@thnk:
Toen ik de sleutels kreeg van de vorige huurder en onmiddellijk contact opnam met de immo/verhuurder omtrent de staat waarin het pand werd achtergelaten , vertelden ze voor alle gebreken altijd hetzelfde verhaal: we moeten eerst en vooral goedkeuring vragen aan de eigenares en die krijgen alvorens we kunnen overgaan tot herstellingen. Medewerker - die fouten maakte - begon de eigenares zelfs zwart te maken (alles verliep via e-mails).
Ik stelde de immo in gebreke. Hierop ontving ik een telefoontje van de eigenares. Ze vroeg wat er in vredesnaam aan de hand was met haar pand. Ik stuurde haar dus al de uitgewisselde e-mails met de immo in kopie.
Ze belde me dan onthust met de mededeling dat ze een zeer uitgebreid contract had met de immo en dat die van a tem z alles moeten beheren, zonder haar goedkeuring (ze las ook uit haar contract aan de telefoon voor).- voor een 30-tal panden in dezelfde gemeente.
Want blijkt een andere rechtszaak lopend te zijn - bij dezelfde rechter - voor een zeer grote hoop som tav ex-huurder wegens zware fouten door diezelfde medewerker (jarenlange fouten) van diezelfde immo-verhuurder. Ze vertelde dus dat haar advocaat kon aantonen dat ze geen fouten had begaan, wel de immo.
In ieder geval; bij de griffier vertelde deze dat ik ze sowieso beide moest dagen en dat de rechter zal oordelen of de inhoud van het contract haar als eigenares 'vrijwaard' van alle verantwoordelijkheden.
Eigenares vroeg me - met haar in kopie - de immo/verhuurder erop te wijzen dat hij verantwoordelijk is voor alles én géén enkele toestemming van werken moet vragen aan de eigenares (op basis van wat ze voorlas uit het contract, klopte dit ook). Sindsdien géén woord meer over 'we kunnen dit niet uitvoeren zonder haar goedkeuring', ipv daarvan géén reacties meer.
Echter, ik heb intussen de eigenares ook in gebreke gesteld want de immo-verhuurder wilt het pand niet meer beheren (sedert mijn ingebrekestelling met eigenares in cc) . ALLES staat zwart op wit én de eigenares is hiervan op de hoogte. Maar ondanks dat ze op de hoogte is handelt ze NIET tav immo-verhuurder. Ze vraagt mij om te mailen, aangetekende zendingen te sturen, etc. Ik heb haar in gebreke gesteld wegens (laten we zeggen) 'medeplichtigheid', aangezien ze sedert het begin op de hoogte is van de fouten, leugens, weigeringen,etc. van de immo verhuurder, maar ze kiest er bewust voor om niet te handelen. Ik heb haar al meermaals gevraagd zelf haar pandbeheerder in gebreke te stellen, aangezien het niet mlijn taak is de immo in gebreke te stellen voor zaken mbt rentemeesterschap, dat moet zij doen. Bij de infobalie bij het gerecht vonden ze trouwens het bestaan van een rentmeesterschap géén geldig argument om niet te ageren (in eerste instantie). Pand is haar bezit én ze blijft hoofdelijk aansprakelijk. Ze is niet onbekwaam verklaard ook niet, contract is gemaakt met immo om soort 'pensioen' te hebben. De bedoeling is - van wat ik begreep uit haar voorlezen van het contract - dat de immo/verhuurder in haar plaats treedt, dat enkel het effectieve eigendom bij haar blijft.
Dus geping pong tussen beide. En ik vind ze nu allebei in fout. Ze zijn 100% beide van alles op de hoogte, maar eigenares onderneemt niets, net als immo. Ze gaat zich dan mijn inziens maar zelf moeten verantwoorden voor de rechter waarom ze zelf niet het nodige doet met haar advocaat tav die immo/beheerder. Het is haar contract.