wettelijk stelsel en bvba

nic789
Topic Starter

wettelijk stelsel en bvba

#1 , 20 jul 2008 18:22

Hallo,

ik heb een bvba waarin ik enige aandeelhouder ben. Mijn vrouw schikt van me weg te gaan. De BVBA is indertijd opgericht met centen uit de gemeenschap.

Worden mijn aandelen aanschouwd als gemeenschap, zelfs indien zij op mijn naam staan, aangezien de BVBA opgericht is tijdens het huwelijk en met gemeenschappelijk geld ?
Worden de inkomsten uit deze bvba aanschouwd als gemeenschap, aangezien deze inkomsten dus tijdens het huwelijk binnenkomen.

Hartelijk dank voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andy

#2 , 20 jul 2008 21:57

1. De aandelen zijn gemeenschappelijk, doch de eraan verbonden lidmaatschapsrechten (stemrecht, voorkeurrecht etc) worden als eigen beschouwd:

Art. 1401 B.W.:

Eigen zijn, ongeacht het tijdstip van verkrijging :
1. de klederen en voorwerpen voor persoonlijk gebruik;
2. het literaire, artistieke of industriële eigendomsrecht;
3. het recht op herstel van persoonlijke lichamelijke of morele schade;
4. het recht op een pensioen, lijfrente of soortgelijke uitkering, dat een der echtgenoten alleen bezit;
5. de lidmaatschapsrechten verbonden aan gemeenschappelijke aandelen in vennootschappen waarin alle aandelen op naam zijn, indien die toebedeeld zijn aan of ingeschreven zijn op naam van één echtgenoot alleen.

2. De inkomsten worden ook gemeenschappelijk beschouwd:

Art. 1405 B.W.:

Gemeenschappelijk zijn :
1. de inkomsten uit de beroepsbezigheden van elk der echtgenoten, alle inkomsten of vergoedingen die ze vervangen of aanvullen, evenals de inkomsten uit openbare of particuliere mandaten;
2. de vruchten, inkomsten, interesten van hun eigen goederen;
3. de goederen geschonken of vermaakt aan de twee echtgenoten samen of aan een van hen onder beding dat die goederen gemeenschappelijk zullen zijn;
4. alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij aan een der echtgenoten eigen zijn ingevolge enige wetsbepaling.

Groeten

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”