Inhoudelijke discussie is hier sowieso niet op zijn plaats. U beschikt niet over alle feiten en probeert toch te concluderen.
Ik baseer me op de feiten die aangeleverd worden. Het is in bijna alle vragen die hier op het forum gesteld worden onmogelijk om zeker te zijn dat ALLE feiten aanwezig zijn. Ik heb m'n antwoorden altijd onder voorbehoud geschreven.
Dat kan nooit objectief zijn. Het opnieuw uitschrijven van de vacature heeft wel degelijk belang, daarom ga ik uw uitspraken ook met een korrel zout nemen.
leg dan eens uit op basis van wat dit van belang zou zijn? De werkgever argumenteert bij m'n weten niet dat de functie weggevallen zou zijn.
CAO nr 109 is precies wat het zegt, een CAO. Deze vervangt geen wetgeving maar werkt opschortend en bepaald situaties waarin art 63 niet van toepassing is. Art 63 blijft dus wel degelijk de wetgeving.
Als CAO nr 109 over 5j niet verlengt of vervangen wordt is art 63 gewoon terug van kracht voor iedereen waar zij op doelt.
Nu is dat nog steeds voor gevallen waarvoor CAO 109 niet opschortend werkt.
Ik raad je toch aan om dit artikel eens te lezen:
Art. 38. Artikel 63 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 22 januari 1985 en het koninklijk besluit van 21 mei 1991,
houdt op van toepassing te zijn :
1° voor wat betreft de werkgevers die onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen en hun werknemers,
vanaf de inwerkingtreding van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de Nationale Arbeidsraad, algemeen verbindend verklaard door de Koning, betreffende de motivering van het ontslag door de werkgever;
2° voor wat betreft de werkgevers die niet onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen en hun werknemers, vanaf de inwerkingtreding van een regeling vergelijkbaar met deze bepaald bij de collectieve arbeidsovereenkomst bedoeld in 1°.
Er staat niet: "art. 63 wordt geschorst", maar "art. 63 ... houdt op van toepassing te zijn".
Er staat niet: "gedurende de toepasselijkheid van een CAO", maar "vanaf de inwerkingtreding van een CAO".
er staat niet: "voor de werknemers waarbij de CAO een effect heeft op hun arbeidsovereenkomst, maar "voor wat betreft de werkgevers die onder die CAO vallen"
Even de tekst dus analyseren:
Art. 38. Artikel 63 van dezelfde wet, gewijzigd bij de wet van 22 januari 1985 en het koninklijk besluit van 21 mei 1991, houdt op van toepassing te zijn :
1° voor wat betreft de werkgevers die onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen en hun werknemers, vanaf de inwerkingtreding van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de Nationale Arbeidsraad, algemeen verbindend verklaard door de Koning, betreffende de motivering van het ontslag door de werkgever;
wanneer is de inwerkingtreding van een CAO gesloten in de National Arbeidsraad, algemeen verbindend verklaard door de Koning, betreffende de motivering van het ontslag door de werkgever? 01/04/2014
Dus, die tekst staat concreet gelijk met:
Art. 38. Artikel 63 van dezelfde wet, ..., houdt op van toepassing te zijn :
1° voor wat betreft de werkgevers die onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen en hun werknemers, vanaf 01/04/2014
Valt je werkgever onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de CAO's en de paritaire comités? Ja, gezien PC 329.01. Dus:
1° voor wat betreft je werkgever en de werknemers van je werkgever, vanaf 01/04/2014
ben jij in deze discussie jij een werknemer van je werkgever? ja.
maw:
1° voor Patrickske, vanaf 01/04/2014
leg me gerust m'n redeneerfout uit.