aannemer werkt niet verder

nenadsan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: muizen

aannemer werkt niet verder

#1 , 27 sep 2006 20:56

hallo,

onze ruwbouw is wel af doch de werf moet nog volledig worden opgeruimd en de riolering moet nog worden gedaan. De aannemer heeft sinds einde april een boete van 25 eur per dag te betalen en deze loopt steeds meer op. We hebben hem nu al tweemaal een aangetekend schrijven gestuurd en hem nog de kans gegeven tot 4 oktober uiterlijk. Dit is nog een goei week en hij doet blijkbaar niet verder. Wat kunnen wij nu nog doen? wij mogen toch op zijn kosten iemand anders aanstellen om de riolering te komen doen? wij moeten toch niet eeuwig wachten totdat hij eindelijk eens wakker wordt !!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 sep 2006 21:22

wij mogen toch op zijn kosten iemand anders aanstellen om de riolering te komen doen?
Ten zeerste AF TE RADEN!

nenadsan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: muizen

#3 , 27 sep 2006 21:52

wat kunnen we dan doen? Wie draait op voor de bijkomende kosten? Het kan toch zomaar niet dat een aannemer je in de kou laat staan? Hij heeft toch ook een contract?

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 27 sep 2006 22:44

De aannemer is uit de aard van het contract verplicht, ofwel de werken aan te vangen eind april, ofwel 25 euro/dag te betalen.

De boete is ongeveer (5maand=153 dagen*25 euro) 3825 Euro
Een dergelijk bedrag verdiend een aannemer op een week(of minder).

U zal daar weinig tegen kunnen inbrengen!
De ontbinding van de overeenkomst, vorderen bij de rechter,is een mogelijkheid die u kan overwegen...de kans op suc6 is m.i. ZEER twijfelachtig!

Schrijf alvast een AZ en vraag, binnen de tien dagen, de storting van die 3825 euro(wel eventjes nazien!), DREIG met de (juridische) ontbinding van de overeenkomst.

De werken laten uitvoeren door een derde, en de kosten verhalen op de aannemer, mag U zeker niet doen! U zal zelf voor de kosten opdraaien!

nenadsan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: muizen

#5 , 28 sep 2006 17:22

en alle kosten die voortvloeien uit vertragingen opgelopen dankzij hem? Die vallen toch ten laste van hem?

dieke
Berichten: 1299

#6 , 28 sep 2006 17:33

Daar vrees ik toch een beetje voor. Als in jullie overeenkomst duidelijk staat dat ie vanaf april 25 euro per dag boete moet betalen, lijkt mij dat de schadevergoeding te zijn voor laattijdigheid. Niet meer en niet minder. Klinkt erg onfair, ik weet het, maar ik denk dat je er niet meer uit zal kunnen puren.

Blijf die mens gewoon bellen, 30 keer per dag desnoods (liefst op zijn gsm-nr, hou je hem lekker van zijn werk), ga naar hem toe als hij een bureau heeft, gaan klagen als andere potentiele klanten het horen brengt meestal het meeste op,... (maar pas op dat je niet aangeklaagd wordt voor stalking :-)) Ik heb zo een schrijnwerker: kent zijn vak prima, is zeker niet te duur,... MAAR je moet hem constant achter zijn veren zitten. Het lijkt wel of bij hem het principe geldt dat wie het hardste zeurt het snelste zijne schrijnwerker zal krijgen.

Als dat allemaal toch niks uithaalt is het misschien het overwegen waard de rommel zelf op te kuisen? Ik zie natuurlijk van hieruit niet hoe extensief dat nog is. Riolering leggen hebben wij ook zelf gedaan en mijn man heeft 2 linkerhanden dus dat is een makkie. Tis maar een idee he, maar als je perse vorderingen wil zien is dat misschien nog de makkelijkste oplossing. Moet die riolering trouwens al liggen om de rest in orde te kunnen maken? Bij ons was dat het laatste dat gebeurd is.

Als je zou beslissen zelf de handen uit de mouwen te halen, zou ik er wel voor zorgen dat je dit door een onafhankelijk iemand laat vaststellen. Zo kan je op zijn minst aansprake blijven maken op die 25 euro per dag tot aan de datum van einde opkuiswerken.

Dit schiet me nog tebinnen: waar zit in heel dit verhaal jullie architect???

selemg
Berichten: 7
Locatie: lommel
Contacteer: Website

#7 , 03 okt 2006 21:36

kan je dan zonder boe of ba die 25euro per dag tellen?

is er niets zoiets van een maximum?

nenadsan
Topic Starter
Berichten: 4
Locatie: muizen

#8 , 03 okt 2006 21:42

toch wel, je moet een aangetekend schrijven versturen voor het verstrijken van de termijn. En er is inderdaad spijtig genoeg een maximum waardoor eerder de bouwfirma is beschermd en niet de bouwheer (de meeste laten speciaal de termijn nog wat langer lopen dan de te betalen boete!!!)

in onze situatie is er sinds vandaag een nieuwe wending gekomen nl er is een nieuwe werfleider die ons plechtig beloofde dat hij maandag gaat beginnen met de grondwerker. We hebben zelfs woensdag een werfvergadering. We zijn eens benieuwd en houden u op de hoogte

selemg
Berichten: 7
Locatie: lommel
Contacteer: Website

#9 , 03 okt 2006 22:24

een vraagje erbij dan

bij mij is er sprake van geen schadeloosstelling bij heirkracht..wat valt eronder?

een probleem was, het is een bedrijf met een tiental werknemers en twee zaakvoerders, dat een zaakvoerder buitengezet werd en daardoor de werken op zich laten wachten.

kunnen ze dat verhalen als heirkracht wetende dat ik sedert april 2006 ingepland sta om te beginnen in augusutus?

Terug naar “Aanneming”