Bijklussen bij de buren - Wat zijn onze rechten?

Bart 01

Re: Bijklussen bij de buren - Wat zijn onze rechten?

#16 , 13 apr 2015 10:29

tjeees, zouden zich echt mensen bezighouden met mensen beschuldigen van zwartwerk.... denk dat de telefoon roodgloeiend moet staan bij de fiscus.
Je zou verbaasd zijn. Wij hebben zelfs een klant die uiteindelijk zijn camionette laten bedrukken heeft met zijn reclame na twee valse meldingen.
Bij ons in de straat heeft iemand een HOB gebouwd aan een bestaand huis. De buur had bezwaar ingediend tegen de vergunning, maar werd geweigerd.
Die mens heeft nadien voor elke werkman die op de werf kwam gebeld én naar de sociale inspectie én naar de administratie dat er vermoedens van zwartwerk waren. Heeft ook een paar keer de politie opgetrommeld om God weet welke reden. Zo goed als alle aannemers zijn hier volgens de bouwheer op aangesproken geweest door de sociale inspectie en/of fiscus. We hebben hem zelfs eens luidkeels een aannemer horen bedreigen met een proces (hij is jurist en zou hem kapot procederen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#17 , 13 apr 2015 11:28

Als je zelf onrechtmatig verklik bent geweest dan weet je hoe dit voelt,(ben zelfs op het nieuws van de radio geweest) niks of niks hebben ze gevonden, 14 inspecteurs , dit waren douane, BTW, belastingen, RVA, arbeidsinspectie en twee rijkswachters in totaal 14 personen , voor den drol een gans dag opgetrommeld, en dit omdat één persoon dacht dat er zwartwerkers bij mij aan het werk waren.
En neen ik heb geen revanche genomen, verklikkers zijn Judassen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#18 , 13 apr 2015 11:59

Tja, zwartwerk mag inderdaad niet. Zwartwerkers lopen nu éénmaal het risico op verklikking. Dat is een risico dat ze bewust nemen als ze in het zwart werken. Ikzelf ga zwartwerkers niet verklikken, maar ga ook geen mensen veroordelen die dit wel doen. Als iemand het zijn plicht vind om te doen, kan ik daar inkomen. Ik geef ook ruiterlijk toe dat ik al meer dan eens werken (gedeeltelijk) in het zwart heb laten uitvoeren bij mij thuis. Ook ik loop daarmee een risico, maar dat hoort er nu éénmaal bij als je werken in het zwart laat doen.

Je kan inderdaad argumenteren dat indien er echt NIETS in het zwart zou gebeuren, we met zijn allen minder belastingen zouden moeten betalen, maar het is een utopie dat er niets meer in het zwart zou gebeuren. Hoewel ik er nog niet zo van overtuigd ben dat de belastingen daarmee serieus naar beneden zouden gaan. Mijn "simpele" mening: ik geef de helft van mijn loon af aan de belastingen, en wat de overheid ermee doet, zint me maar gedeeltelijk. Zij springen niet als een goed huisvader om met mijn centen. Ik vind het dus gerechtvaardigd dat ik in bepaalde gevallen niet nog meer geld aan de overheid ga geven als ik werken bij me thuis laat uitvoeren. "Het systeeem" veranderen is als individu onmogelijk, maar binnen je persoonlijk leven kan je dit soort "acties van protest" wel nemen, natuurlijk... Helemaal niet wettelijk, I know, maar wel de filisofie van vele mensen die thuis al eens iets in het zwart laten doen (en ik ken persoonlijk weinig eigenaars van een woning die nog niets in het zwart laten doen hebben).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Patrick M.

#19 , 13 apr 2015 12:45

Ik ken verschillende sanitair mannen die uw chauffageketel komen kuisen en onderhouden en op voorhand zeggen dat het in het zwart is.

Gebruiker21

#20 , 13 apr 2015 13:09

Ook als ze een onderhoudsbewijs moeten afleveren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ganapathi tantra

#21 , 13 apr 2015 23:25

Zwartwerk is net zoals vele andere zaken een samenkomst van vraag en aanbod.
Er zijn minstens evenveel kunnen we in het zwart betalen als graag in zwart betalen aub.
Een eindeloze oeverloze discussie waarbij de ene al heiliger is dan de paus.
Een klacht is pas terecht als er ook enige / ernstige aanwijzingen zijn.
Hier zijn die er absoluut niet dus ik begrijp niet goed waarom TS durft stellen dat het om zwartwerk gaat. Hij brengt daar geen enkel element voor naar voor.
In de huidige maatschappij kunnen we misschien gaan eisen dat we iedere nieuw geborene een chip in zijn gat geduwd krijgt. Kunnen we allemaal als rechtgeaarde
burgers iedereen gaan scannen met onze smartphone om te zien hoeveel slechter zij en hoeveel beter wij zijn.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

CityBird

#22 , 14 apr 2015 05:48

Maar waarom zouden mensen het moeten aanvaarden dat zij wel correct belastingen betalen en anderen niet?
Wil je zwartwerk de wereld uit helpen dan zal je eerst de vraag moeten wegnemen, en dat heeft veel diepere oorzaken (Belastingdruk, inefficiënt overheidsapparaat). Klikken leidt enkel tot nog meer verzuring, wantrouwen en nijd.
Hoewel ik er nog niet zo van overtuigd ben dat de belastingen daarmee serieus naar beneden zouden gaan. Mijn "simpele" mening: ik geef de helft van mijn loon af aan de belastingen, en wat de overheid ermee doet, zint me maar gedeeltelijk. Zij springen niet als een goed huisvader om met mijn centen.[/Ik vind het dus gerechtvaardigd dat ik in bepaalde gevallen niet nog meer geld aan de overheid ga geven als ik werken bij me thuis laat uitvoeren. "Het systeeem" veranderen is als individu onmogelijk, maar binnen je persoonlijk leven kan je dit soort "acties van protest" wel nemen, natuurlijk... Helemaal niet wettelijk, I know, maar wel de filisofie van vele mensen die thuis al eens iets in het zwart laten doen (en ik ken persoonlijk weinig eigenaars van een woning die nog niets in het zwart laten doen hebben).
Dit is inderdaad de grond van de zaak. De dag dat de overheid de burger heeft overtuigd van een efficient beheer en een billijk belastingregime is tevens de dag dat de vraag naar zwartwerk verdwijnt.

Redrum

#23 , 14 apr 2015 09:40

Zwartwerk is fout maar klikken is nu ook niet bepaald een mooie karaktertrek of "Two wrongs don't make one right" zoals dat in het Engels heet.

Het is natuurlijk grappig hoe subjectief selectief men daar in is.

Je moet hier dan maar eens een lijst met overtredingen publiceren en zeggen bij welke het signaliseren 'klikken' is, en bij welke 'melden'.

Geluidsoverlast. Melden of klikken?
Bouwovertreding. Melden of klikken?
Sluikstorten. Melden of klikken?
Huiselijk geweld. Melden of klikken?

berenod

#24 , 14 apr 2015 12:13

Ik denk niet dat het onderwerp het "klikken" is, maar eerder het feit dat de TS zeer weinig heeft om te besluiten dat het om zwart werk gaat.
Het enige dat vastgesteld is, is dat er in het weekend word gewerkt.
Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat indien er overduidelijk in het zwart word gewerkt, dus bijvoorbeeld gedurende gewone werkdagen volledige werken uitvoeren zonder facturen enzovoorts, er dan actie genomen word...
Dan heb je zeer pijnlijke oneerlijke concurrentie en kwasi volledige belastingontduiking.

In dit geval gaat het over een persoon die al zeker fulltime officieel in het wit werkt!
De economische schade die hij toe kan brengen in het weekend is dan sowieso al beperkt, dan zou ik voor ik zo iemand aangeef toch al heel erg zeker moeten zijn dat hij in het zwart werkt!
Ik zou zeer slecht slapen moest blijken dat hij wel officieel werkt, de controles zijn echt wel pijnlijk voor een bijberoeper!
Je kan echt niet zeggen dat indien hij in orde is moet hij niets vrezen, die controle zal hem ook als hij perfect in orde veel last bezorgen...

fieke0509

#25 , 14 apr 2015 13:31

In dit geval gaat het over een persoon die al zeker fulltime officieel in het wit werkt!
De economische schade die hij toe kan brengen in het weekend is dan sowieso al beperkt, dan zou ik voor ik zo iemand aangeef toch al heel erg zeker moeten zijn dat hij in het zwart werkt!
Ik zou zeer slecht slapen moest blijken dat hij wel officieel werkt, de controles zijn echt wel pijnlijk voor een bijberoeper!
Je kan echt niet zeggen dat indien hij in orde is moet hij niets vrezen, die controle zal hem ook als hij perfect in orde veel last bezorgen...
Volledig mee eens!

denlowie

#26 , 14 apr 2015 14:35

Ook als ze een onderhoudsbewijs moeten afleveren?
Zolang dit bij geen zelfstandige is maakt dit eigenlijk niks uit hoor, niemand controleert de attesten wie in het zwart of in het wit is betaald.
Een restaurant hoort ook een BTW bonnetje te geven, ik krijg er hooguit 10% .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#27 , 16 apr 2015 11:11

Als niemand die attesten controleert, is het iets anders, natuurlijk, maar ik zou zo denken: als een zelfstandige de vraag krijgt: "van dat certificaat dat je uitgeruikt hebt, kan je me daar de bijhorende factuur eens van laten zien?" dat hij toch liever dat document in handen heeft. Maar blijkbaar wordt die vraag niet gesteld...

kira666

#28 , 17 apr 2015 13:13

Man, man, man.....wat is de wereld toch verzuurd....
Als uw zoon of dochter het gras maait bij oma of opa en ze krijgen hier € 20 voor, dan geef ik dat ook aan bij de fiscus.
Jeeses.

LeenW

#29 , 17 apr 2015 13:54

Dat is appels met peren vergelijken. Jammer, want voor de rest lees ik hier veel goede argumenten pro en contra.

Gebruiker21

#30 , 17 apr 2015 14:40

Man, man, man.....wat is de wereld toch verzuurd....
Als uw zoon of dochter het gras maait bij oma of opa en ze krijgen hier € 20 voor, dan geef ik dat ook aan bij de fiscus.
Jeeses.
Dit op zich is ook een vrij verzuurde reactie. Iedereen heeft het recht op zijn mening. Dit aanvaarden is ook een vorm van "niet verzuurd zijn".

Terug naar “Aanneming”