Melding zwarte lijst en hypothecaire krediet aanvragen.

Clfontaine
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Melding zwarte lijst en hypothecaire krediet aanvragen.

#1 , 15 okt 2019 18:44

Hallo allemaal,
Gisteren heb ik een brief gekregen van de bank dat ik op de zwarte lijst kwam te staan. Dit is ook de eerste brief die ik er van gekregen heb en heb dan ook direct alle achterstand schuld betaald.
Natuurlijk komt dit ongelegen en ik weet dit is men eigen fout, nu zijn we juist bezig met een aanvraag voor een hypothecair krediet..
Zijn er mensen die toevallig wel op de lijst vermeld staan zonder schulden en die een krediet hebben ontvangen?
Hopelijk krijg ik binnenkort goed nieuws.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#2 , 15 okt 2019 19:20

Besye

Kans is klein. Melding op de zwarte lijst wordt voorafgegaan door tal van communicaties waarin men uw achterstal vast stelt. je moet immers al 3 termijnen achter staan waarvoor u telkens een rappel krijgt. Dus 'eerste keer dat u daar iets over verneemt' neem ik met een korreltje zout.
Elke bank is verplicht de kredietcentrale te raadplegen bij kredietaanvraag. En een melding betekent dat u zeer recent uw contractuele afspraken niet honoreerde. Waarom zou u dat nu wel doen? Is de vraag die men achterliggend zal stellen. Er zijn weinig ernstige banken die in zee gaan met klanten die gemeld staan.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2019 20:10

Het probleem gaat zeker niet opgelost worden door hier de vraag te herhalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Clfontaine
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 okt 2019 07:21

Het probleem gaat zeker niet opgelost worden door hier de vraag te herhalen !
Nee dat weet ik maar ik heb pas daarna gezien dat ik onder het verkeerde onderwerp de vraag had gesteld. Mijn excuses hiervoor..

Clfontaine
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2019 07:22

Besye

Kans is klein. Melding op de zwarte lijst wordt voorafgegaan door tal van communicaties waarin men uw achterstal vast stelt. je moet immers al 3 termijnen achter staan waarvoor u telkens een rappel krijgt. Dus 'eerste keer dat u daar iets over verneemt' neem ik met een korreltje zout.
Elke bank is verplicht de kredietcentrale te raadplegen bij kredietaanvraag. En een melding betekent dat u zeer recent uw contractuele afspraken niet honoreerde. Waarom zou u dat nu wel doen? Is de vraag die men achterliggend zal stellen. Er zijn weinig ernstige banken die in zee gaan met klanten die gemeld staan.
Ik heb eerlijk nooit geen rappel gekregen.. Hadden ze mij dit laten weten had ik het direct betaald..

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 16 okt 2019 10:45

Het is niet normaal dat u op de zwarte lijst bent beland zonder enige aanmaning. Stuur uw bank een aangetekend schrijven met de vraag om het bewijs van deze aanmaningen te leveren en eis dat u onverwijld van de zwarte lijst wordt gehaald.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 okt 2019 11:16

Het is niet normaal dat u op de zwarte lijst bent beland zonder enige aanmaning. Stuur uw bank een aangetekend schrijven met de vraag om het bewijs van deze aanmaningen te leveren en eis dat u onverwijld van de zwarte lijst wordt gehaald.
Kan een bank u wel van de lijst hallen ???

Moet de bank je een aangetekende schrijven doen bij kredietkaart ?

Bij mijn weten kan de bank enkel melden dat de schuld vereffend is !

En dan is de regel exact 12 maanden nadien kom je er af !

Tenzij je kan bewijzen dat je er door een fout er op beland bent, dan kan je een klacht indienen bij de Algemene Directie Economische Inspectie van de FOD Economie.

Dit is de bevoegde controleautoriteit van de overheid op vermeldingen bij de Kredietcentrale
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 16 okt 2019 16:16

Als de bank haar fout inziet is het aan haar om deze onterechte melding te laten weghalen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk de snelste weg zijn.
"sowieso" schrijf je zo.

Clfontaine
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 okt 2019 17:48

Als de bank haar fout inziet is het aan haar om deze onterechte melding te laten weghalen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk de snelste weg zijn.
Morgen een aangetekend schrijven versturen dan!

Clfontaine
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 okt 2019 18:53

Het is niet normaal dat u op de zwarte lijst bent beland zonder enige aanmaning. Stuur uw bank een aangetekend schrijven met de vraag om het bewijs van deze aanmaningen te leveren en eis dat u onverwijld van de zwarte lijst wordt gehaald.
Kan een bank u wel van de lijst hallen ???

Moet de bank je een aangetekende schrijven doen bij kredietkaart ?

Bij mijn weten kan de bank enkel melden dat de schuld vereffend is !

En dan is de regel exact 12 maanden nadien kom je er af !

Tenzij je kan bewijzen dat je er door een fout er op beland bent, dan kan je een klacht indienen bij de Algemene Directie Economische Inspectie van de FOD Economie.

Dit is de bevoegde controleautoriteit van de overheid op vermeldingen bij de Kredietcentrale
Heb net de algemene voorwaarden gelezen van de bank en dit staat er in
13.3. Ingeval uw rekening een achterstand vertoont vanminstens twee maandelijkse minimumbetalingen (zoals vermeld op het rekeninguittreksel) of een achterstand minstens gelijk aan 20% van het totale verschuldigde bedrag, of indien u het bedrag van uw kredietopening overschrijdt, en de achterstand en de overschrijding niet aanzuivert binnen één maand na het versturen van een aangetekende zending met ingebrekestelling, zal uw overeenkomst van kredietopening van rechtswege worden ontbonden.
Deze aangetekende zending heb ik nooit ontvangen. Dus ik denk dat ze hier in fout zijn gegaan. Had ik deze ontvangen dan had ik onmiddellijk alles betaald zoals ik maandag reeds gedaan heb..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 okt 2019 18:57

Zoals dydimus schreef een aangetekend de brief naar je bank sturen, als zij in fout zijn kan men je daar onmiddellijk afhalen .

Zeg zelf eens voor 35€ op de zwarte lijst ??? dit is te gek voor woorden
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4628
Locatie: Diest

#12 , 16 okt 2019 21:48

Beste

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... an-de-niet

Bekijk even regelgeving.
Registratie is niet afhankelijk van bedrag.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 16 okt 2019 22:00

@ basejumper
Natuurlijk is de hoogte van het bedrag niet van belang.

Het is maar dat men met iets kleins niet te betalen met zeer grote gevolgen kan hebben!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 17 okt 2019 08:53

Dit ruikt zelfs naar rechtsmisbruik. Iemand die nooit betalingsproblemen heeft laat zich niet willens en wetens op de zwarte lijst zetten voor ocharme 35 EUR. De bank moet dit weten (ken uw klant; MIFID) en kan dit op een andere manier aanpakken.
"sowieso" schrijf je zo.

Clfontaine
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#15 , 17 okt 2019 17:40

Dit ruikt zelfs naar rechtsmisbruik. Iemand die nooit betalingsproblemen heeft laat zich niet willens en wetens op de zwarte lijst zetten voor ocharme 35 EUR. De bank moet dit weten (ken uw klant; MIFID) en kan dit op een andere manier aanpakken.
Aangetekende zending is verzonden, plus ook de melding voor onze lening. Laten we hopen dat het allemaal nog goed komt 🤞🏻

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”