vrucht gebruik

v.sabine
Topic Starter

vrucht gebruik

#1 , 21 aug 2010 10:06

dag
mijn man en ik zitten in een situatie waar wij eigenlijk niets aan kunnen doon.
door het vlaamsgewest wordt mijn schoonmoeder verplicht haar huis te verkopen door dat een van haar
zoon schulden heeft bij het vlaamsgewest maar hij woont niet bij mijn schoonmoeder. mijn schoonmoeder
heeft wel het vruchtgebruik van het huis ma schoonvader is dood .ze willen openbare verkoop doen kan dat zomaar.er wonen bij mijn schoonmoeder de kinderen van die zoon bij haar en nog een dochter van haar zelf.moeten zij toch niet opdraaien voor die schulden.mijn schoonmoeder heeft wel vruchtgebruik van het huis. kunnen we er iets aan doen.

dank je wel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2010 10:39

U moet niet boos zijn op het Vlaamse Gewest. Die zorgt er nu voor als een goed huisvader dat de zoon net als u en ik zijn belastingen betaald. Ik zie niet in waarom ik en u extra zouden moeten betalen omdat iemand zich niet aan de regels houdt. Dat is dus de zoon.

Hij is eigenaar weliswaar blote eigenaar - dat wil niet zeggen dat men geen beslag kan leggen op zijn blote eigendom.
Gezien schulden denk ik wel dat dit openbaar verkocht kan worden - een vruchtgebruik kan verhoudingsgewijs uitbetaald worden.

Mogelijk kan de familie met de broer een overeenkomst sluiten dat hij zijn deel van het eigendom aan de familie verkoopt - dan heeft hij geld om zijn schuld te betalen.
En dat zal 1- zonder extra kosten zijn 2- aan marktconforme prijs

Algemene regel: Er kan geen beslag worden gelegd op iets waarvan de schuldenaar geen (blote) eigenaar of vruchtgebruiker is. Indien toch gebeurd dan dient u bij de beslagrechter de revindicatie te vragen - dat is de enigste mogelijkheid - de deurwaarder moet u daar niet mee lastigvallen want die doet daar niets mee. Hij is uitvoerder. o.a. art 1615 Gerechtelijk wetboek
- de vermelding van de bewijsstukken, die ter griffie zullen neergelegd worden;
- de dagtekening van de akte van de neerlegging van de stukken

Reclame

Terug naar “Andere”