Gsm Factuur te betalen na 10jaar

cindy2103
Topic Starter

Gsm Factuur te betalen na 10jaar

#1 , 14 apr 2010 16:37

Op 11'09 heb ik een brief ontvangen van Intrum, wat verstuurd is vanuit (NL) DenHaag.
Uit die brief blijkt dat ik op 23/05/2000 nog een factuur heb openstaan die Intrum op28/10/2009 aan mij is toegezonden.
Het gaat hier om een bedrag van 3482.13 euro
De kosten van het openstaande factuur bedraagt
Bedrag 1866.62
Schadebeding 454.19
Verwijlkosten 1161.32
Totaal kosten 3482.13

Nu is het zo dat het inderdaad klopt dat ik bij mobistar nog een openstaande saldo heb staan, waar dus in het contract stond dat als ik zou verhuizen dit schriftelijk zou moeten mededelen.
Wat ik dus heb gedaan alleen niet aangetekend.
In het jaar 2000 had ik een appartement gehuurd vanwege een relatie die spijtig genoeg meer leed dan vreugde had
waarbij mij hele huis is leeg gehaald door mij ex-partner op een onwettige manier waardor aangifte was gedaan bij de Politie bureau.

Omdat ik hier niet officieel ingeschreven stond werd mij gevraagd bij het openen van een abonnement (GSM)
om een verklaring van huurcontract en mijn Indentiteit die overigens NL is waar op staat dat ik uit Leeuwarden kom
en Mobistar die contract in handen heeft.

Bij mij terug keer naar NL zoals ik hierboven al vermelde,
heb ik degelijk wel een schriftelijke mededeling :opzegging contract
op de bus gedaan.

In 2007 ben ik wedergekeerd naar Belgie om hier voorgoed te komen wonen en sta sinds 07/2007 officieel ingeschrven in de gemeente A'pen.

En snap dus niet dat ik na 9jaar nog eens een brief ontvang wat via Intrum gaat, de brief vanuit NL is verstuurd terwijl hun kantoor gelegen is te Gent.

Ik heb dan ook direct naar hun gebeld hoe het komt dat ik na al die jaren nog eens zo'n brief ontvang?

En dat ik het niet met hun eens ben dat ik nu de dupe ben van deze hoge kosten aan intresten en schade beding
Er is mij nooit geen brief toegezonden of aangetekend naar het adres dat ik schriftelijk heb vermeld waar ik op dat moment verbeleef in NL.

Volgens hun is er nooit opzegging gebeurd, ze hebben 2 keer een brief gestuurd waardoor nooit is op gereageerd
en dat het niet aan hun is om mijn gegevens op te vragen bij de gemeente te Leeuwarden.
Maardat ze wel op de hoogte waren dat ik sinds 2007 in Belgie verbleef maar nog altijd niet hebben verwittigd en dus alweer 2.5j ermee wachten om mij in kennis te stellen van het feit dat ik nog een factuur heb te betalen.Waardoor de kosten natuurlijk steeds meer worden, zo wil ik mijn geld ook wel verdienen lekker een paar jaarwachten zodat de intresten lekker oplopen en mij rijker maakt.

Natuurlijk heb ik deze keer wel perdirect terug gereageerd en mijn brief aan hun geschreven aangetekend opgestuurd zodat ik niet weer met lege handen kom te staan en ondertussen alweer 5maanden verder zijn 04/'10 en nog altijd geen reactie heb ontvangen.

Uiteindelijk ben ik wat gaan googlen en vond een artikel over Gsm facturen in HBVL.

07/03/'07 Kosten voor mobiele telefonie vallen onder de verkorte verjaringsregeling en verjaren na verloop van vijf jaar. Dat meldt De Juristenkrant.

De krant verwijst naar het arrest nr. 13/2007 dat het Arbitragehof velde op 17 januari. Het hof sprak zich uit op vraag van een rechter die moest oordelen over een rechtsvordering voor het betalen van de kosten voor mobiele telefoons waarbij de gedagvaarde de vijfjarige verjaring inriep.

De verkorte verjaringsregeling wordt geregeld door artikel 2277 uit het burgerlijk wetboek. Luidens dit artikel "verjaart alles wat betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen na verloop van vijf jaar".

Eric Brewaeys, docent procesrecht VUB, stelt in De Juristenkrant dat het met het nieuwe arrest van het Arbitragehof thans duidelijk is "dat alle periodiek toenemende schulden, of het nu gaat om kapitaal- of inkomensschulden zoals renten, huurgelden, onderhoudsgelden en dergelijke onder het verjaringsregime vallen van artikel 2277 BW".

Klopt dat?
Groeten Cindy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2010 18:03

Was dat een Belgisch of Nederlands contract? is een andere wetgeving

scorpioen

#3 , 14 apr 2010 18:05

Cass., 25 januari 2010, rolnummer C.09.0410.F

De verkorte verjaringstermijn van artikel 2277 Burgerlijk Wetboek, die ertoe strekt de schuldenaar te beschermen tegen een opeenstapeling van achterstallige periodieke schulden uit een zelfde rechtsverhouding, is van toepassing op de verstrekkingen van mobiele telefonie die betaalbaar zijn onder de in dat artikel bedoelde periodiciteitsvoorwaarden.

scorpioen

Reclame

cindy2103
Topic Starter

#4 , 16 apr 2010 13:39

Was dat een Belgisch of Nederlands contract? is een andere wetgeving
Het was een factuur vanuit belgie maar via NL verstuurd..

cindy2103
Topic Starter

#5 , 16 apr 2010 13:41

Cass., 25 januari 2010, rolnummer C.09.0410.F

De verkorte verjaringstermijn van artikel 2277 Burgerlijk Wetboek, die ertoe strekt de schuldenaar te beschermen tegen een opeenstapeling van achterstallige periodieke schulden uit een zelfde rechtsverhouding, is van toepassing op de verstrekkingen van mobiele telefonie die betaalbaar zijn onder de in dat artikel bedoelde periodiciteitsvoorwaarden.

scorpioen
Wat houd dat in als ik zo vriendelijk mag wezen om dat te vragen??

scorpioen

#6 , 16 apr 2010 14:39

Wat houd dat in als ik zo vriendelijk mag wezen om dat te vragen??
Dat de verjaringstermijn voor facturen voor mobiel telefoneren (GSM) vijf jaar is.

scorpioen

Terug naar “Consumenten Koop”