Teruggave Huurwaarborg

AUDAX
Topic Starter

Re: Teruggave Huurwaarborg

#16 , 18 okt 2013 19:47

Het huurcontract van de vorige huurders liep tot en met 30 september. Zij hebben 3 maanden geleden hun opzeg gedaan. Ik ben dan opzoek gegaan naar nieuwe-kandidaat huurders en zodoende heb ik vele plaatsbezoeken gedaan met kandidaat-huurders en telkens de opmerking gekregen dat de woning en vooral de tuin er slecht bij lag. Velen hebben daarop afgehaakt. Ik heb dan tijdens deze bezichtigingen deze foto's gemaakt en hen ook meegedeeld dat ik niet tevreden was met de staat van de woning en tuin. Zij hebben daar nooit gevolg aan gegeven. Ik had hun toelating om daar binnen te komen met kandidaat-kopers/huurders. Er is toch geen wet die dat verbiedt.

Na lang zoeken is er op 27/09/2013 een nieuw huurcontract gesloten dat zou ingaan op 1/10/2013. Ik heb toch het recht om die woning opnieuw te verhuren als het vorig huurcontract eindigt op 30/09/2013.

Ik heb hen uitgenodigd (via telefoon want geen adres remember) om op 10/10/2013 een uitgaande plaatsbeschrijving te doen aan de woning met mij en de nieuwe huurders aanwezig. Zij zijn daar NIET aanwezig geweest en ik heb dan met de nieuwe huurders een document opgemaakt waar de staat en de gebreken van de woning vermeld werden vooraleer er sprake is van nieuwe bewoning. Na ondertekening van dat document heb ik de nieuwe huurders mijn sleutel overhandigd want contractueel was ik daartoe gehouden (nieuwe huur 1/10/2013).

Ik ga hen zeker niet dagvaarden voor de vrederechter en zodoende de woning 3/4 maanden leeg laten staan om enkel een sleutel te bekomen voor een huurcontract dat eindigde op 30/09/2013.

Ik heb van hen een brief gekregen (niet aangetekend, zonder adres) met daarin de vraag voor het terugstorten van de 2 maand waarborg.

Quid ??????
Laatst gewijzigd door AUDAX op 18 okt 2013 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#17 , 18 okt 2013 20:17

Beste AUDAX:
In de gegeven omstandigheden waarin u zich NU op DIT OGENBLIK bevindt zou ik simpelweg de huurwaarborg bijhouden en afwachten.
De woning is intussen tenslotte toch leeggemaakt door de ex-huurder en u kunt ook bewijzen dat zijn kontrakt ten einde was.
Wat er zich daarvoor heeft afgespeeld kan immers niet worden teruggedraaid.

Door niet te talmen met herverhuur hebt u m.i. een gezonde realistische beslissing genomen. In het slechtste geval - indien u de twee maanden borg toch moet terug geven (wat hoegenaamd niet zeker is) -hebt u toch nog juist geredeneerd: opstarten van procedure tegen spoorloze schuldenaar zou immers meer maanden in beslag nemen.

Laat de spoorloze ex-huurder maar zelf uit zijn kot komen, voor zover hij dat zal doen tenminste.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

AUDAX
Topic Starter

#18 , 18 okt 2013 20:43

@ roharro

Dit is ook mijn zienswijze: huurwaarborg bijhouden en afwachten

Het slechtste dat kan gebeuren is dat zij mij dagvaarden voor de vrederechter voor die 2 maand waarborg

Ik zal dan mijn verdediging voeren en volgens mij zijn er voldoende argumenten dat niet 100% van die waarborg moet teruggegeven worden

Ik hou jullie op de hoogte

Reclame

Terug naar “Huren”