Ik vermelde dat ik in het buitenland zat voor een periode van minder dan een jaar.
Op de vraag of ik een referentieadres kon nemen op het adres van mijn ouders, kreeg ik droogweg het antwoord, "neen dit kan niet"
Nu vraag ik me af: is dit niet een gemeentelijke bevoegdheid?
Maw, is het niet de gemeente waar ik het referentieadres zou nemen bevoegd voor deze beslissing?
En hebben ze gezegd waarom niet?
Heb je toevallig gezegd over een vaste verblijfplaats in het buitenland te beschikken?
Het is inderdaad de gemeente waarin je het RAadres neemt die het moet aanvaarden, niet de gemeente waaruit je vertrekt.
Er is echter slechts één categorie waarbij u in aanmerking kunt komen , nl. : studie en zakenreizen. Als u zich ergens kunt inschrijven als student , hebt u een bewijs.
Inderdaad maar deze categorie hoeft volgens mijn ervaring geen enkel 'bewijs' te leveren.
Concrete voorbeelden:
Ik ben actief op een reisforum. Er zijn nogal wat mensen die een lange reis of wereldreis willen maken tot soms 1 à 2 jaar (sommigen zelfs met tijdskrediet!). Ofwel behouden ze hun domicilie en melden ze zich tijdelijk afwezig, ofwel laten ze zich uitschrijven (bv als ze hun huurwoning hebben opgezegd om de lange reis te maken) en nemen ze een referentieadres en dat konden ze perfect.
Elke vorm van reizen kan als een studiereis beschouwd worden, zelfs een zuiver recreatieve reis. Je hoeft daarom niet aan een instelling verbonden te zijn als student. Wat er allemaal uit een dergelijke reis kan voortvloeien is overigens totaal onvoorspelbaar. Misschien schrijf je wel een boek! Misschien ontstaat uit een dergelijke reis een nieuw plan over wat je met je verdere leven wil doen zoals een andere beroepsactiviteit, een zakelijk initiatief, een investering, .... Als dat geen studiereis is!
En dan kom ik terug op het voorbeeld van mijn vrienden. Deze vertrokken om in het buitenland een restaurant te openen. Ze wisten echter niet op voorhand hoe lang dat precies zou duren en in afwachting konden ze er logeren in een leegstaand tweede verblijf waar ze zich niet konden inschrijven. Ze hadden er net zo goed meteen iets kunnen huren en zich er wel inschrijven maar dat hebben ze niet gedaan omdat ze over een mogelijkheid beschikten die hen veel beter uitkwam. Ze hebben gewacht om zich daar in te schrijven en het RAadres bij mij stop te zetten tot ze naar hun eigendom konden verhuizen. Er komt heel wat kijken bij een definitieve verhuis naar het buitenland, meer nog als je daar een zaak wil opstarten.
Hun situatie viel volgens mij zowel onder studie- als onder zakenreis en mijn vrienden hebben zich niet al te zeer moeten verantwoorden om dat RAadres te krijgen.
Studie- of zakenreizen, dat zijn vage en ruime begrippen die niet altijd op voorhand ingevuld moeten of kunnen zijn.
Zeg de gemeente dat je in Zuid-Amerika op prospectie bent en daarmee is volgens mij alles gedekt om aan de voorwaarden voor het krijgen van een referentieadres te voldoen.