Problemen uitzetting

sarahw
Topic Starter

Problemen uitzetting

#1 , 03 aug 2010 13:39

Hallo,

heb hier even enkele vragen. Mijn nonkel 86jaar slechtziend woonde al 14 jaar in zijn appartement. Nu heeft de huisbazin hem eruit gezet omdat haar dochter in het appartement zou komen. hij is verhuisd naar het onderste appartement wat echt zoals ik zou zeggen op een 'kot' lijkt. Nu is er indertijd nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt en is dit nu van het nieuwe appartement ook nog niet gedaan.
Ook zijn er problemen met de sleutels, er zijn 3 kopies of zelfs 4 (weten we van de vorige huurder) en nu krijgt mijn nonkel maar 1 sleutel, wij hebben een 2e gevraagd voor moest er iets gebeuren met hem, kan je nooit weten op zo een ouderdom. Ook heeft hij een berging dat tot hem toebehoord in de gemeenschappelijke gang en wil de dochter van de huisbazin deze sleutel niet geven omdat haar verf daar moet staan.... kan dit zomaar? Hij betaald voor die berging!
Ook zeiden ze tegen mijn nonkel dat hijzelf het contract moet gaan registreren, bij mijn weten is dit toch voor de verhuurder en niet voor de huurder?
Er zijn ook gebreken in zijn nieuw appartement wat zij van zich afschuiven, een luchtververser die daar geinstalleerd is werkt niet, de vloer in de keuken ziet potzwart, deuren die slepen waar je met je hele gewicht moet aanhangen om deze open te krijgen, zeggen wij dit lachen ze er gewoon mee.

Kan iemand hieromtrent info geven wat ons te doen staat?
alvast bedankt!
Sarah

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 aug 2010 14:33

- tenzij anders vermeld staat in het huurcontract mag u het slot van de flat veranderen zonder dat u een sleutel aan de verhuurder dient te overhandigen. Bij het einde van de huurovereenkomst plaatst u gewoon het oude slot terug of overhandigt de verhuurder de nieuwe sleutels.

- U stelt de verhuurder aangetekend in gebreke wegens het niet ter beschikking stellen van de bergruimte die hij middels het contract wel huurt. U eist dat deze ruimte u binnen de 10 werkdagen na kennisname ter beschikking wordt gesteld zodat u dit niet middels een verzoekschrift art 1344bis/ev Ger.W. op hun kosten bij het vredegerecht dient af te dwingen.

- Als de verhuurder te vadsig is om het contract zelf te gaan registreren laat u dat zo. Een andersluidend beding is bij wet nietig en niet registratie geeft de huurder alleen maar extra voordelen. U hoeft de verhuurder niet op de hoogte te brengen dat dit zijn plicht is, hij dient deze zelf te kennen.

- Voor de gebreken maakt u gebruik van hetzelfde aangetekende schrijven om deze te melden en te verzoeken dat er met u binnen de 10 werkdagen na kennisname wordt afgesproken wanneer deze worden opgelost. U kan dit echter enkel voor gebreken, niet voor bv de vuile keukenvloer.

Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt?

sarahw
Topic Starter

#3 , 03 aug 2010 14:36

een plaatsbeschrijving is er niet opgemaakt nee en ze blijven lastig doen, ben deze middag nogmaal naar de sleutel gaan vragen en ze willen absoluut geen geven

Reclame

Vandebos

#4 , 03 aug 2010 14:50

Cilinder vervangen en vanaf heden enkel via AS werken.

Bij gebrek aan plaatsbeschrijving verhuurder hier niet aan herinneren, kan alleen maar in haar eigen nadeel zijn.

Voor de rest via AS zoals eerder beschreven.

sarahw
Topic Starter

#5 , 03 aug 2010 14:55

ok!
heel hard bedankt voor de info

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 aug 2010 14:58

Als er geen PB is mag je het appartement achterlaten in de staat dat het zich dan zal bevinden. De verhuurder kan 0,00 € huurschade vragen

sarahw
Topic Starter

#7 , 03 aug 2010 15:01

wij hebben alles proper gemaakt, en terug gegeven hoe het was en de dochter begint nu te dreigen van ik zal hier alles eens opschrijven wat er kapot en vuil was.
We zijn geen moeilijke mensen, maar als zij ons zo de loef afsteken laat ik het er ook niet bij; het is al een schande dat ze een mens van 86 jaar uit zijn appartement zetten, terwijl dat er naast deze maand ook vrij komt

Vandebos

#8 , 03 aug 2010 15:03

Als er geen PB is mag je het appartement achterlaten in de staat dat het zich dan zal bevinden. De verhuurder kan 0,00 € huurschade vragen

Oppassen!
Art. 1731. BW <W 29-12-1983, art. 5> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.
Het is moeilijk maar niet onmogelijk voor een verhuurder om eventuele schade te bewijzen.

sarahw
Topic Starter

#9 , 03 aug 2010 19:22

ben hier nog eens, mijn nonkel heeft mij zijn huurcontract gegeven om dit eens na te lezen.
Als eerste zijn achternaam, fout geschreven
Ook staat erin en ik citeer:
art 19: Registratie
De huurder verplicht zich er toe de huurcontracten op zijn kosten te laten registreren

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2010 19:50

Er zijn geen kosten verbonden aan het registreren van een huurovereenkomst. Als hij heeft ondertekend dat de huurder het kontrakt zou laten registreren moet hij dat ook doen.

Vandebos

#11 , 03 aug 2010 20:04

Neen de verhuurder is door de artikelen 62-75 van de Programmawet (I) van 27 december 2006 verplicht vanaf 01/01/2007 het huurcontract te registreren. de huurder kan dit doen indien hij dit wenst, niemand kan hem echter de verplichting opleggen.

Vandebos

#12 , 03 aug 2010 20:11

Neen de verhuurder is door de artikelen 62-75 van de Programmawet (I) van 27 december 2006 verplicht vanaf 01/01/2007 het huurcontract te registreren. de huurder kan dit doen indien hij dit wenst, niemand kan hem echter de verplichting opleggen.

Terug naar “Huren”