erfenis grootmoeder

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: erfenis grootmoeder

#16 , 05 aug 2010 23:48

Waren de zoon en de dochter overleden voor of na de grootvader?

Dit zal bepalend zijn of de schoonkinderen al of niet een uitgesteld vruchtgebruik zullen krijgen.

Grootmoeder's deel gaat bij overlijden in VE naar de kleinkinderen.

Indien grootmoeder na verloop van tijd haar rusthuisfactuur niet meer (volledig) zou kunnen betalen kan men zich tot de kinderen wenden. In de eerste plaats tot de schoonkinderen. Indien die intussen zouden zijn overleden dan in principe ook tot de kleinkinderen. Wat elkeen moet betalen hangt o.a. af van de inkomsten van de betrokken personen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sonjake003

#17 , 06 aug 2010 11:59

Grootvader is eerst overleden, dan dochter en daarna zoon.

Reden van mijn vraag is : de schoondochter en schoonzoon zeuren er nu al over dat ze recht hebben op hun deel van de erfenis, terwijl ze zich voor de rest niet veel van grootmoeder aantrekken. Als er iets moet gedaan worden voor grootmoeder (kwestie van huishouden, verzorging of onderhoudswerken aan het huis,...) dan draaien de kleindochters er steeds voor op. Ik vroeg mij daarom af : als de schoonkinderen recht hebben op een deel , hebben ze dan ook plichten tov grootmoeder ? zoals bevoorbeeld die kosten voor het rusthuis mee betalen.

Alvast bedankt voor de uitleg !

roharro

#18 , 06 aug 2010 12:09

De schoonkinderen kunnen niets opeisen, want ze hebben niet geerfd en zolang grootmoeder nog leeft behoudt zij het vruchtgebruik op het deel van de woning dat blote eigendom is van de kleinkinderen. Ze kunnen op dit ogenblik dus niets eisen.

De onderhoudsverplichting staat los van het al of niet erven. Indien grootmoeder het rusthuis niet volledig zelf kan betalen zal in eerst instantie het OCMW bijpassen. Die gaan vervolgens na of ze de bijgelegde sommen geheel of gedeeltelijk kunnen recupereren bij de descendenten van grootmoeder. In de eerste plaats worden de kinderen aangesproken, in de tweede plaats eventueel ook de kleinkinderen. Aangezien in het beschreven geval de kinderen reeds zijn overleden moeten de schoonkinderen eerst worden aangesproken. Naar ik heb vernomen zouden er veel OCMW'w zijn die nooit bij kleinkinderen terugvorderen.

Art. 206 B.W:. Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders, doch deze verplichting houdt op :
1° wanneer (de schoonvader of de schoonmoeder) een tweede huwelijk aangaat; <W 2003-02-13/36, art. 9, 015; Inwerkingtreding : 01-06-2003>
2° wanneer degene van de echtgenoten die de aanverwantschap heeft doen ontstaan en de kinderen uit zijn huwelijk met de andere echtgenoot geboren, overleden zijn.

Reclame

wanton

#19 , 08 aug 2010 09:35

1. Het vruchtgebruik (VG) van vaders deel gaat , na overlijden grootmoeder , idd naar de schoonkinderen.
2. Het moet niet uitbetaald worden bij verkoop van het huis , want grootmoeder behoudt het VG op dat deel van het geld. Praktisch : de helft van de verkoopprijs van grootmoeder wordt op haar naam in VE geplaatst. Het deel van grootvader op naam van de kleinkinderen , ieder voor de helft in BE , met VG aan grootmoeder. VG aan schoonkinderen kan pas vergoed worden na het overlijden van grootmoeder.
3. Borgstelling aan rusthuis door de kleinkinderen is oké. Maar dit mag nooit een probleem worden. Grootmoeder is niet en wordt waarschijnlijk nIet behoeftig. Als het huis niet verkocht wordt , kan het verhuurd worden en int grootmoeder de huur. Bij verkoop ontvangt grootmoeder de helft ( + VG op andere helft) waardoor zij middelen genoeg heeft om haar rusthuiskosten te betalen. Indien grootmoeder geen eigen middelen meer zou hebben en behoeftig wordt zijn het idd de kinderen of schoonkinderen die eerst aangesproken worden om bij te leggen. Maar zolang grootmoeder eigen middelen heeft , is dit niet aan de orde.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#20 , 08 aug 2010 12:52

1. Het vruchtgebruik (VG) van vaders deel gaat , na overlijden grootmoeder , idd naar de schoonkinderen.
Als ik het goed begrijp dat is het VG dus ook overerfbaar?
want de naakte eigendom is naar de kleinkinderen gegaan, met het behoud van vruchtgebruik bij de grootmoeder.
En nadien erven de schoonkinderen dat vruchtgebruik over van de grootmoeder?
Of is dit nog een "openstaand" vruchtgebruik van de eerste erfgenamen (kinderen)omdat de kinderen eerst naakte eigenaars waren?

roharro

#21 , 08 aug 2010 13:04

Of is dit nog een "openstaand" vruchtgebruik van de eerste erfgenamen (kinderen)omdat de kinderen eerst naakte eigenaars waren?
Ja dat klopt. Men noemt het "uitgesteld vruchtgebruik".

sonjake003

#22 , 19 okt 2011 22:23

Hoi allemaal !

Het is al ff geleden dat er op dit topic gereageerd is maar ik heb nog enkele vraagjes over hier boven genoemde situatie.

Even huidige toestand toelichten :
Grootmoeder zit nu in het rusthuis en wil haar huisje verkopen.
Schoondochter doet lastig en beweerd dat grootmoeder het huis niet kan verkopen zonder toestemming van schoondochter en schoonzoon. Is dat zo ?
Ik dacht dat alleen de kleinkinderen (die BE hebben over grootvaders deel) in dit geval mee moeten tekenen.

Grootmoeder wil, na de verkoop van haar huis, nog volledig over de opbrengst van het huis kunnen beschikken, ook over grootvaders deel. Is dit mogelijk aangezien zij wettelijk gezien enkel vruchtgebruik heeft over dat deel.

Is er een manier om er voor te zorgen dat de schoonkinderen, na overlijden van grootmoeder, geen vruchtgebruik krijgen over grootvaders deel.
Grootmoeder wil niet dat de schoonkinderen iets krijgen en dat alles rechtstreeks naar de kleinkinderen gaat.
De schoonkinderen hebben niks voor haar over maar willen wel graag een deel van de koek.

Bedankt alvast voor de reacties !
Volgende week moeten we naar de notaris maar ik zou graag al op voorhand ongeveer weten hoe het allemaal in mekaar zit.

wanton

#23 , 20 okt 2011 16:22

Indien het huis verkocht wordt , hebben de schoonzoon en schoondochter niets in te brengen. De kleinkinderen verdelen de blote eigendom van grootvaders deel , en al de rest is voor grootmoeder. Dus dat grootmoeder over alles kan beschikken , is ook niet waar. (En het is best dat dat zo geregeld wordt!)
Maar , als het huis pas verkocht wordt na het overlijden van grootmoeder hebben schoonzoon en schoondochter wel recht op het vruchtgebruik van de blote eigendom die nu bij de kleinkinderne zit. Als men niet wil dat die iets krijgen , moet het huis nu verkocht woren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”