vandaar dat ik "gewone" werkloosheidsuitkeringen zeg. Deeltijds zelfstandig in hoofdberoep zijn kan sowieso niet, dat zie je toch ook in dat dit tot massaal misbruik zou leiden?.toch niet... ik kan perfect deeltijds werken en deeltijds uitkering krijgen. Maar dat is uiteraard niet het punt.euh... beetje logisch dat je nog niet als zelfstandige kan werken én tegelijk werkloosheidsuitkering trekken. Net zoals je niet als loontrekkende kan werken en ondertussen (gewone) werkloosheidsuitkeringen trekken.
klanten kunnen niet gewerfd worden. Wel de volgende activiteiten:
we kunnen hier natuurlijk eindeloos over discuteren. ik vind de richtlijnen nogal onduidelijk en ondoordacht. Inrichten van lokalen, klantenwerving. zonder BTW nummer??
U kunt, met behoud van uitkeringen, gedurende een periode van ten hoogste 6 maanden, uw vestiging als zelfstandige voorbereiden door bepaalde activiteiten te verrichten: studies met betrekking tot de haalbaarheid van het beoogde project, de inrichting van de lokalen en de installatie van het materiaal, het leggen van de nodige contacten om het project op te starten en het vervullen van de administratieve formaliteiten.
Ondermeer de volgende activiteiten zijn toegelaten: marktstudies verrichten, een handelszaak of burelen kopen of huren, vennoten, leveranciers en kredietverleners zoeken, een vennootschap oprichten, personeel aanwerven (dat men evenwel nog niet mag tewerkstellen), productiegoederen aankopen, stappen ondernemen in verband met het handelsregister, de BTW en de sociale zekerheid.
- See more at: http://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t87#h2_3
Maw: je kan een volledige winkel inrichten als werkloze (max 6 maand lang), de dag dat je begint te verkopen ben je echter zelfstandige zonder recht op werkloosheidsuitkering.