Rookpauze, overuren, middagpauze, reserve,...

Kelly_pl
Topic Starter

Re: Rookpauze, overuren, middagpauze, reserve,...

#16 , 07 aug 2014 23:01

Er wordt niet gevraagd om de uren later in te halen. Maar ze worden gewoon van mijn reeds gepresteerde overuren in mindering gebracht.
Zo ook bij een week waar ik amper 17u stond ingepland (niet op mijn aanvraag maar van de wetgever uit).
Die week heb ik volgens de werkgever 7 minuren die ook weer van mijn reeds gepresteerde overuren worden getrokken.
Zo zie ik dus al mijn recup verdwijnen aan uren en dagen dat er te weinig werk is of ik te weinig uren sta ingeschreven op het uurrooster.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#17 , 08 aug 2014 06:11

ik dacht dat er voor maximum 3uur per week gemiddeld over een periode van 3 maanden sprake is van overloon bij deeltijdsen en pas daarboven overuren(loon)

aftrekken van uw overuren aan 100% dan is dit enkel de inhaalrust die in mindering wordt gebracht en is er nog altijd een toeslag verschuldigd, tenzij die ook in inhaalrust wordt omgezet, lees het laatste gedeelte van artikel 29 arbeidswet 1971
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#18 , 08 aug 2014 07:40

klopt.

En Kelly: afhankelijk van contract kan het zijn dat je , gezien je variabel uurrooster, een week minder uren ingepland stond dan 24u. Dat is wettelijk.

Reclame

Kelly_pl
Topic Starter

#19 , 08 aug 2014 07:53

Bij ons word de berekening over een referteperiode van 6maand gedaan dacht ik.
In het contract staat ook dat de werkgever pas een toeslag van 50% of 100% dient te betalen nadat het overuren krediet van 78u is overschreden binnen een semester a rato van 12u/maand.

Op papier werk ik elke dag van maandag tem vrijdag 4.48u maar daar zit ik dus duidelijk boven met 9.30u.
Moeten de overuren ook niet vermeld worden op officiële documenten zoals de loonbrief?
En ook op de documenten die naar RVA worden overgemaakt zoals mijn "bewijs van uren" voor RVA voor het statuut van deeltijds werkloos met behoud van rechten zonder inkomensgarantie uitkering ?

Ik heb nu het gevoel dat de werkgever de uren gewoon kan laten verdwijnen vermits alleen het bedrijf zelf op de hoogte is van de overuren .
En dat is in het verleden blijkbaar ook al gebeurd bij mensen die ontslag namen.

JPV

#20 , 08 aug 2014 07:55

overuren moeten idd vermeld worden (voor recup/toeslag), 9u30 werken als je maar 24u/week contract hebt kan niet zonder toeslagen.

Je kan zelf je overuren bijhouden en dan naar je vakbond gaan. Er is meer dan dat mis met je contract.

de reden
Juridisch actief: Nee

#21 , 08 aug 2014 12:15

veelal in dergerlijke bedrijven krijg je ontslag als je in die pot gaat roeren, als je dat toch van plan bent kan je best anoniem(voor je werkgever) een onderzoek aanvragen bij de inspectie van de sociale wetten.

sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Kelly_pl
Topic Starter

#22 , 11 aug 2014 07:59

Dan zal er niets anders opzitten dan het spel zo te spelen.

Ik heb ergens in een document gelezen dat ik bij een flexibel uurrooster nooit meer dan 2u per dag bijkomende uren mag presteren bovenop de normale dagelijkse arbeidsduur. De normale dagelijkse arbeidsduur is 4,8u, dat wil dus zeggen dat ze voor de uren die meer bedragen dan 6,8u een toeslag aan 50% moeten betalen?

Die 4,8u staat wel niet vermeld in het arbeidscontract of arbeidsreglement.
Daar staat zelfs geschreven dat ik tot 11u/dag kan werken.

Als dit het geval is, dan zijn ze mij wel al wat geld verschuldigd.

JPV

#23 , 11 aug 2014 08:28

alles zal afhangen van wat in je contract staat. Contacteer een vakbond/advocaat om de correcte berekeningen te laten uitvoeren.

Terug naar “Andere”