geen domicilie adres, niet in aanmerking voor referentie adres...wat nu? help!

LeenW

Re: geen domicilie adres, niet in aanmerking voor referentie adres...wat nu? help!

#16 , 01 apr 2016 21:30

Maar dat is het nu net, TS heeft geen recht meer op de voordelen van in België te wonen als hij niet in België woont..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fons54

#17 , 01 apr 2016 21:36

er is gewoon geen omkadering voor de mensen die zoals hij in het buitenland verblijven, maar geen hoofdverblijfsplaats hebben in het buitenland. Je mag wel een referentieadres hebben als je een jaar op reis gaat...Hoe gaan ze dat trouwens controleren of men na één jaar effectief even terug naar België komt?

artemis

#18 , 01 apr 2016 21:37

Ik heb zelf 9 maanden referentieadres gegeven aan een koppel vrienden die emigreerden en die een periode na hun uitschrijving op hun oude adres hier en zonder vaste verblijfplaats in het buitenland te overbruggen hadden. Dat had geen enkele fiscale of wettelijke gevolgen voor mijzelf, mijn enige wettelijke plicht was dat ik moest zorgen dat hun post bij hen terecht kwam ( en met een vertrouwenspersoon kan je daar ook over communiceren )

In uw dringende situatie zou ik dan ook de piste van referentieadres als tijdelijke optie durven proberen, en bij moeder kan dan eventueel de perfecte mogelijkheid zijn, ze zal daar hoe dan ook geen enkel nadeel van ondervinden, op geen enkel vlak.
Of het een oplossing is op lange termijn daar wil ik mij niet over uitspreken. Eens je een referentieadres hebt (waarmee je in orde kan blijven met bv mutualiteit, bankwezen enz) wordt er nogal smooth mee omgegaan door onze overheidsdiensten heb ik de indruk. Wel zal je je dan fiscaal in regel moeten stellen met je inkomsten vanuit dat Nederlands bedrijf in België qua belastingaangifte en dan betwijfel ik weer of je een referentieadres in B op heel lange termijn kan blijven aanhouden.
Referentieadres is hoe dan ook een tijdelijke oplossing.

Reclame

dennis savels
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#19 , 02 apr 2016 08:03

En hoe ging het dan in zijn werk om het referentie adres aan te vragen voor je vrienden? Hadden zijn papieren nodig met bewijzen dat ze naar het buiteland gingen voor een bepaalde tijd? Ik heb het gevoel als ik bij de gemeente vraag om een referentie adres, ik het niet krijg omdat ze ze zelf de wetten niet begrijpen. Ik heb ook al veel gelezen dat het van gemeente tot gemeente kan verschillen hoe moeilijk ze erover doen. Ik zou graag met de juiste info naar de gemeente gaan en gewoon een referentie adres willen eisen. Ik denk dat het heel anders zal overkomen ipv erna vragen. Ik hoop dat ze er snel iets aan veranderen, want er bestaat geen wet voor mensen zoals ons. Misschien toch niet zo vrij als we denken in het kleine landje!

LeenW

#20 , 02 apr 2016 11:12

En hoe ging het dan in zijn werk om het referentie adres aan te vragen voor je vrienden? Hadden zijn papieren nodig met bewijzen dat ze naar het buiteland gingen voor een bepaalde tijd? Ik heb het gevoel als ik bij de gemeente vraag om een referentie adres, ik het niet krijg omdat ze ze zelf de wetten niet begrijpen. Ik heb ook al veel gelezen dat het van gemeente tot gemeente kan verschillen hoe moeilijk ze erover doen. Ik zou graag met de juiste info naar de gemeente gaan en gewoon een referentie adres willen eisen. Ik denk dat het heel anders zal overkomen ipv erna vragen. Ik hoop dat ze er snel iets aan veranderen, want er bestaat geen wet voor mensen zoals ons. Misschien toch niet zo vrij als we denken in het kleine landje!
Nogmaals, er zit een fout in uw redenering. U hebt al 2 jaar geen verblijfplaats in België, u werkt hier niet, u verblijft hier slecht enkele weker per jaar als ik het goed heb. De Belgische Staat heeft geen verplichting meer tegenover u om u hier een domicilie of een referentieadres te geven. Voor beide voldoet u niet aan de voorwaarden. Bij Artemis ging het om 9 maanden, dus perfect binnen de regels referentieadres.

Hebt u al eens gekeken naar het Franse/Oostenrijkse alternatief voor een referentieadres? Als de regels daar hetzelfde zijn, komt u daar volgens mij wel voor in aanmerking. Referentieadres op uw hotel zou wel mogelijk moeten zijn, domicilie inderdaad niet.

dennis savels
Topic Starter

#21 , 02 apr 2016 11:38

Misschien stond het niet goed in me eerste bericht, maar ik heb al die tijd gewoon een domicilie in belgie. Ik ben met alles inorde, betaal belastingen, zorgkas, ik heb een bank, enz. Vanaf volgende week kan mijn domicilie niet meer bij me moeder staan wegens het sterfgeval van mijn stiefvader. Het kan ook evengoed zijn dat we met een jaar terug in belgie gaan wonen, daarom wil ik graag alles behouden in belgie.

artemis

#22 , 02 apr 2016 11:45

En hoe ging het dan in zijn werk om het referentie adres aan te vragen voor je vrienden? Hadden zijn papieren nodig met bewijzen dat ze naar het buiteland gingen voor een bepaalde tijd?
Zij hebben alles gedaan en op het moment dat ze zich uitschreven van hun oude Belgische adres. Hoe ze het precies uitgelegd hebben weet ik niet meer, waarschijnlijk ongeveer zoals het was en dat kon makkelijk als studie- of zakenreis beschouwd worden. Ze vertrokken trouwens met de auto naar het buitenland, dus bewijzen waren er niet. Die 9 maanden hebben ze er nodig gehad ter voorbereiding van de zaak die ze daar zouden opstarten (ze verbleven er tijdelijk in een vakantieverblijf) en op het moment dat ze er echt professioneel actief werden hebben ze zich op hun nieuwe adres ingeschreven en het referentieadres bij mij stopgezet.
Ze brachten het volgende document mee dat ik moest invullen en ondertekenen waarop ik mijn identiteitskaart heb meegegeven. Een uurtje later stonden ze terug bij mij en was alles in orde. Wel is het ongeveer 10 jaar geleden.
https://assetsbeta.antwerpen.be/srv/ass ... eadres.pdf
Ik ken ook mensen die een jaar op reis vertrokken met een referentieadres, maar enkel reizen en dus niet werken.

Ik weet dat er wat dit betreft verschillen zijn van gemeente tot gemeente. Sommige doen moeilijk wat dit betreft, in andere gemeentes gaat het vlotter.

dennis savels
Topic Starter

#23 , 02 apr 2016 12:30

Dank je wel voor de info, ik zal me er even in verdiepen wat een studie of zakenreis net inhoud.

Weet er iemand wat er gebeurt als je je uitschrijft op je huidig adres en nog geen nieuw adres hebt. Dat je momenteel bij vrienden en familie logeert in afwachting van een nieuwe woning. Zo kan je me situatie ook omschrijven namelijk.

P-Stone

#24 , 02 apr 2016 18:22

.... Het kan ook evengoed zijn dat we met een jaar terug in belgie gaan wonen, daarom wil ik graag alles behouden in belgie.
Waarom wil je absoluut een adres in België houden ? Als je ooit terugkeert kan je toch gewoon terug inschrijven ? Ikzelf werk in Duitsland en ben daarom ook naar D verhuisd, maar als ik ooit op pensioen ga (of van werk verander) keer ik zeker weer naar België. Dus nu ben ik uitgeschreven uit B, gedomicilieerd in D, en als ik ooit terug verhuis schrijf ik me gewoon weer in.
Het lijkt me bijgevolg eenvoudiger dat je een referentieadres zoekt in het land waar je het meest verblijft, of in Nederland (daar zit je werkgever ?), de dag dat je terugkeert moet je toch iets kopen of huren in B, ben je bijgevolg niet dakloos, en kan je je gewoon weer inschrijven (toch zeker als je de Belgische nationaliteit behoudt).

Terug naar “Administratief recht”