Eindafrekening huur absurd hoog?

Vandersteen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Eindafrekening huur absurd hoog?

#1 , 22 jan 2020 08:20

Dag iedereen,

Na enkele jaren een appartement gehuurd te hebben in Leuven, heb ik samen met mijn partner een huis gekocht en zijn we in oktober verhuisd. Zonder problemen alles afgehandeld en ook de huurwaarborg al teruggekregen.
Vorige week kreeg ik een mailtje van de verhuurder met de vraag de jaarafrekening van de vaste kaste kosten te betalen, maar die was zeer hoog: 650 euro

Nu moeten jullie weten dat we al elke maand 75 euro betaalden voor vaste kosten (wat al veel is) en daar komt dus nu die 650 euro nog eens bovenop.

We vroegen een overzicht van waar al die kosten vandaan komen en kregen een lijst waar ook posten op stonden als 'snoeien haag :515 euro'. Dit stond er maar liefst 3 (!) keer op. Er staat een haag aan de achterkant van het gebouw waar ik in principe zelfs niet eens mocht parkeren. Ik vraag me dan ook af of het gerechtigd is dat de syndicus, en op zijn beurt de verhuurder die kost doorrekent aan de huurder. Het is om te beginnen al absurd veel per snoeibeurt, het is dan ook nog eens 3x op een jaar gedaan wat me totaal onnodig lijkt, en er is aan de mezelf noch aan de andere huurders (we zijn met 3 in totaal), nooit iets gevraagd.

Verder staan er op het kostenoverzicht ook posten als 'Proximus' en 'Lampiris'. Elke maand bedragen beide posten meer dan 100 euro; geen idee wat dat precies is. Men zou denken gemeenschappelijke verlichting, maar elke maand meer dan 100 euro verlichting lijkt me veel; en wat Proximus dan zou zijn, geen idee. Ik had Telenet in mijn appartement en dat abonnement betaalde ik natuurlijk zelf.

Al dat soort dingen roepen vraagtekens en alarmbellen op bij mij.

Mag een verhuurder die kosten doorreken aan zijn huurders, en kan ik (aangezien ik mijn huurwaarborg terug heb), ook gewoon weigeren te betalen? Er staat in het huurcontract enkel een kleine alinea over het feit dat er jaarlijks een eindafrekening kan komen, maar er wordt niets gespecifieerd daarover.

Graag jullie mening … Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 jan 2020 09:24

Was er een lift in het gebouw? Het is tegenwoordig verplicht een verbinding te hebben met de depannagedienst van de lift. Meestal gebeurd dit via aan telefoonlijn. Oudere liften gebruiken doorvoer soms nog een permanente lijn, maar het is goedkoper via een GSM verbinding.
Lampiris kan dus ook voor gas zijn. Was er een gemeenschappelijke CV ketel?
Heb je de het totale overzicht van het hele gebouw in handen gekregen? Zonder dat is er geen zinnig woord over die afrekening te zeggen

Reclame

Terug naar “Huren”