Ik ben van plan een opbrengsteigendom te kopen bestaande uit 2 huizen
waar telkens 4 studio's inzitten dus 8 studio's in totaal. Over de prijs viel niet te discussieren,die is schandalig hoog maar het is wel mooi.
Er is een overeenkomst op papier gesloten voor de verkoop van een opbrengsteigendom met een voorschot van 5% voorafgaande aan de compromis. Die 5% he ik dus betaald.
Nu ik de compromis voorgeschoteld kreeg stond er in dat het over 2 handelshuizen gaat met woongelegenheid dus zo zijn de panden bij het kadaster gekend. De verkoper wil dat ik het "zo" overneem.
Toen ik de eigenaar hierover uitleg vroeg zei hij dat hij het in 2002 zelf
verbouwd heeft naar 8 studio's zonder bouwvergunning te hebben aangevraagd "da was ni nodig,ik heb enkel badkamers en keukens gezet" zei hij.
Maar als je de panden goed bekijkt zie je slechts 1 ingang in plaats van 2 en 1 traphal ipv 2 en overal aangebouwde zwevende terrassen dus volgens mij is het wel grondig gerenoveerd en gewijzigd.
In de compromis staat dat er geen stedenbouwkundige werken zijn gebeurd die vergunningen nodig hebben.
Nu heb ik dit aan mijn notaris meedegedeeld en die zegt dat hij er in de
compromis melding van moet maken dat he zonder vergunningen
verbouwd is met bestemmingswijziging tot gevolg.
Of dat de verkoper aansprakelijk blijft in de toekomst moest er iets gebeuren maar dat wil de verkoper uiteraard niet in de akte opnemen.
Stel nu dat er hierover niets in de akte komt en alles blijft zoals het nu is,
wat zijn de gevolgen en wie is er aansprakelijk in de toekomst? Ik als koper of de verkoper die de verbouwingen illegaal heeft gedaan?
Wat kan er gebeuren als ik dit pand toch koop?
Ik wil niet dat er in de akte melding van gemaakt worden aangezien ik
dit pand later nooit meer zal kunnen verkopen aangezien er een
soort bouwovertreding op zit.
Ik weet echt niet wat nu de juiste oplossing is,ik zou het doodgraag kopen maar voor de schandalig hoge prijs is het wel heel duur voor een pand dat niet vergund is verbouwd.