2de hands moto gekocht-handelaar

els1
Topic Starter
Berichten: 2

2de hands moto gekocht-handelaar

#1 , 17 apr 2019 12:40

Beste,

Ik heb op 07 april 2019 een 2de hands moto gekocht van een handelaar. De moto is van 2007 met 5500km op de teller. Heb bij ons eerste telefonische contact op 28 maart 2019 vermeld dat de moto "opstapklaar" moest zijn. Dat is mij dan ook bevestigd. Heb dezelfde dag een voorschot van 295 euro gestort.
Op 07 april 2019 is de moto bij mij thuis afgeleverd (ik ben woonachtig in de provincie Luxemburg). De handelaar is van de provincie Antwerpen.
Reeds dezelfde dag van levering heb ik een e-mail verzonden dat ik de moto niet meer kan starten als ik een gereden had. Heb de volgende dag antwoord gekregen. Heb zijn advies opgevolgd om de batterij volledig op te laden. Nog eens 2 dagen later heb ik vermeld dat er verborgen gebreken waren zoals de regulator of starter die kapot is en nog een aantal andere zaken die toch niet in orde bleken te zijn. Heb op 11 april dan toch antwoord gekregen na aandringen.Op het einde van zijn e-mail heeft de handelaar dan gezegd dat hij de moto terug komt ophalen en mij dan ook het volledige bedrag zou terug betalen. Heeft hij zelf voorgesteld. Voor mij geen probleem. De vraag is wanneer? Op 12 april krijg ik e-mail dat hij het de komende weken heel druk heeft en dat hij mij op de hoogte zou houden. Had voorgesteld om de moto op zondag 14 april te komen halen (per e-mail en aangetekend). Geen antwoord. Al reeds meerdere e-mails verzonden. Geen antwoord!! Telefonisch ook niet. Mijn vraag is hoeveel tijd wettelijk gezien de handelaar heeft om de moto terug te komen halen en mij terug te betalen?

MVg
Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2019 13:01

Beste,

Mijn vraag is hoeveel tijd wettelijk gezien de handelaar heeft om de moto terug te komen halen en mij terug te betalen?
binnen een redelijke termijn.

Daar staat geen exacte tijd op .

Art. 1645. _ Indien de verkoper de gebreken van de zaak gekend heeft, is hij niet alleen gehouden tot teruggave van de prijs die hij ervoor ontvangen heeft, maar bovendien tot vergoeding van alle schade aan de koper.

Art. 1646. Indien de verkoper de gebreken van de zaak niet gekend heeft, is hij slechts gehouden tot teruggave van de prijs, en tot vergoeding aan de koper van de door de koop veroorzaakte kosten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72
Berichten: 1016

#3 , 17 apr 2019 13:58

28 maart 2019: voorschot van 295 euro gestort.
07 april 2019: moto thuis afgeleverd
07 april 2019: e-mail TS -> handelaar: moto start niet
08 april 2019: e-mail handelaar -> TS: raadt aan batterij volledig op te laden.
10 april 2019: vermelden (e-mail ? AS ?) verborgen gebreken
11 april 2019: e-mail handelaar -> TS: ("na aandringen") bereid moto terug te nemen en aankoop bedrag terug te storten
12 april 2019: e-mail handelaar -> TS: komende weken heel druk - zal TS op de hoogte houden
12 april 2019 (?) e-mail & AS van TS naar handelaar: voorgesteld om moto op zondag 14 april op te halen

"Geen antwoord. Al reeds meerdere e-mails verzonden. Geen antwoord!! Telefonisch ook niet. "
Als je alles op een rijtje zet, en de datums es goed bekijkt, is mijn beste raad voor u: geduld ...
De handelaar is zeer snel (1 dag na uw vermelden van verborgen gebreken) bereid de moto terug te nemen en je aankoopbedrag terug te storten.
Je kan toch moeilijk verwachten dat de handelaar drie dagen later (op een zondag) al een ritje heen en terug nr provincie Luxemburg kan inplannen ?
Vooral aangezien hij je al liet weten dat het even heel druk is, en hij jou op de hoogte zal houden ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 17 apr 2019 21:21

Ik vraag mij nu ook af hoe je op een zondag een aangetekende zending kan versturen.
Als dit de maandag zou zijn, dan heeft de verkoper de brief mogelijks pas vandaag ontvangen...

Terug naar “Consumenten Koop”