs met 2 x verplaatsingskosten voor hetzelfde moment en dezelfde verdieping ! Ongeveer 2 x € 85.
...............
Heeft die slotenmaker en (1) opdracht gekregen via de syndicus, of hebben de twee bewoners elk hun opdracht gegeven?

andrevano
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 mar 2020 10:06

Syndicus zou opdracht gegeven hebben, voor zover ik weet.

Franciscus
Berichten: 38600

#7 , 13 mar 2020 10:27

Soms vallen voordeuren appartement ook onder blokpolis... ken zo 4 VME's ..
Uiteraard of dikwijls gaat er geen schade aan buitendeur zijn gezien men ofwel lustig vreemden binnenlaat ofwel dat die lukraak bellen en men opendoet.
Ofwel via garages mee binnendringt ( ook op camera te zien) en dan door traag dichtvallende deur garage / blok binnendringt ...mooi te volgen op camerabeelden...

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2020 10:39

Slotenmaker heeft 2 aparte facturen opgemaakt, zelfs met 2 x verplaatsingskosten voor hetzelfde moment en dezelfde verdieping ! Ongeveer 2 x € 85.
Ik ken de blokpolis niet, maar ik vermoed dat er daar wel een vrijstelling zal in opgenomen zijn.
In ieder geval rekent de syndicus deze kosten door aan de gemeenschap.

Zoals Franciscus zegt : ofwel uw blokpolis of indien geen dekking uw eigen verzekering ( indien dekking diefstal en inbraak ).

2 x verplaatsingskosten indien de slotenmaker de sloten gelijktijdig heeft vervangen = afzetterij.

Er is ook slechts 1 franchise gezien 1 schadegeval ( wel bij 2 eigenaars maar eenmalig ).
Bovendien is er een ander aspect : u zegt dat er geen schade is in de gemeenschappelijke inkom. Dus zou het kunnen dat de inkomdeur openstond en het slot niet werd geforceerd = open door geval. Verzekering kan weigeren te betalen en dan komen de kosten integraal voor rekening van de VME wegens nalatigheid en aanzetten tot inbraak ( strafbaar ? ).

Misschien een nadere verklaring geven hoe de inbrekers de appartementenblok hebben kunnen betreden zonder inbraakschade. Of zijn ze binnen geraakt met sleutel ( bv. verloren exemplaar door een bewoner, of nagemaakt ). Dan moest daar voorheen aangegeven zijn politie en PV opgemaakt en slot veranderen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”