Verhuurder wil huur opslaan

jmi17
Topic Starter

Re: Verhuurder wil huur opslaan

#31 , 23 dec 2015 17:30

Net bij verhuurder geweest en deze doet wel erg moeilijk. Nog moeilijker dan verwacht.
Zo spreekt hij over een clausule toe te voegen aan het huurcontract van €80 die ik éénmalig zou moeten betalen om mijn vriend bij me te laten inwonen. Iemand enig idee over wat hij het heeft? Volgens hem zou hij dit “ergens” nagevraagd hebben, maar hij blijft vaag over waar dit was.

Hij wil de huur opslaan met €100/maand zoals hij al eerder aangaf. Maar zoals jullie eerder al zeiden mag dit niet. Hij wil dit echter niet geloven.
Ook zegt hij dat mijn appartement niet groot genoeg is voor 2 personen. Maar kan hij dit zomaar zelf bepalen? Zijn daar geen wettelijke bepalingen voor? Ik ken koppels die kleiner wonen met 2 of meer… en zij huren ook.

Kortom weigert hij mijn vriend bij me te laten intrekken. Ook omdat hij voorlopig geen job heeft of uitkering. Hij is wel werkzoekende. Maar zonder domicilie is dat niet simpel. Denk maar aan de aanvraag voor een uittreksel uit het strafregister,… Volgens hem is mijn vriend “niets” wat enorm kwetsend overgekomen is op mijn vriend die daarop meteen het gesprek verliet.

De dochter van de verhuurder (ze regelen de verhuur samen) zei dat we mogen terug komen als mijn vriend een job heeft. Maar de verhuurder zelf lijkt hier anders over na te denken. Tenslotte hoeven ze toch niet moeilijk te doen zolang ik de hoofdhuurder blijf en zorg dat hij zijn huurgeld krijgt maandelijks? De dochter zei ook dat ik inderdaad de hoofdhuurder ben, maar ook tegelijk de “enige huurder” en dat haar vader dus enkel aan mij verhuurde en hij ook kiest wie er nog woont.

Op het einde van het gesprek zei de verhuurder nog: “zoek best maar iets voor jullie 2”. Terwijl het op deze moment helemaal niet onze bedoeling is van jaren samen te wonen…

Wat doen we nu best?
Misschien gewoon zijn domicilie hier laten zetten en verder niets? Maar dan weet de verhuurder dit niet en komen er misschien problemen met de verzekeringen of wat dan ook? De verhuurder gaat dan wellicht ook weer lastig doen als hij de naam van mijn vriend plots op de deurbel/brievenbus ziet hangen zonder hij dit weet. Iets wat nu eenmaal moet voor de post...

Bedankt alvast!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xenophon
Juridisch actief: Ja

#32 , 23 dec 2015 17:43

U laat uw vriend zich daar gewoon domiciliëren en daarmee is de kous af. Verhuurder heeft geen zaken met hoe u uw leven inricht en zolang u correct de huur betaalt en de eventuele huurschade vergoedt kan hij niets beginnen. Niet mee in dialoog gaan, zeggen dat hij maar naar de vrederechter moet trekken als het hem niet aanstaat. U trekt enkel problemen over zich indien u met dergelijke mensen tracht te onderhandelen, er is het contract en de wet en that's it.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

bambipower

#33 , 23 dec 2015 17:46

Ook zegt hij dat mijn appartement niet groot genoeg is voor 2 personen.
maar als je er voor betaald wel?
rare huisbaas, negeren lijkt me het beste

Reclame

Didymus

#34 , 23 dec 2015 17:52

Gewoon negeren inderdaad en op middellange termijn naar een andere woonst uitkijken. Zo'n verhuurder is niet tot rede te brengen en zal zich in de toekomst waarschijnlijk blijven inmengen in jullie privéleven. Zolang je aan je plichten als huurder voldoet kan hij je niks maken, maar het is natuurlijk op z'n minst vervelend te noemen.
"sowieso" schrijf je zo.

artemis

#35 , 23 dec 2015 18:23

Er bestaat zoiets als 'overbewoning', teveel mensen die wonen op een te kleine oppervlakte. Mss de zoekfunctie hier eens gebruiken.
Maar ik betwijfel of dat bij u het geval zou kunnen zijn.

Je hebt al een mooie geste gedaan met uw vriend aan de verhuurder te gaan voorstellen. Meer kan je en hoef je niet te doen. Verhuurder heeft geen poot om op te staan dus maak je er niet teveel zorgen over. Laat je niet intimideren wat dit betreft en laat je vriend zijn domicilie daar zetten.
Wat het probleem met de verzekering van de verhuurder zou kunnen zijn zie ik niet. Verhuurder heeft een contract met u en moet uw exacte gezinssamenstelling zelfs niet kennen, tenzij er echt sprake zou zijn van overbewoning natuurlijk.

jmi17
Topic Starter

#36 , 23 dec 2015 19:42

Dat was ik dus ook van plan alleen vrees ik dat hij er verder mee zal gaan. We zijn niet bang om die rechtzaak aan te gaan maar toch voorkom je het liever. Kan hij trouwens mijn vriend uit het huis laten zetten aangezien hij hier momenteel logeert zonder domicilie te hebben ergens? Het lijkt me best om dat bvb vandaag al aan te vragen...

jmi17
Topic Starter

#37 , 23 dec 2015 19:47

"We spreken van overbewoning wanneer het aantal bewoners van de woning zo groot is dat er een veiligheids- of gezondheidsrisico ontstaat.
Niet alle woningen waarvan de woningbezettingsnorm overschreden is, zijn dus overbewoond.
Als vuistregel wordt er van uitgegaan dat als er meer dan dubbel zoveel mensen wonen dan toegelaten, een woning overbewoond is."

Dit zou de definitie zijn van overbewoning. Dus dit lijkt me niet het geval hier. Al kan ik nergens iets vinden van hoeveel mensen er op hoeveel vierkante meter mogen wonen? Mijn appartement is +- 50 vierkante meter. Dus dit lijkt me groot genoeg?

eylis

#38 , 23 dec 2015 20:08

Hoe zou de verhuurder dat nu kunnen? Je logée buiten zetten? Dan zou hjj dat dus manu militari moeten doen. Dat mag niet hoor. Dat is huisvredebreuk én fysiek geweld tov een persoon. Hij kan zelfs geen klacht neerleggen dat je een logée hebt. Nergens niet. Maar ik zou voor de aardigheid wel ns vragen aan de verhuurder dat hij zijn eigen "huureisen" én "die huurwet" waarop hij zich daarvoor baseert mbt je inwonende vriend eens op paier zet. Gehandtekend én gedateerd. Eens zien of hij dat wel wil doen :-)

mava105
Juridisch actief: Nee

#39 , 23 dec 2015 20:16

Indien het nog niet moest zijn gebeurd: verander het slot (de cilinder) van uw inkomdeur, zodat je zeker bent dat verhuurder niet meer binnen kan. Je hebt dat recht. Hou het oude slot bij, en steek het bij vertrek terug.
Verander ook NIETS aan uw huurovereenkomst, en laat ook niets bijvoegen. Indien uw huurovereenkomst is geregistreerd, is dat zelfs onwettelijk.

jmi17
Topic Starter

#40 , 23 dec 2015 20:28

Het slot is al van het begin aangepast omdat de verhuurder eerder al binnen kwam zonder toestemming. We hebben ook niets laten aanpassen aan het contract en dat is inderdaad geregistreerd.

Ik hou die tip van de huureisen enz in het achterhoofd. Misschien ook om, als hij lastig blijft doen, zeggen dat we al een advocaat hebben en hem een klacht aan zijn been zwieren voor laster en eerroof om hem af te schrikken?

We gaan de domicilie in ieder geval aanvragen.

mjers

#41 , 23 dec 2015 20:39

Het slot is al van het begin aangepast omdat de verhuurder eerder al binnen kwam zonder toestemming. We hebben ook niets laten aanpassen aan het contract en dat is inderdaad geregistreerd.

Ik hou die tip van de huureisen enz in het achterhoofd. Misschien ook om, als hij lastig blijft doen, zeggen dat we al een advocaat hebben en hem een klacht aan zijn been zwieren voor laster en eerroof om hem af te schrikken?

We gaan de domicilie in ieder geval aanvragen.
Wat hij doet is geen laster en eerroof. Let ook maar op met juridische dreigementen,niet doen!

Ik krijg eerlijk gezegd het gevoel dat u veel te braaf bent. U huurt de woning aan hem. En daar stopt het. En dan die dochter die haar vader steunt in de intimidatiepoging... Wat een belachelijke situatie. Of die mensen kennen geen letter van de geldende wet of ze zijn met uw voeten aan het spelen.

U had nooit mogen gaan om te onderhandelen. Daarmee zet u uzelf in een onderdanige positie. Negeer verdere communicatie, laat uw vriend bij jouw komen wonen. Laat de verhuurder maar stappen zetten... Als hij naar een advocaat stapt zal hij vlug weten wat zijn rechten zijn.

jmi17
Topic Starter

#42 , 23 dec 2015 20:48

Ok bedankt voor de tip. Hij ging het ook eens navragen aan zijn advocaat... maar blijkbaar had iemand hem die info al gegeven over die clausule van €80 euro. Wie hem dat gaf is me een raadsel? Hij had in ieder geval ook documenten mee die ingevuld moesten worden. Die heb ik uiteraard niet gezien in detail omdat we niet gingen betalen. Maar hoe komt hij daaraan?

sloeberken

#43 , 23 dec 2015 21:15

Dat document dat hij had is voor u totaal ongeldig, welk document is me ook totaal onbekend, misschien voor een staanplaats op de vlooienmarkt.
Enkel wat in u huurcontract staat is voor u van belang en de huurwet.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jmi17
Topic Starter

#44 , 23 dec 2015 21:24

In het huurcontract staat op het 1e zicht niets over een 2e bewoner. Wel dat als mijn burgerlijke stand wijzigt ik dit moet laten weten aan de verhuurder maar dat is het geval dus niet.

sloeberken

#45 , 23 dec 2015 21:31

In het huurcontract staat op het 1e zicht niets over een 2e bewoner. Wel dat als mijn burgerlijke stand wijzigt ik dit moet laten weten aan de verhuurder maar dat is het geval dus niet.
Daar heeft verhuurder geen zaken mee dus is die clausule nietig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”