No no no,De moeder is inderdaad verplicht zich te houden aan de echtscheidingsovereenkomst.
Doch een meerderjarig kind kan zelfstandig gaan wonen en dan nog kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd zijn en onderhoudsgeld en kindergeld via derde laten uitbetalen, of op eigen rekening of opgedeeld.
Het meerderjarige kind is hierbij niet verplicht om inschrijving in school te bewijzen, enkel dat het kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd is.
Bij meerderjarige kinderen speelt immers de wet op privacy mee.
.
No no no,De moeder is inderdaad verplicht zich te houden aan de echtscheidingsovereenkomst.
Doch een meerderjarig kind kan zelfstandig gaan wonen en dan nog kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd zijn en onderhoudsgeld en kindergeld via derde laten uitbetalen, of op eigen rekening of opgedeeld.
Het meerderjarige kind is hierbij niet verplicht om inschrijving in school te bewijzen, enkel dat het kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd is.
Bij meerderjarige kinderen speelt immers de wet op privacy mee.
.
De vordering tot onderhoudsgeld komt ALTIJD het kind zelf toe (art. 337. B.W.), de meerderjarige die beweert niet in staat te zijn om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien zal dat moeten kunnen bewijzen.
Maar dat is niet de essentie van het verhaal...moeder moet gewoon de overeenkomst met vader respecteren. Punt andere lijn!
Jouw vraag is mijn antwoord...moeder moet zich houden aan de overeenkomst...zie verder mijn bericht van 22/09 om 1.34 pm.Ik had het er niet over hoe het meerderjarige kind moet bewijzen dat het kindergeld en/of onderhoudsgeld gerechtigd is, maar hoe de onderhoudsgeldbetaler er achter kan komen of hij/zij nog moet betalen of niet.
Moeder zou zich daar inderdaad aan moeten houden.Jouw vraag is mijn antwoord...moeder moet zich houden aan de overeenkomst...zie verder mijn bericht van 22/09 om 1.34 pm.Ik had het er niet over hoe het meerderjarige kind moet bewijzen dat het kindergeld en/of onderhoudsgeld gerechtigd is, maar hoe de onderhoudsgeldbetaler er achter kan komen of hij/zij nog moet betalen of niet.
Ps: you got mail!
Kinderkas is niet dezelfde hoor , ik denk dat dit enkel is bij co-ouderschap of indien ik hoedrecht heb als vader niet ?Een kind kan perfect tot 7500€ per jaar of 480€ per maand verdienen zonder het recht op kindergeld en onderhoudsgeld te verliezen.
Dit heeft totaal niets te maken met de bedragen die betaalt worden als kindergeld en onderhoudsgeld.
Kinderkas is normaal deze waar de werkgever van de vader bij is aangesloten.
Kinderkas is niet dezelfde hoor , ik denk dat dit enkel is bij co-ouderschap of indien ik hoedrecht heb als vader niet ?Een kind kan perfect tot 7500€ per jaar of 480€ per maand verdienen zonder het recht op kindergeld en onderhoudsgeld te verliezen.
Dit heeft totaal niets te maken met de bedragen die betaalt worden als kindergeld en onderhoudsgeld.
Kinderkas is normaal deze waar de werkgever van de vader bij is aangesloten.![]()
Waar kan je dat terug vinden : een kind kan perfect tot 7500€ per jaar of 480€ per maand verdienen ?
Thx voor de info en hulp .![]()
Ps : en hoe kan ik kosteloos de moeder die verplicht is zich te houden aan de echtscheidingsovereenkomst doen inzien dat dit wettelijk moet ? Is dit via een vrederechter een oplossing en mogelijk ?
Thx voor de hulp en infoKinderkas is niet dezelfde hoor , ik denk dat dit enkel is bij co-ouderschap of indien ik hoedrecht heb als vader niet ?Een kind kan perfect tot 7500€ per jaar of 480€ per maand verdienen zonder het recht op kindergeld en onderhoudsgeld te verliezen.
Kinderkas is normaal deze waar de werkgever van de vader bij is aangesloten.![]()
Waar kan je dat terug vinden : een kind kan perfect tot 7500€ per jaar of 480€ per maand verdienen ?
Ps : en hoe kan ik kosteloos de moeder die verplicht is zich te houden aan de echtscheidingsovereenkomst doen inzien dat dit wettelijk moet ? Is dit via een vrederechter een oplossing en mogelijk ?
Als je de kinderkas niet kent, vraag je die inlichtingen aan de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers, daar kan je ook de bedragen bekomen die een kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd kind mag verdienen om deze rechten te behouden. Even als de voorwaarden waaronder dit kan.
Let wel, een meerderjarig kind kan ook onderhoudsgeld gerechtigd zijn via andere wegen, maar die instellingen spreken JOU dan wel direct zelf aan bij aanvraag van het onderhoudsgeld door het kind.
De moeder kosteloos dwingen om zich aan de echtscheidingsovereenkomst te houden onmogelijk.
Rechtbanken kosten geld voor ze iets ondernemen.
Bemiddeling bij verzoeningspoging is gratis al de rest kost geld.Thx voor de hulp en infoKinderkas is niet dezelfde hoor , ik denk dat dit enkel is bij co-ouderschap of indien ik hoedrecht heb als vader niet ?![]()
Als je de kinderkas niet kent, vraag je die inlichtingen aan de Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers, daar kan je ook de bedragen bekomen die een kindergeld en onderhoudsgeld gerechtigd kind mag verdienen om deze rechten te behouden. Even als de voorwaarden waaronder dit kan.
Let wel, een meerderjarig kind kan ook onderhoudsgeld gerechtigd zijn via andere wegen, maar die instellingen spreken JOU dan wel direct zelf aan bij aanvraag van het onderhoudsgeld door het kind.
De moeder kosteloos dwingen om zich aan de echtscheidingsovereenkomst te houden onmogelijk.
Rechtbanken kosten geld voor ze iets ondernemen.![]()
Ik laat weten hoe het afloopt .
Nog 1 ding : vrederechtbank + vrederechter is gratis![]()
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... degerecht/
Alleen is niet echt duidelijk of dit onder hem valt ?
Wanneer er niets anders meer opzit, dan kunt u een proces aanspannen. In de meeste gevallen moet u daarvoor 'rolrecht' betalen. Het rolrecht is de vergoeding voor het openen van een dossier bij de rechtbank. Meestal bedraagt dit ongeveer 35 euro.
Het is echt wel vaak huilen geblazen om je rechten te kunnen afdwingen.Indien uw kinderen meerderjarig zijn dan kan u desnoods van de ouder met bewaarrecht kopie vorderen van de betaling van de kinderbijslag,waaruit dan al dan niet een eigen inkomen van de kinderen blijkt.
Weigert die ouder die kopie te leveren dan kan u de betaling van onderhoudsgeld opschorten of desnoods de levering van die kopie gerechtelijk afdwingen onder verbeurte van een dwangsom.