Niet geconventioneerde arts

bisbro
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Niet geconventioneerde arts

#16 , 26 jul 2025 11:13

Het systeem van niet-of-wel geconventioneerde artsenén de vrije keuzemogelijkheid hier in België impliceert dat u zelf mag kiezen welke arts u wenst te consulteren. En dàt is het antwoord op uw vraag....
Even ter verduidelijking: artsen die (op bepaalde consultatiedagen) niet-geconventionerd zijn doen dit vaak omdat ze nog extra (niet-verplichte) biezondere bijscholingen gevolgd hebben en volgen. Dus heel vaak kunnen ze nog iets méér.
Kortom: niemand verplicht u choco van een brandmerk te smeren, u màg ook een huismerk degusteren...
Dit is een antwoord van Chatgpt op een vraag betreffende oogartsen in de regio waar ik woon.

Je ervaring klopt: in de ruime regio rond Izegem / Roeselare is het quasi onmogelijk om een geconventioneerde oogarts te vinden — ook bij AZ Delta:

🏥 Oogartsen bij AZ Delta (Roeselare–Menen–Torhout)
Onderstaande artsen hebben momenteel allemaal het statuut “niet‑geconventioneerd” volgens hun praktijkinfo en statutair in de RIZIV-databank:

Dr. Katrien Verstrynge
Oogziekten, cataract, strabisme – niet geconventioneerd
Reddit
+14
Azdeltabe
+14
NKO AZ Delta
+14

Dr. Marijke Breemersch
Vitrectomie, cataract – niet geconventioneerd
Dokters en Apotheken België
+2
Azdeltabe
+2
Dokters en Apotheken België
+2

Dr. Ghislaine Peene
Cataract, kinderoogheelkunde – niet geconventioneerd
Azdeltabe

Dr. Steffi Vande Walle
Medische retina, cataract – niet geconventioneerd
NKO AZ Delta
+14
Azdeltabe
+14
Azdeltabe
+14

Thomas_AA

#18 , 26 jul 2025 12:12

Gewoon op hun site alle oogartsen opzoeken en u ziet direct welke geconventioneerd is. Geen ChatGPT nodig, die hier trouwens verkeerd in is.

https://www.azdelta.be/nl-BE/artsen/ath ... orgopoulos

Kijk: ik ben de laatste om te beweren dat er geen problemen zijn in de gezondheidszorg. Ik lees echter enkel politieke en geen juridische discussies.

Uw stelling uit de openingspost is alleszins fout.

Reclame

bisbro
Topic Starter

#19 , 26 jul 2025 16:51

Dank u, dank u, dit is héél goed nieuws. Heb anderhalf jaar geleden cataract operatie gehad en krijg nu flitsen in één oog.

bisbro
Topic Starter

#20 , 26 jul 2025 17:05

Dank u, dank u, dit is héél goed nieuws. Heb anderhalf jaar geleden cataract operatie gehad en krijg nu flitsen in één oog. alle artsen in mijn buurt zijn niet geconventioneerd, ook degene die mij heeft geopereerd. Die heeft stilzwijgend het cabinet overgenomen van de arts bij wie ik decennialang patiënt was. De aanvankelijke diagnose was nog bij de oude, geconventioneerde arts, maar daarna ging alles via zijn "opvolgster" die niet geconventioneerd bleek te zijn en nog is. Hoewel ik verhoogde tegemoetkoming heb houden de niet geconventioneerden daar géén rekening mee, en vragen ze er op los...Zo gaat men om met patiënten in dit land.....

bisbro
Topic Starter

#21 , 26 jul 2025 17:09

Kijk: ik ben de laatste om te beweren dat er geen problemen zijn in de gezondheidszorg. Ik lees echter enkel politieke en geen juridische discussies.

Uw stelling uit de openingspost is alleszins fout.
[/quote]

Wat ik mij afvraag is; als ik toch bij een niet geconventioneerde arts terechtkom, en ik weiger de supplementen te betalen, betaal dus enkel het bedrag + remgeld dat door de conventie werd bepaald. Wat staat mij dan te wachten? Ben ik dan een misdadiger????

Thomas_AA

#22 , 26 jul 2025 17:25

Wat ik mij afvraag is; als ik toch bij een niet geconventioneerde arts terechtkom, en ik weiger de supplementen te betalen, betaal dus enkel het bedrag + remgeld dat door de conventie werd bepaald. Wat staat mij dan te wachten? Ben ik dan een misdadiger????
Dan zal het ziekenhuis hun procedure gebruiken voor onbetaalde of onvolledig betaalde facturen: eerst aanmaningen (gewoonlijk zowel brief, telefonisch en aangetekend) en dan uiteindelijk via de burgerlijke rechtbank en bij uitspraak in hun voordeel inning via deurwaarder. Met alle kosten erbij natuurlijk.

Ziekenhuizen hebben veel onbetaalde facturen en dus ook vaste advocaten en deurwaarders hiervoor. Dat is echt routine.

Een misdadiger heeft in het gewone taalgebruik strafrechtelijk iets mispeuterd.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”