Verhuis naar buitenland bij eot

mersey
Topic Starter

Verhuis naar buitenland bij eot

#1 , 14 jun 2008 20:24

Mijn ex en ik hebben bi-locatieouderschap. Mijn ex heeft per aangetekend schrijven laten weten dat zij over 3 weken naar Nederland vertrekt. Met de kinderen. Mijn advocaat wil haar dagvaarden maar de tijd dringt en het is duidelijk dat zij daarop zinspeelt en mij de zwarte piet wil toespelen. Zie je wel dat hij gaat procederen. Nu betaal ik haar elke 3 maanden een flinke som geld als afkoop en daarnaast natuurlijk maandelijks kindergeld.

Kan ik als zij onrechtmatig de kinderen aan de eot ontrekt de betaling aan haar stopzetten? Ik ben wel van plan het kindergeld te blijven betalen.
Moet ik op het aangetekend schrijven reageren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 jun 2008 12:25

Niets kan uw ex beletten naar Nederland te vertrekken met de kinderen,mits de gehomologeerde EOT-overeenkomst inzake ouderlijk gezag nageleefd blijft

“Art.387bis.In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank* van eerste aanleg, rechtsprekend in kort geding overeenkomstig artikel 1280 van het Gerechtelijk Wetboek, kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen.”(Burgerlijk Wetboek).

* “Art.584.De voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg doet, in gevallen die hij spoedeisend acht, bij voorraad uitspraak in alle zaken...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).Zie verder art.1035-1041 Ger.W.

INDIEN het vertrek naar Nederland het naleven van die overeenkomst (quasi)onmogelijk zou maken dan dient van de rechter een andere regeling gevorderd.

U kan niet eigenmachtig de betaling van onderhoudsgeld aan uw ex stopzetten.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”