Opstarten massagesalon

Jawadde
Topic Starter
Berichten: 3

Opstarten massagesalon

#1 , 23 mar 2010 13:52

Geachte,

Ik wens met mijn vriendin en een vriend een massagesalon (+) te beginnen. Hiervoor zijn wij van plan een ruim appartement met 4 slaapkamers te huren op een strategische ligging. Er zouden een viertal meisjes voor ons werken.

Hieromtrent had ik nog enkele vragen.

1) Moeten wij onze intenties kenbaar maken voor we het appartement betrekken? Ik kan begrijpen dat niet iedereen hier even tevreden mee zou zijn.. Indien wij een zelfstandige activiteit uitoefenen zal onze huurprijs ook gevoelig hoger liggen nietwaar?
2) Mijn vriendin heeft hier een werkvergunning, kan zij in die hoedanigheid een BTW-nummer aanvragen? Kan het appartement op haar naam komen?
3) De meisjes die voor ons zullen werken kunnen dat m.i. het beste op zelfstandige basis doen, correct?
4) Wat kan er best vermeld worden als uitgeoefende activiteit voor dergelijke zaken?
5) Hoe zit het met de wetgeving omtrent deze activiteiten, het is bijzonder moeilijk hier informatie over te vinden.

Ik dank u alvast voor een genoegdoend antwoord.

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 23 mar 2010 15:00

1) Je zal sowieso een handelshuurcontract moeten afsluiten en de vraag is maar of een doorsnee verhuurder van een 'gewoon' appartement daar akkoord mee zal gaan. Uiteraard zal de huurprijs dan een pak hoger liggen want verhuurder wordt hierop veel zwaarder belast.
Je kan je ook afvragen hoe compatibel een (erotisch neem ik aan) massagesalon zou zijn indien het in een gebouw ligt met andere appartementen voor privé bewoning. Ik kan me voorstellen dat mede-bewoners dat niet zo prettig en wenselijk zouden kunnen vinden...

Moeten wij onze intenties kenbaar maken voor we het appartement betrekken?

Je moet je intenties kenbaar maken vanaf het ogenblik dat je een bepaald appartement zou willen huren, en niet bij het 'betrekken' ervan want dan heb je al een aantal belanagrijke fases overgeslagen.

Bedenk dat je activiteiten toch vrij snel zouden uitkomen en dat je om problemen te vermijden beter van in het begin open kaart kan spelen.

PS Op dit forum is ook al eens een verhuurder geweest (maar van een huis dacht ik) die zich in de omgekeerde situatie bevond. Huis was verhuurd voor privé bewoning maar al snel bleek dat.....

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 23 mar 2010 15:27

De meeste basisaktes van appartementsgebouwen verbieden specifiek het erin uitbaten van een massagesalon (+), bordeel of andere synoniemen. Een appartement huren met deze intentie kan ernstige juridische consequenties hebben voor zowel uzelf als de verhuurder (die u op zijn beurt een lang en kostelijk proces kan aandoen).

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 23 mar 2010 15:58

De meeste basisaktes van appartementsgebouwen verbieden specifiek het erin uitbaten van een massagesalon (+), bordeel of andere synoniemen. Een appartement huren met deze intentie kan ernstige juridische consequenties hebben voor zowel uzelf als de verhuurder (die u op zijn beurt een lang en kostelijk proces kan aandoen).
Nog een argument dat ik over het hoofd had gezien. Ik heb dan ook weinig ervaring met basisaktes :?

Nu ja, als er 1 eigenaar is voor het ganse gebouw zijn er meestal geen basisaktes maar zou de verhuurder nog veel sneller door hebben hoe de vork in de steel zit.

Jawadde
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 23 mar 2010 18:35

Als ik dit dan omdraai en er geen zulke basisakte bestaat waarin deze vermelding is opgenomen, dan kan een uitbating ter plaatse wel?

Ik kan ook mijn eigen zelfstandige activiteit aanhalen, ben vrij beroeper, en dit zou de verhuurder niet afschrikken. Ben ik dan evenzeer VERPLICHT de andere activiteit aan te geven?

Bedoeling is sowieso eerder high class te gaan, dus discretie dragen we hoog in het vaandel.

Alvast bedankt voor uw reacties.

Mvg

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 24 mar 2010 00:05

Als ik dit dan omdraai en er geen zulke basisakte bestaat waarin deze vermelding is opgenomen, dan kan een uitbating ter plaatse wel?

Ik kan ook mijn eigen zelfstandige activiteit aanhalen, ben vrij beroeper, en dit zou de verhuurder niet afschrikken. Ben ik dan evenzeer VERPLICHT de andere activiteit aan te geven?

Bedoeling is sowieso eerder high class te gaan, dus discretie dragen we hoog in het vaandel.

Alvast bedankt voor uw reacties.

Mvg
Het hangt van de eigenaar af of hij toestaat dat er een beroepactiviteit in zijn appartement wordt uitgeoefend. Hij kan bepaalde activiteiten toestaan en andere activiteiten verbieden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xena

#7 , 24 mar 2010 02:30


2) Mijn vriendin heeft hier een werkvergunning, kan zij in die hoedanigheid een BTW-nummer aanvragen?

ministerie van middenstand , dienst beroepskaarten wtcIII s bolivardlaan 30 1000 brussel tel 02 208 51 40 en 48

3) De meisjes die voor ons zullen werken kunnen dat m.i. het beste op zelfstandige basis doen, correct?

wat is volgens u een schijnzelfstandige ?
mag je van een woning zonder toelating van het gemeentebestuur een handelszaak maken ? heb je een milieuvergunning ? is het een geregelementeerd beroep ? is er een vestigingsgetuigenschrift nodig ? hebt u de nodige diploma's ?

u vraagt "Kan het appartement op haar naam komen?"deze vraag begrijp ik eigenlijk ni zo goed

Jawadde
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 24 mar 2010 13:51

Beste,

Ik dank u alvast voor jullie reacties, maar het blijft een heel ingewikkeld verhaal in mijn ogen. Misschien weten jullie waar ik hierover degelijke informatie e.d. kan vinden? Lectuur, websites, eerdere rechtspraak?

Ik dank u alvast..

@ xena: als de meisjes als zelfstandig maseuse door het leven gaan, en niet exclusief voor mij werken, lijkt me het probleem van schijnzelfstandigheid tamelijk eenvoudig van de tafel, correct? - Voor zover ik weet is dit geen gereglementeerd beroep - De diploma's zijn geen probleem (univ.) - Vestigingsgetuigschrift e.d.: waar kan ik hier meer info over vinden? (milieuvergunning lijkt me wat vergezocht :wink: )

Groeten

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 24 mar 2010 15:55

Ik adviseer dat u uw licht eens opsteekt bij de bijzondere belastinginspectie van uw gewest - bij de cel prostitutie bij de lokale politie en bij de cel ecofin van de federale politie.
Om de gemeentelijke belastingsdienst niet te vergeten.
De dienst vreemdelingen zaken kan best ook op voorhand geinformeerd worden.
Dan zit u ineens juist en krijgt u ineens de juiste uitleg en dat bespaart achteraf heel veel opzoekwerk.

Hou er ook rekening mee dat de eigenaar van het pand u wegens 'valse info' zowel voor de burgerlijke als strafrechter kan brengen.

LieselotIvan
Berichten: 7

#10 , 24 mar 2010 18:38

Wij hebben ook zo eens vrienden gekend.

Binnen de kortste tijd zal uw huis gesloten worden.
Als het niet vanuit de gemeente komt zal het wel van de buren komen.
Gouden raad begin er niet aan.
Dat op zelfstandige basis klinkt meer als schijnzelfstandigheid en wordt niet aanvaard in die sector.
De controle weet meer dan ooit dat die mensen nog een stuk geld aan U zullen afgeven ook al verwoord je het als kamer verhuur.
En dan nog het laatste ik geloof dat de meisjes 50% van de ontvangsten innen zonder mede weten van vadertje staat.
Ik stel me dan ook de vraag en ben er zeker van dat U hier geen winst kan maken bij aangifte van alles.
Als ze in Mijn Restaurant al de prijs x 2.9 moeten doen om er uit te kunnen geraken
En zwart geld mag ook niet.

LieselotIvan
Berichten: 7

#11 , 24 mar 2010 18:45

En wil je het toch proberen start dan met allen een vennootschap, bvba of zo. Iedereen wordt aandeelhouder en betaalt een deel van het opstartkapitaal. De bvba keert hen dan een loon uit aan allen. Best even langs gaan bij een goede advokaat, fiscalist, Ed. voor je eraan begint en kijken hoe de algemene opinie in de streek waar je wil starten over het thema denkt...

Terug naar “Andere”