Echtscheiding na slechts 9 maanden huwelijk

Nonbisinidem
Topic Starter
Berichten: 2

Echtscheiding na slechts 9 maanden huwelijk

#1 , 03 jun 2008 15:05

Ik ben nog maar 9 maanden getrouwd, maar gezien mijn vrouw van buitenlandse origine is en hier niet kan aarden, hebben we besloten om te scheiden. Maar als ik de wetgeving lees, zie ik dat men 2 jaar moet getrouwd zijn om te kunnen scheiden met onderlinge toestemming. Weet iemand misschien een ander stelsel waarbij men onmiddellijk kan scheiden en de nodige administratie? Want ze wil gewoon vertrekken en nooit meer terugkomen naar België. Momenteel is ze in het bezit van een identiteitskaart voor vreemdelingen

Onlangs las ik nog in een krant dat je kan scheiden voor slechts 52 euro (enkel betalen van rolrecht). Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat?

Of heeft iemand dezelfde ervaring met zulk kort huwelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#2 , 03 jun 2008 16:53

Sinds september 2007 is het niet langer een voorwaarde dat men 2 jaar getrouwd is om te kunnen scheiden met onderlinge toestemming.

Bij deze echtscheidingsprocedure zijn beiden akkoord om de echtscheiding aan te vragen en maken de echtgenoten in onderling overleg afspraken in verband met hun kinderen, hun roerende goederen en hun huis.

Als de echtgenoten een volledig akkoord hebben bereikt met betrekking tot hun kinderen, roerende goederen en huis (= EOT-overeenkomst), stappen ze naar de rechtbank van eerste aanleg om vervolgens de echtscheidingsprocedure op te starten. Als je het verzoekschrift en de EOT-overeenkomst indient, dien je 52 euro te betalen op de rechtbank.

Nadat het verzoekschrift is ingediend voor de EOT-procedure dienen de echtgenoten 2 maal te verschijnen voor de rechtbank van eerste aanleg.
De eerste verschijning gebeurt één maand na het indienen van het verzoekschrift. De 2e verschijning gebeurt 3 maanden na de 1e verschijning. Tijdens deze verschijningen bevestigen de echtgenoten dat zij uit de echt willen scheiden en bevestigen ze hun akkoord omtrent de EOT-overeenkomst. Indien uw vrouw niet meer in het land is op het moment van de 2e verschijning kan zij zich laten vertegenwoordigen door een advocaat of een notaris.

philipvd
Berichten: 4

#3 , 03 jun 2008 17:06

Beste,
Eerst en vooral hebt u 2 mogelijke wijzen om uit de echt te scheiden, namelijk de echtscheiding op grond van de onherstelbare ontwrichting (EOO) en de echtscheiding door onderlinge toestemming (EOT).
Wat de EOO betreft is de huidige wettelijke regeling de volgende. Volgens art. 229 Burgerlijk wetboek §1 kan de echtscheiding worden uitgesproken indien de rechter vaststelt dat het huwelijk onherstelbaar ontwricht is. Volgens §2 bestaat die onherstelbare ontwrichting wanneer de aanvraag gezamelijk wordt gedaan door de 2 echtgenoten, na meer dan 6 maanden feitelijk gescheiden te zijn of wanneer de aanvraag tot tweemaal toe werd gedaan overeenkomstig art. 1255 §1 van het gerechtelijk wetboek.
Dit alles betekent dat jullie ten vroegste na 6 maanden kunnen scheiden. De voorwaarden hiervoor zijn wel dat jullie het verzoek gezamelijk moeten doen en dat jullie vanaf nu 6 maanden niet meer bij elkaar samenwonen (het beste is dan dat ieder zich inschrijft op een verschillend adres). Dat jullie dus 2 jaar gehuwd moeten zijn is dus niet nodig.
Dan is er nog de mogelijkheid van een EOT. Hierbij zijn jullie verplicht volgens art. 1287-1288 Gerechtelijk wetboek om een overeenkomst op te stellen waarin bepaalde zaken dienen te worden opgenomen. Indien jullie bijvoorbeeld kinderen hebben, moeten er duidelijke afspraken worden opgenomen in de overeenkomst, onder andere omtrent het verblijf van de kinderen. Deze overeenkomst kunnen jullie in principe zelf opstellen. De tussenkomst van een advocaat of notaris is niet verplicht. Toch raad ik aan om een juridisch raadsman te raadplegen, aangezien het vaak een complex gedoe is. Vervolgens leggen jullie het verzoekschrift om te scheiden bij EOT neer griffie van de rechtbank van eerste aanleg (art. 1288bis Ger.W.). Hierdoor wordt de vordering namelijk ingeleid en gaat de gerechtelijke procedure van start. Hoelang de gehele procedure duurt, hangt er van af of jullie goed overeen komen en hoe snel jullie tot een akkoord zijn gekomen omtrent de verschillende verplichte regelingen. Ook hangt het af van hoelang jullie feitelijk gescheiden leven. Indien jullie bij het indienen van het verzoekschrift al 9 maanden afzonderlijk wonen, hoeven jullie slechts 1 maal zelf voor de rechter te verschijnen alvorens de echtscheiding definitief wordt.
Dit was een hele brok, hopelijk weet u meer. Indien u toch nog vragen zou hebben, aarzel niet deze nog te stellen

Reclame

Nonbisinidem
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 04 jun 2008 16:57

Hartelijk dank voor jullie antwoord. Met deze informatie kom ik al een heel eind.

Met vriendelijke groet.

Terug naar “Echtscheiding”