Ambtenaar of niet ? recht op pensioendeelname later of niet

Heirebaut
Topic Starter

Ambtenaar of niet ? recht op pensioendeelname later of niet

#1 , 08 jul 2008 00:34

Echtscheiding van een ambtenaar.> Is een buschauffeur van De Lijn een ambtenaar ? Ik ben gehuwd met een> chauffeur bij De Lijn. Mijn eigen beroepsloopbaan was eerst full-time,> maar voor het opvoeden van de kinderen ben ik een vijftal jaren thuis> gebleven zonder inkomen, vervolgens ben ik half-time beginnen werken. Heb> ik bij scheiding later totaal geen recht op 'mede'pensioen van de jaren> die ik fulltime thuis voor de kinderen zorgde en de jaren die ik halftime> werkte ? Het lijkt me heel oneerlijk dat ex-partners van een 'gewone'> werknemers hier wèl recht op hebben en ex-partners van een ambtenaar niet.> Er zijn heel veel ambtenaars in België, staan al die ex-partners in de kou> ? Heeft er nog nooit iemand hier iets willen aan doen ?> Kan u mij hierin raad geven ?> Met vriendelijke groeten,> Heirebaut M.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 08 jul 2008 22:10

Geachte,

Volgers mij zijn werknemers van de lijn geen ambtenaren en dan kan u als zodanig aanspraak maken op een rustpensioen ten laste van de Rijksdienst voor Pensioenen. Ingeval van feitelijke scheiding, kan u dan aanspraak maken op de helft van het gezinspensioen als u aan de betalingsvoorwaarden voldoet. In geval van wettige scheiding kan u aanspraak maken op een rustpensioen wettige scheiding voor de jaren tewerkstelling van uw ex tijdens de huwelijksjaren en in zoverre u zelf geen voordeliger pensioen kan krijgen voor deze jaren hoofdens eigen rechten en op voorwaarde dat u zowel aan de loopbaanvoorwaarde, leeftijdsvoorwaarde en betalingsvoorwaarde voldoet.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”