Beroepsprocedure bij de Provinciegouverneur

Vanderslagmole
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Beroepsprocedure bij de Provinciegouverneur

#1 , 09 nov 2019 16:24

Beste mede forumgenoten,

In het kader van schoolactiviteiten moest ik een casus behandelen in verband met een vergunning voor taxidiensten. De vergunning was namelijk ingetrokken door een besluit van het College van Burgemeester en Schepenen. De eigenaar van de vergunning heeft hiertegen beroep ingesteld bij de provinciegouverneur in het kader van een georganiseerd bestuurlijk beroep volgens art. 37 decreet 2001 van de Vlaamse Overheid betreffende het personenvervoer over de weg.

Mijn vraag is hoe deze procedure er concreet uitziet bij de provinciegouverneur? In het decreet wordt enkel gewag gemaakt van een beroepstermijn en een beslissingstermijn, maar niet van procedureregels.

Een tweede vraag: Kan de gemeente ( het College van burgemeester en Schepenen) nog enige vorm van verweer bieden? Of moet zij via andere manieren een verweer proberen opbouwen door bv. aan de provinciegouverneur te vragen om een conclusie/nota neer te leggen, of door bv. stukken toe te voegen aan het administratief dossier zoals een verklarende nota?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vanderslagmole
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 nov 2019 19:09

Bedankt voor de informatie
Ik heb de nodige wetgeving opgezocht en ik kan enkel maar tot de conclusie komen dat ofwel de procedure gevolgd wordt zoals die gold ten tijde dat het georganiseerd beroep aanhangig gemaakt moesten worden bij de Bestendige Deputatie ( procedure op tegenspraak) ofwel dat er geen vormvereisten zijn van de procedure waarbij ik denk dat er toch een tegenspraak mogelijk moet zijn door de overheid ( in casu de gemeente) want anders zou er duidelijk vermeld zijnd at het een eenzijdige procedure is. De betrokken wetgeving is immers stilzwijgend over de te volgen procedure.

Wat betreft de regelgeving die vermeld is:
- Het decreet betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer is volgens mij nog niet in werking getreden gelet op het feit dat de Vlaamse Regering nog geen inwerkingtreding bepaalt heeft waardoor de verwachte inwerkingtredingsdatum 1 januari 2020 is
- De bepalingen in het Decreet Lokaal Bestuur handelen over het bestuurlijk toezicht en de klachtenbehandeling, maar de situatie in casu in een georganiseerd bestuurlijk beroep bij de toezichthoudende overheid waardoor deze bepalingen volgens mij niet van toepassing zijn.

Zie ik echt iets overduidelijks over het hoofd?

BrainTrain

#3 , 13 nov 2019 21:07

Hoe zeker die 30 dagen in het oog. Bij ons duurt het al 3 weken vooraleer een beslissing (officiële notulen) van de GR publiek wordt gemaakt .

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”