aangehouden door politie met cannabis

Oude Belg

Re: aangehouden door politie met cannabis

#16 , 18 okt 2011 09:50

PIJPEN

Woordsoort: ww.(intr.,trans.,zw.,st.)

Modern lemma: pijpen
onz. en bedr. zw. en st. ww. Mnl. pipen. In de meeste opvattingen van het woord eene rechtstreeksche afleiding van Pijp, en dan doorgaans zwak vervoegd. In de bet. I en II) kan het ww. echter, evenals Piepen, samenhangen met lat. pîpâre, piepen. De sterke vervoeging, die reeds in 't Mnl. gelijk in het Mnd. en Mhd. voorkomt, wijst misschien op germaanschen oorsprong; maar het is mogelijk dat deze eerst secundair is, gelijk het ww. ook in beteekenissen, waarin het stellig afgeleid is van Pijp, soms sterk vervoegd wordt. Verg. ook PIEPEN (I) en (II).
+I. Van Pijp in de bet. I). — A) Onz. — 1) Op de fluit spelen, op een muziekinstrument blazen. Verg. ook bij PIEPEN (II).
+II. Als bijvorm van Piepen. — A) Onz.
+III. Van Pijp in de bet. II, A, 1). — A) Onz. — Gewestelijk (b.v. in Groningen) voor: pijpen leggen, buizen aanbrengen, om te draineeren enz. In den vorm piepken (MOLEMA 323 a).
+IV. Van Pijp in de bet. II, C, 2). Onz.
+↪V. Van Pijp in de bet. II, D, 1). — A) Bedr. — Holle, cylindervormige plooien maken in linnen enz.
↪VI. Van Pijp in de bet. III). — Onz. — Een pijp tabak rooken; eertijds ook Pijpeneeren.
Afl. Pijper, pijpeling (zie die woorden). — Verder: Pijperen, voortdurend pijpen (”Zoo pijperde onze kindervriendin hare lessen van fatsoenlijkheid in de ooren dezer jeugdigen van jaren”, Gids 1867, 4, 330)
pijping (”Pijpinge. Fleutement”, PLANT. [1573])
gepijp, gepijpsele, gewestelijk (b.v. in Z.-O.-Vlaand.) voor: gekrijt, geschreeuw (zie TEIRL.); enz.
Samenst. In de bet. I). Pijpkunst, kunst van fluitspelen (”Men zeght dat veegodt Pan, door dezen toon bevangen En nieuwe pijpkunst, sprack: ô fluit, al mijn verlangen, Ghy zult mijn tijtverdrijf verstrecken”, VONDEL 11, 331 [1671]); enz.
— In de bet. II). Pijpmossel, (in Groningen) als naam voor de gewone slijkmossel (MOLEMA 323 b).
— In de bet. IV, 2). Pijpmuts, slaapmuts (SCHUERM., Bijv. [1883]).
— In de bet. V). In sommige gevallen is het onzeker of het woord samengesteld is met het ww. of met het znw. Pijp, plooi. B. v. Pijpijzer, rond ijzeren werktuig, dikke of dunne staaf, waarmede de strijksters in kappen, kragen, jakken, rokken enz. plooitjes leggen; plooiijzer; zie DE BO [1873], SCHUERM., Bijv. [1883], enz. (De mutsenwaschster) ”stond op van het tafeltje, waaraan zij … bezig zat, en kwam met een pijpijzer in de hand toegeloopen”, LOVELING, Hoofd van 't H. 1)
Pijpschaar, schaar met punten in den vorm van ronde staafjes, waarmede men mutsen enz. pijpt (V. DALE; CORN.-VERVL.)
Pijptang, hetzelfde (DE BO [1873]); enz.
— Verder, als tweede lid, in verschillende opvattingen van het ww. Napijpen, oppijpen (zie die woorden), toepijpen, ongewoon (”Zoo droev, zoo bang, zoo wee te moe, Pijpte ik wel gaarne aan 't lieve maantjen Een roerend elegietjen toe”, GOEVERNEUR, G. en R. 65); enz.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantra

#17 , 18 okt 2011 18:56

Als ik zou zeggen: welke president speelde saxofoon ? hoeveel zouden er correct antwoorden op pakweg 50 man
Als ik zou zeggen: welke president werd gepijt door zijn secretaresse ? hoeveel zouden er NIET correct antwoorden.
I rest my case. Sorry voor het gebruik van een wat meer lyrische omschrijving voor een politiek figuur waarvan me
de naam op het schrijf-moment ontsnapte.
Afgeven op wet en politiek is een democratisch recht op eender welk moment dus ook tijdens het .....
Afgeven op politiek is ook wel een bewijs van enige betrokkenheid en dat is toch wat veel Belgen vandaag de dag niet
meer doen. De onverschilligheid tegenover de politieke klasse is net de voedingsbodem voor het gedrag wat ze de
laatste 2/3 decennia vertonen. Ze doen maar en worden niet meer door ons terug gefloten. wat ik politiekers de laatste
jaren verwijt is hun vlees noch vis beleid, ze zijn niet cordaat, nemen verkeerde beslissingen omdat men toch maar niemand
tegen de schenen zou schoppen etc etc etc. Wat mij vooral tegen de borst stoot is feit dat ik op bekentenis van Belg te zijn
wel één of andere smalende opmerking mot incasseren omtrent mijn land. En dat beeld is niet ingegeven door de Belg zelf
maar wel door de politieke meute want van een elite durf ik al een hele tijd niet meer te spreken.
Tot slot ik ben nog nooit dusdanig gefasineerd geweest door een forum-lid dat het mij noodzaakt om zijn of haar posts er op
te gaan napluizen.

En voor onze beste Xena: af en toe eens blowen staat mijlenver verwijdert van een nicotineverslaving hoor.
En m.b.t het werkwoord aangehaald. Als het echt niet bestaat dan zijn we met z'n allen gejost, allee de mannen toch
Misschien ga ik ook eens pijpmuts aan Van Daele voorstellen als zijnde: bescherming tegen orale besmetting
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Praat café”