Aankoop marktplaats dvd, niet aangekomen. Geen vergoeding?

Vree
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Aankoop marktplaats dvd, niet aangekomen. Geen vergoeding?

#1 , 4 dagen 21 uur geleden (15 apr 2019 13:44)

Ok dus ik heb een maand geleden een dvd gekocht op marktplaats.nl en betaald met overschrijving. Dvd nooit aangekomen. Heb aan verkoper voorgesteld de verzendkosten te laten vallen en de rest terug te storten.

Echter wil de verkoper hier niet op ingaan. Zegt dat het mijn eigen schuld is omdat ik niet met track en trace heb gedaan en dus geen poot heb om op te staan.

Ik geloof inderdaad wel dat de verkoper dit opgestuurd heeft. Maar dan nog ontdoet dit alles aan mijn kans om een deel van mijn geld terug te krijgen?

LeenW
Berichten: 8045

#2 , 4 dagen 21 uur geleden (15 apr 2019 13:47)

De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.

Sirkii
Berichten: 3071

#3 , 2 dagen 16 uur geleden (17 apr 2019 18:12)

met
De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.
Bij (dure) track & trace verzending wel maar als de koper expliciet verzending per gewone post vraagt (omdat een dvd met track & trace versturen veel te duur is) lijkt mij de verantwoordelijkheid van de verkoper te stoppen met het droppen van de brief in de brievenbus.

De verkoper kan idd niet bewijzen dat de dvd verzonden werd doch de koper kan ook niet bewijzen dat hij de dvd niet ontvangen heeft....

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 2772

#4 , 2 dagen 13 uur geleden (17 apr 2019 21:29)

met
De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.
Bij (dure) track & trace verzending wel maar als de koper expliciet verzending per gewone post vraagt (omdat een dvd met track & trace versturen veel te duur is) lijkt mij de verantwoordelijkheid van de verkoper te stoppen met het droppen van de brief in de brievenbus.

De verkoper kan idd niet bewijzen dat de dvd verzonden werd doch de koper kan ook niet bewijzen dat hij de dvd niet ontvangen heeft....
Dit is enkel maar af te dwingen in een B2B verkoop.
Bij B2C gelden er regels.
Volgens het Wetboek Economisch Recht artikel VI.44 gaat het risico van verzending pas over op de consument als deze opteert voor een verzendingsmethode die niet standaard door de verkoper aangeboden wordt.

Maar is het Belgisch recht hier wel van toepassing, aangezien het via een Nederlandse tweedehands-site gekocht is?

Drone
Berichten: 1671
Locatie: st-niklaas

#5 , 1 dag 13 uur geleden (18 apr 2019 21:39)

met
De verkoper is steeds verantwoordelijk, hij moet het dan maar terugvorderen bij de koeriersdienst.
Bij (dure) track & trace verzending wel maar als de koper expliciet verzending per gewone post vraagt (omdat een dvd met track & trace versturen veel te duur is) lijkt mij de verantwoordelijkheid van de verkoper te stoppen met het droppen van de brief in de brievenbus.

De verkoper kan idd niet bewijzen dat de dvd verzonden werd doch de koper kan ook niet bewijzen dat hij de dvd niet ontvangen heeft....
Dit is enkel maar af te dwingen in een B2B verkoop.
Bij B2C gelden er regels.
Volgens het Wetboek Economisch Recht artikel VI.44 gaat het risico van verzending pas over op de consument als deze opteert voor een verzendingsmethode die niet standaard door de verkoper aangeboden wordt.

Maar is het Belgisch recht hier wel van toepassing, aangezien het via een Nederlandse tweedehands-site gekocht is?
als ik mij niet vergis is de regel dat de plaats waar de koop gedaan is, van tel is, in dit geval Belgie dus

Terug naar “Consumenten Koop”