Bewakingsagent met hond

odil
Topic Starter
Berichten: 9

Bewakingsagent met hond

#1 , 01 mei 2010 23:47

Beste,

Ik werk als nachtwaker in een groot winkelcomplex, ik werk altijd met een hond (mechelse herder) hier krijgen wij regelmatig te maken met inbraken of inbraakpoging zoals gisteren nog gebeurde.
Tot nu toe heb ik ze altijd nog uit de winkel kunnen houden maar moest het zijn dat ze in de winkel zijn binnen kunnen komen en mijn hond valt een inbreker aan wat zijn dan de gevolgen voor mij?
Mijn hond is getraint om te bijten en gaat ook niets of niemand uit de weg dus ik weet 100% zeker dat hij zou bijten en dat de inbreker serieus toegetakeld zou zijn moest mijn hond hem aanvallen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 03 mei 2010 14:48

Hebt u nooit cursus gehad wat mag en niet mag - en zeker wat u mag doen met een bewakingshond..
Het woord is bewaken niet aanvallen
U gaat vermoedelijk vervolgd en vermoedelijk veroordeeld worden voor opzettelijke slagen en verwondingen dmv hond.
Als u dat niet hebt geleerd laat dan uw hond thuis want dan bent u en uw hond een 'ongeleid projectiel'

odil
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 03 mei 2010 16:19

Ik heb geen cursus gehad met hond want dit zit standaard niet in de cursus wet tobbac en een cursus hondengeleider is in belgië ook niet verplicht, ik zeg ook niet dat ik mijn hond laat aanvallen of dat ik hem op de inbreker stuur :roll:
Ik heb al heel wat inbrekers gevat en kon ze tot nu toe mooi in bedwang houden tot de politie er was maar stel dat een inbreker mij aanvalt en mijn hond grijpt hem want dit zal hij zeker doen, of stel dat iemand de winkel inkomt, mijn hond loopt altijd los in de winkel want ik kan hem toch geen 13u aan de lijn houden en hij valt aan?

Ik heb het al aan verschillende politieagenten gevraagd maar ik krijg nooit een duidelijk antwoord, sommige agenten zeggen laat hem maar bijten, de winkel is afgesloten en niemand moet er zijn dus heeft je hond het recht om te bijten, andere agenten zeggen normaal mag een hond niet bijten maar bij inbraak zal je niet in fout zijn want niemand moet hier zijn, het laatste wat ik wil is dat mijn hond iemand bijt maar het kan steeds gebeuren dus daarmee mijn vraag.

En indien de inbrekers mij aanvallen dan moet ik dus mij de kop laten inslaan en mijn hond moet gewoon toekijken :roll:

Reclame

Veebee
Berichten: 565

#4 , 03 mei 2010 16:30

Logisch gezien denk ik dat de agenten gelijk hebben als ze zeggen dat er niemand moet zijn, maar tegenwoordig hebben criminelen meer het recht aan hun kant dan de slachtoffers ...

Het enige probleem dat ik zie dat zich zou stellen is bvb werknemer/eigenaar die onverwachts nog binnenkomt in de zaak (met sleutel weliswaar) maar dat zal de hond worstwezen op dat moment denk ik.

Ik snap je bezorgdheid wel en zou ook mijn hond niet laten neerkloppen door gangsters, maar zoals gezegd recht/rechtvaardig, niet altijd gelijk.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 03 mei 2010 16:43

Uit talrijke persberichten blijkt inderdaad dat dikwijls de gangster/dief over heel veel prerogatieven blijkt te beschikken in België.
Nog één stapje verder met onze permissieve maatschappij en men wordt verantwoordelijk gesteld op grond van onvoldoende verlichting en te steile trap als een inbreker tijdens de nacht bij u thuis van de trap dondert.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

odil
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 03 mei 2010 19:53

Veebee en roharro slaan de nagel op de kop als ze zeggen dat criminelen meer het recht aan hun kant hebben dan het slachtoffer, ERG, HEEL ERG.

Ik weet dat een hond niemand mag bijten en dat er veel cowboys onder de bewakingsagenten zitten, doe 10 personen een kostuum aan en 7 personen voelen zich de man, ze denken dat ze het zijn :lol:
Ikzelf heb het geluk niet in een kostuum te moeten werken en laat duidelijk zijn dat ik niet de macho wil uithangen door met een hond te werken, ik werk met een hond omdat honden mijn grootste hobby is, ik heb gezelschap op het werk en ik beschik over een hond die voor mij letterlijk door het vuur gaat dus voel ik me veel veiliger.
Moest het zo ver komen dat ik moet kiezen tussen mijn leven en dat van mijn hond of dat van de inbreker dan is mijn keuze snel gemaakt ook al moet ik ervoor in de gevangenis gaan zitten, maar nogmaals ik hoop dat hij nooit moet bijten.

Ik zit op een plaats waar we regelmatig bezoek krijgen, vrijdag laatst 4 personen uit macedonië op het dak van de winkel (1 ervan is door de politie gepakt en zal voorgeleid worden) , 14 dagen geleden 5 polen, 1 maand geleden 3 polen, 5 maanden geleden zijn er 4 polen de winkel binnengeraakt door het dak, moet ik nog verder gaan?
Dus op mijn plaats is een goede hond een must maar ik zou het jammer vinden moest ik veroordeeld worden omdat mijn hond een inbreker toetakeld, alle deuren zijn dubbel vergrendeld zodat er niemand binnen kan maar ook niemand buiten en als ze binnenkomen dan is het altijd door het dak.


Het enige probleem dat ik zie dat zich zou stellen is bvb werknemer/eigenaar die onverwachts nog binnenkomt in de zaak (met sleutel weliswaar) maar dat zal de hond worstwezen op dat moment denk ik.

Hier zie ik geen enkel gevaar in omdat de zaakvoerder altijd op mijn gsm belt indien hij de winkel in moet, ook personeel die nog komen werken nadat de winkel is gesloten moeten eerst bellen op mijn gsm en dat weten ze ook.
In mijn bestelwagen zitten er 2 speciale transportkooien waar de honden in verblijven tot alle klanten de winkel hebben verlaten en alles is afgesloten dan pas komen de honden in de winkel dus ik zorg er wel voor dat alles veilig is, enkel inbrekers bellen niet als ze iets moeten hebben uit de winkel :D

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 03 mei 2010 22:37

Zou het dan, kwestie van preventief te werken en iedere keer schade aan het dak te voorkomen, niet interessanter zijn de honden op het dak te plaatsen? noch, baas, personeel of klanten lopen aldus risico... :wink:

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#8 , 04 mei 2010 16:47

Ze zijn al wat ouder maar ik denk nog steeds van kracht:

Art. 8. Het gebruik van een hond is onderworpen aan de voorafgaande toestemming van de Minister van Binnenlandse Zaken in het geval van :
a) het eerste gebruik van een hond door de bewakingsonderneming;
b) het gebruik van een hond in gesloten plaatsen, die publiek toegankelijk zijn;
c) voor activiteiten, zoals bedoeld in artikel 1, § 1, eerste lid, 5°, van de wet.

Art. 9. Enkel herdershonden kunnen worden gebruikt in het kader van bewakingsactiviteiten.

Art. 10. (Opgeheven) <KB>

Art. 11. (Opgeheven) <KB>

Art. 12. (Opgeheven) <KB>

Art. 13. <KB> De hond is tijdens de uitoefening van bewakingstaken te allen tijde aan een leiband met een maximumlengte van twee meter en gemuilkorfd op een wijze dat de hond niet kan bijten en de muilkorf niet als wapen kan gebruikt worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 04 mei 2010 18:04

Ik heb hier niet de tekst van bewakingspersoneel maar in het algemeen.
U zit niet in een voor het publiek toegankelijke ruimte.
(afhankelijk wat de wet zegt op het gebruik van bewakingshonden en hoe ze te gebruiken in het kader van een bewakingsopdracht)
(Vraag werkt u voor een grote bewakingsfirma- die gaan zeker de juiste regels hebben en ik vermoed ook opleiding)
Wat het zich of andere verdedigen tgo anderen betreft.
Noodweer en wettige verdediging
U kan dat alleen inroepen als iemands leven in gevaar is NIET voor het verdedigen van eigendommen.
Dus gezien u daar alleen bent en de hond valt de pikkedief aan dan moet u bewijzen dat dat te rechtvaardigen is.
1- het geweld of de bedreiging moet onmiddellijk zijn en niet op een andere wijze kunnen tenietgedaan worden vb door te gaan lopen en u te verstoppen.--- op dat ogenblik is er geen dreigend gevaar meer en dus ook geen verrechtvaardiging.
2- het moet proportioneel zijn. Dus geen kanon gebruiken om iemand met een tandenstoker te neutraliseren. Dus evenredig met de aanval.
3- de aanval moet gepleegd zijn tegen jezelf of tegen anderen.
4- de verdediging moet ogenblikkelijk zijn. Dus een dief die zijn handen heeft omhoog gestoken nog een slag geven is strafbaar.
De rechtbank (onderzoeksrechter) zal over elk punt beslissen.

Goede raad gebruik geen geweld - zorg dat het goed op papier staat en aan de hierbovenvermelde criteria voldoet.
In een case ( waar gebeurde was argument van de verdediging --- de RW die geschoten had ... hij had gezien hij 2de dan was in karate toch gemakkelijk het mes uit de handen van het slachtoffer kunnen kloppen of hem met een kreet verlammen.
Feit een kok die aan het lopen is met een demi-chef in zijn hand en die gestopt is op 1.3 meter van de RW die niet verder achteruit kon.
Vanuit praktijkoefeningen werd mij gezegd dat een persoon die met een mes in de hand begint te lopen op X meter afstand moet staan om NIET te laat te zijn bij trekken richten vuren met een vuistvuurwapen door Y. De X staat voor etterlijke meters. En dat in een situatie dat men weet heeft dat andere partij gaat beginnen met lopen. X.. een door mij gekend getal -Y een reeds enkele jaren in dienst zijnde INP.

Djezzebel
Berichten: 14

#10 , 02 jun 2010 16:12

Ik ben ook bewakingsagent. Als je wet tobback hebt gevolgd, zou je het antwoord op je eigen vraag moeten weten. Een hond bij een bewakingsagent moet in principe altijd gemuilkorfd zijn, en de leiband mag niet langer zijn dan 2 meter. de muilkorf mag ook niet als wapen kunnen gebruikt worden. Een hond mag niet in een ruimte komen die publiek toegangkelijk is, behalve met toestemming van de minister van binnenlandse zaken. Hoe dat snachts juist zit, als er geen mensen zijn, dat weet ik niet meer vanbuiten.

Ik zou de hond eventueel wel laten blaffen en grommen naar de inbrekers, maar laat hem NOOIT los, want dan mag je er zeker van zijn dat de problemen bij jou terechtkomen! hond wordt waarschijnlijk doodgespoten als hij bijt, jij mag je C4 gaan halen bij de werkgever en als je pech hebt, wordt misschien je kaart door de minister ingetrokken. en dan mag je waarschijnlijk ook nog betalen voor die inbreker zn fysieke en morele schade.

Veebee
Berichten: 565

#11 , 02 jun 2010 16:43

leuke job lijkt me dat met dank aan onze intelligente ministers
je kan evengoed naar de inbreker toegaan en vragen of hij aub niet wil inbreken :evil:

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 02 jun 2010 19:22

Uw hond is een wapen - als u een wapen gebruikt ongeacht waar en wanneer moet u voldoen aan de regels wettige verdediging of noodweer of zelfverdediging indien u hieraan niet aan voldoet wordt u vervolgd voor opzettelijke slagen en verwondingen.
Toch niet moeilijk denk ik.
Daarbij mag een wapen enkel gebruikt worden bij verdediging van EEN persoon niet van een doos koekjes of andere goederen.
Het geweld moet onmiddellijk stoppen als er geen gevaar meer is.

PS als uw firma niet gemachtigd is om honden te gebruiken dan best ook geen hond gebruiken. Magistraten zijn allergisch voor cowboygedrag.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 02 jun 2010 20:04

Ik heb tengevolge van de hier reeds gegeven commentaren een bijkomende vraag waar ik nog nooit bij stilgestaan heb.
Wanneer we niet thuis zijn laten we de hond (groot dier) in huis (privé-woning) los rondlopen. De hond is getraind in de hondenschool (normale training, niet speciaal als waakhond of om aan te vallen). De hond moet dienen als afschrikking voor inbrekers wanneer we afwezig zijn. De hond kan overal rondlopen in huis, we laten speciaal daartoe alle binnendeuren open.
We weten dat als er aan de deur wordt gebeld terwijl we niet thuis zijn de hond steevast verschijnt aan een raam naast de voordeur en woest reageert (luid blaffen, grommen, dreigen met de tanden,...). We hebben een sterk vermoeden dat eventuele inbrekers zouden worden aangevallen. Kunnen we aansprakelijk worden gesteld als onze hond indringers die niet thuishoren in ons huis verwondt of doodbijt terwijl we er niet zijn? Is er een duidelijke rechtspraak over?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 jun 2010 08:07

Uit rechtspraak HvC kan worden afgeleid dat de eigenaar of bewaarder van het dier aan zijn aansprakelijkheid kan ontsnappen wanneer het dier normaal en voorzienbaar heeft gehandeld en de fout van het slachtoffer/derde in causaal verband staat met de schade.

"Wanneer een inbreker wordt gebeten door een waakhond, is er een causaal verband tussen het gedrag van de hond en de schade. Maar de inbreker heeft geen recht op schadevergoeding, omdat de inbreker een eigen fout begaat en de waakhond in deze situatie behoort te bijten en dus normaal en voorzienbaar handelt" T. Vansweevelt, "De fout van het slachtoffer en het normaal en voorzienbaar gedrag van een dier vormen samen een bevrijdingsgrond voor de bewaarder van dat dier (art. 1385 BW)" (noot onder Brussel 30 september 1987), TBBR 1989, 252.

SecuritySite
Berichten: 17

#15 , 10 jun 2010 20:00

Beste,

Indien de wet niet verandert is dient je hond in jouw situatie NIET gemuilkorfd te zijn. In niet publiek toegankelijke plaatsen waar geen derde (of andere personen) aanwezig zijn buiten de bewakingsagent en zijn hond,dienen de honden niet gemuilkorfd te zijn.

Bij het inzetten van je hond ter verdediging van jezelf of van derde is het dragen van een muilkorf niet van belang. Er zal enkel gekeken worden of het inzetten van je hond evenredig was met het onrechtmatig gebruik van geweld tegen jouw of derde. Ook al staat er in de wet dat een bewakingsagent zijn hond niet mag gebruiken als een wapen, je hebt een fundamenteel recht om je te verdedigen ongeacht de middelen zolang ze maar binnen de definitie van de wet op wettige verdediging vallen. Indien er dus met een wapen bedreigt wordt kan je dus perfect je hond inzetten ter verdediging van jezelf of derde.

Als bewakingsagent (zoals elke andere burger) kan je tijdens een op heterdaad betrapping van wanbedrijf of misdaad een burgerarrest uitvoeren. Een burgerarrest kan met wettig geweld gepaard, wederom zolang je geweld om de betrokkene ter plaatse te houden evenredig is. Dit wil zegge in de praktijk, naargelang de omstandigheden, dat je de persoon verbaal duidelijk maakt dat hij onder burgerarrest staat en dat hij zich dient over te geven ter uitlevering aan de politie diensten. Indien hij dit niet vrijwillig doet kan je hem vast grijpen om ter plaatse te blijven, dit kan eventueel zover gaan dat je hem moet vastbinden. De betrokken kan hier zich niet beroepen op wettige verdediging daar hij onder burgerarrest staat. Indien hij met geweld zou reageren om te ontkomen, dan is dit geweld onwettig en kan je jezelf wederom beroepen op wettige verdediging.

Het nasturen van je hond achter een vluchtende dader kan nooit gerechtvaardigd met wettige verdediging maar eventueel wel met het burgerarrest. Dit hangt dan weer af van welke misdaad er werd gepleegd. Een moordenaar stoppen in zijn vlucht zou aanvaardbaar kunnen zijn maar een dief die een fles cola steelt in de winkel en ermee buiten loopt dan weer niet.

Belangrijk voor jezelf is uitmaken of het uitvoeren van een burgerarrest wel de moeite is, daar je er achteraf zelf meer ellende mee gaat hebben dan bv. de inbrekers hun gang te laten gaan. Ik weet het, 't is erg maar zo zit de maatschappij nu éénmaal in elkaar.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”