Brand door kortsluiting zonder brandverzekering ....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Brand door kortsluiting zonder brandverzekering ....

#46 , 08 jul 2010 15:05

het probleem hier is

""" -Ik ben de enige van de bewoners die geen brandverzekering heeft."""

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#47 , 08 jul 2010 15:19

Wat met die gedeeltelijke dekking door de polissen van de buurappartementen dan deels zou kunnen verholpen zijn...
is lang geleden dat ik dat uitgelegd kreeg, maar ik meen dat dergelijke risicospreiding ooit bestond..

een verzekeringsexpert die dit leest en kan bevestigen?
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Juridisch actief: Ja

#48 , 08 jul 2010 15:22

Wat met die gedeeltelijke dekking door de polissen van de buurappartementen dan deels zou kunnen verholpen zijn...
is lang geleden dat ik dat uitgelegd kreeg, maar ik meen dat dergelijke risicospreiding ooit bestond..

een verzekeringsexpert die dit leest en kan bevestigen?
Die polissen dekken schade aan aangrenzende appartementen enkel indien de oorzaak van de brand in de verzekerde appartementen lag.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Garamba
Topic Starter

#49 , 08 jul 2010 22:57

Ik ben vandaag teruggegaan naar het afgebrande pand. Alleen de huisbaas en twee van zijn experts waren aanwezig, in tegenstelling met wat er voordien gezegd werd. Veel viel er niet te melden.
Een van de twee experts verklaarde met veel show, me slechts nog drie weken te geven om het pand te ontruimen, haha. Alsof hij daar iets over te mekkeren heeft.

Volgens het districthuis is het niet aan de politie om uit te maken of een woning onbewoonbaar is. En ook de brandweer kan dat kennelijk alleen doen bij instortingsgevaar. Bovendien leveren deze instanties geen officiele attesten af i.v.m onbewoonbaarheid.
Volgens een brandexpert (showman) is een bezoek van de wijkagent meer dan voldoende om dat attest af te leveren ....

Ik denk dat het verhaaltje nog een staart gaat krijgen.

Franciscus

#50 , 09 jul 2010 13:54

In principe is onbewoonbaarheidsverklaring een bevoegdheid van de burgemeester.
Bij hoogdringendheid vb brand of bij plots instorten van een stuk muur wordt BW en politie ter plaatse gestuurd.
Politie stuurt ook de commissaris met wachtdienst ( OBP) of officier bestuurlijke politie ter plaatse.
Deze heeft op basis wet politieambt - gemeentewet enz enz de bevoegdheid om op te treden (in naam van de burgermeester die voor bestuurlijke feiten de eindverantwoordelijkheid heeft)
U spreekt van district dus vermoed ik A...
Wel die commissaris is geen ingenieur en deze zal daarvoor de stadsingenieur ter plaatse laten komen.
Deze zal het gebouw bekijken en vb beslissen dat het gebouw dadelijk moet ontruimd worden. Is misschien al gebeurd door politie op aanbrengen van brandweerofficier.
Als stadsingenieur (burgerlijk ingenieur bouwkunde) dat beslist wordt er een PV en AA opgesteld getekend door de verantwoordelijken. (ingenieur en commissaris)
In standaard procedure is het een dienst van de stad die alles klaarmaakt en burgemeester tekent dan het bevel.
De AA van politie gaat ook naar die dienst en daar wordt dan eveneens het uiteindelijke bevel getekend.
Als de burgemeester er mee akkoord gaat - de uiteindelijke bevoegdheid is burgemeester - soms college - soms gemeenteraad - naargelang waar we juist over bezig zijn - dit gaat meestal onder het hoofdding van openbare veiligheid en gezondheid.

Bij een brand en verder onderzoek zal de politie (een officier van gerechtelijke politie) het pand verzegelen in opdracht Parket of OR - dit kan samengaan met onbewoonbaarheidsverklaring door burgemeester of zelfs met een bevel tot onmiddellijke afbraak (na brand) - reageert de eigenaar niet dan zal de gemeente op zijn kosten alles laten afbreken en de kosten terugvorderen.

En zoals reeds gezegd als er een verzegeling van de plaats delict (PD) is gebeurd en u bent daar ZONDER toestemming binnengegaan - lees eens een van de posting hierboven.
Als het enkel een onbewoonbaarheidsverklaring is van burgemeester - moet men daar een attest krijgen

In een aantal gevallen loopt dat inderdaad via via terug naar politie die eigenaar in kennis stellen

Indien het door geen van beide instanties werd 'ingehouden' dan mag je doen wat je wil
Laatst gewijzigd door Franciscus op 09 jul 2010 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.

lucgescheiden

#51 , 09 jul 2010 14:00

ik kocht ooit een onbewoonbaar verklaard pand, daarin was het de bouwpolitie (inspecteur van stedenbouw) die als enige zijn oordeel had te vellen....

wat voorgaande reactie bevestigd

Garamba
Topic Starter

#52 , 14 jul 2010 21:29

Kennelijk dien ik me schriftelijk te wenden tot het parket om inzage te krijgen in de bevindingen van het parket. Ze waren als een van de eersten ter plaatse.
Het blijkt dat bij een uitslaande brand de brandweer moeilijk de oorzaak kan vaststellen, en dan wordt het parket erbij gehaald. Hun expert maakt dan de vaststellingen.
Telefonisch wordt er niet gecommuniceerd over de zaak. Zelfs wat de onbewoonbaarheid betreft werd ik van het kastje naar de muur gestuurd: politie verwees me naar he parket en het parket verwees me naar de politie .... :shock:
Maar dat laatste is ondertussen uitgeklaard, "de bouwpolitie" bepaalt de onbewoonbaarheid. Op dat attest moet ik nog even wachten nu. Ongewild heb ik een mallemolen in gang gezet, zelfs de huisbaas wist niet dat er nog "bouwpolitie" naar het pand moest komen om over de onbewoonbaarheid te oordelen.
De man die de vaststellingen is komen doen viel uit de lucht toen ik hem om een attest van onbewoonbaarheid ben gaan vragen, de brand die 2 weken voordien plaats had was hem onbekend....
Ondertussen heeft hij een afspraak gemaakt met de huisbaas.

Dit verhaal krijgt nog een staartje.

Greetings

lucgescheiden

#53 , 14 jul 2010 22:49

De expert van het parket zal dus geen bevoegdheid hebben tot het stellen van onbewoonbaarheid.
Lijkt me niets abnormaals.

Zolang de basisconstructie van de bouw niet werd aangetast b.v. half opgebrande steunbalken, aangetaste steunmuren, dan zal ook het attest van onbewoonbaarheid enkel maar opleggen dat de brandschade moet weggewerkt worden voordat dit attest wordt ingetrokken.
In dat geval dus eerder overbodige administratie.

Feit dat je die mallemolen zelf ingang zette, doet me alvast vermoeden dat de schade aan de basisconstructie best zal meevallen.
In het andere geval zou ik het logisch vinden mocht de brandweer deze molen in gang gezet hebben.

Hoe staat het met de aanpalende appartementen? Werden deze terug in gebruik genomen ondertussen? Was de schade daar groot?

Garamba
Topic Starter

#54 , 15 jul 2010 23:43

De expert van het parket zal dus geen bevoegdheid hebben tot het stellen van onbewoonbaarheid.
Lijkt me niets abnormaals.

Zolang de basisconstructie van de bouw niet werd aangetast b.v. half opgebrande steunbalken, aangetaste steunmuren, dan zal ook het attest van onbewoonbaarheid enkel maar opleggen dat de brandschade moet weggewerkt worden voordat dit attest wordt ingetrokken.
In dat geval dus eerder overbodige administratie.

Feit dat je die mallemolen zelf ingang zette, doet me alvast vermoeden dat de schade aan de basisconstructie best zal meevallen.
In het andere geval zou ik het logisch vinden mocht de brandweer deze molen in gang gezet hebben.

Hoe staat het met de aanpalende appartementen? Werden deze terug in gebruik genomen ondertussen? Was de schade daar groot?
Mijn onderburen hebben vooral veel, heel veel waterschade. Mijn bovenburen blijken ook brandschade te hebben, maar niet zo erg als bij mij. De muren van de traphal zijn aangetast door brand/rook. Zelf ben ik bij hun niet binnen geweest.
De aanpalende gebouwen hebben geen schade ondervonden.
Een tijdje terug heb ik de ravage opgenmen met mijn gsm. Het is en blijft onbevattelijk. Heel mijn houten palfond is weggebrand, ik kan de onderkant van de vloer van de bovenburen zien....

Plotseling begreep ik waarom ik de onder-en bovenburen vaak duidelijk kon horen: er is een ruimte tussen hun vloer en mijn plafond die kennelijk als ongewilde klankkast fungeerde .....
Triestig, hoor ....

Garamba
Topic Starter

#55 , 16 jul 2010 00:11

Ik heb ondertussen begrepen, dat het pand ( drie verdiepingen) verlaten is.
Iedereen is elders onderdak gaan zoeken.
voorlopig althans.

Franciscus

#56 , 20 jul 2010 16:55

U bent niet van het kastje naar de muur gestuurd.
Als de politie een PV heeft opgesteld en dit aan het parket overmaakt eindigt de bevoegdheid van de opsteller van het PV.
Alleen de procureur of OR kan dan nog een verdere beslissing nemen dus u moet daar zijn voor een antwoord.

Als er bij parket /OR niets aan de hand is verwijzen die terug naar de politie.
Politie zal dan naar de gemeentelijke administratie- bouwpolitie- doorverwijzen.

Extra ingewikkeld de politie heeft in principe niets meer te maken met een gemeente en hun administratie.

De expert aangesteld door het parket/onderzoeksrechter is een expert die onderzoekt hoe de brand is ontstaan.
Ook de BW en de stadsingenieur kunnen daarbij helpen maar dat is niet hun bevoegdheid. Hun verslagen kunnen wel helpen.
De politie als gerechtelijke organisatie (onder leiding van parket/OR) is hiervoor vertegenwoordigd door een federale dienst - wetenschappelijke en technische politie met hun labomedewerkers en ook het DVI (bij slachtoffers).
De politie kan ook als bestuurlijke of administratieve organisatie optreden ( staat hier onder leiding van de burgemeester van die gemeente)- hier speelt dan de bevoegdheid van een commissaris om bij (hoog)dringendheid bepaalde maatregelen te treffen. Vb bevel tot onmiddellijke afbraak bij instortingsgevaar ( samen met stadsingenieur) - afsluiten van straten - ontruimen van panden ....

Maar zoals reeds gezegd - u hebt geen verzekering dus ook geen experten die u bijstaan ... burgerlijk eindresultaat zal zijn met zijn allen tegen een.

en u bent hier de een.
...
U blijkt nu een advocaat te hebben ---- laat deze nu verder de zaak afhandelen en het dossier desnoods opvragen aan het parket

Johano

#57 , 21 sep 2010 19:11

De bewoner van een huis wordt vermoed aansprakelijk te zijn voor de brand. U dient te bewijzen dat u er niks mee te maken had (expertiseverslag van de brandweer). Het is aan u te bewijzen dat u de brand niet had kunnen voorzien noch voorkomen.

Garamba
Topic Starter

#58 , 06 okt 2010 22:02

Brandweerverslag : oorzaak onbekend.

Garamba
Topic Starter

#59 , 06 okt 2010 22:12

Ik heb een brandexpert aangesteld kostte me 200 euro + btw om 1 uurtje rond te kijken... Verslag opgesteld met foto's.

lucgescheiden

#60 , 06 okt 2010 23:32

Prijs lijkt wat laag voor een 'brandexpert', zal afwachten zijn hoe die man je dossier kan verdedigen tegen de andere experten.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”