kosten renovatie

SergeB
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kosten renovatie

#1 , 20 aug 2019 14:32

Ik als huurder ben bezig met de renovatie van de woonkamer.
De bedoeling was om zorgvuldig het behang te verwijderen door middel van een behangafstomer. Echter, naarmate het werk vorderde werd het duidelijk dat het niet mogelijk was om het behang te verwijderen zonder dat de afwerkingslaag van de bezetting mee loskwam.

Onder het behang kwamen we ook "verborgen gebreken" tegen. Het bleek dat diverse lagen behang en de bezettingslaag vastgenageld waren in de muur. Waarschijnlijk is dit gebeurd al ergens in de jaren 70-80.
Daarna zijn er terug diverse lagen overgeplakt zodat noch ik als huurder, noch de eigenaar weet hadden van de toestand onder het behang.

Ik heb dit zo snel mogelijk gemeld aan de eigenaar/verhuurder, maar omdat deze op vakantie was, kreeg ik van hem geen reactie.
Ik heb toen zelf het initiatief genomen om de werken door te zetten, dit wil zeggen dat uiteindelijk de hele woonkamer opnieuw bezet moet worden.

Toen de eigenaar terug uit vakantie was, heb ik hem daarover aangesproken en hij zei dat renovatiewerken zoals dit de volledige verantwoordelijkheid van de huurder zijn. Hij zei dat ik als huurder had kunnen voorzien dat dit kon gebeuren en dat daarom de kosten van het opnieuw bezetten niet op hem verhaald kunnen worden.

Hij zei dat het eigenlijk helemaal niet nodig was geweest om het behang te verwijderen, ik betwist dat. Er zaten op vele plaatsen blazen in het behang en diverse mensen adviseerden mij dat het behang verwijderen de enige oplossing was om tot een goed resultaat te komen.

Mijn vraag is nu of ik in mijn recht sta om de kosten van het bezetten van de kamer geheel of deels te verhalen is op de eigenaar.
Uiteindelijk heeft hij er ook een duidelijk voordeel bij, want na het opnieuw bezetten is zijn eigendom in duidelijk betere staat dan voorheen en stijgt misschien zelfs de waarde van zijn eigendom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 aug 2019 16:36

Is er een ingaand plaatsbeschrijving? Blijkt daaruit dat het behang vol blazen en bulten ? Indien niet heb je bitter weinig kan voor recuperatie.
Het behangen en schilderen is immers een verhuurdersverplichting. Enkel met zijn toestemming mocht je dat aftrekken en .herbehangen.
Nieuwe bepleistering is al helemaal voor de eigenaar, maar je hebt het nu op eigen initiatief ggedaan.
Als hij niet vrijwillig wil, kan je naar de vrederechter gaan, maar ik geeft je weinig kans. Tenzij je kan bewijzen dat de muur in een dergelijk slechte staat was, en nat, dat het bepleistering van de muur kwam.

Reclame

Terug naar “Huren”