←

Aanbrengen isolatie en crepi aan wachtmuur.

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
El Stavio
Topic Starter

Aanbrengen isolatie en crepi aan wachtmuur.

#1 , 09 okt 2026 22:33

Goededag. Omdat wij binnenkort de wachtmuur van onze woning willen voorzien van isolatie en afwerking in crepi, vroeg ik mij af of er nog mensen zijn die een overeenkomst met de buren hebben gesloten hierover. Wij hebben geen echte problemen met onze buren, en ik denk wel dat ze nogal inschikkelijk zijn, maar ik had toch graag wel één en ander op papier gezien. Vooral met het oog op de toekomst als hun woning (met de bijhorende bouwgrond aan onze zijde) zou worden verkocht en wij mogelijks kunnen worden gedwongen om de isolatie weg te breken mochten er bouwplannen zijn bij de volgende eigenaars. Ik denk dat onze woning (1965) op de perceelsgrens staat, al kan ik hiervan niets terugvinden op het plan of in de akte. Ik weet ook dat een landmeter hiervoor de aangewezen persoon is om zeker te zijn, maar volgens twee van de gecontacteerde aannemers is het waarschijnlijk dat onze woning op de perceelsgrens is gebouwd. Op het internet kan men genoeg voorbeelden vinden van een overeenkomst en wat daar allemaal in moet staan maar nu is de vraag, is het nodig om een overeenkomst via een notaris te laten bekrachtigen,of volstaat het dat de partijen een schriftelijk akkoord ondertekenen? En dan nog de termijn van de overeenkomst. Wat gebeurt er als de huidige bewoners komen te overlijden en het pand met de bijhorende bouwgrond krijgt nieuwe eigenaars? Alvast dank voor de toelichting en tips!

Jo23
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 okt 2026 00:05

Een onderling geschreven document of mondelinge toezegging tussen de vorige buren heeft geen rechtskracht tegenover derden (zoals een nieuwe koper). Zelfs als er een schriftelijk document is opgesteld door een landmeter (zoals een proces-verbaal van afpaling), is het niet tegenstelbaar als het niet officieel is geregistreerd via een notaris. Een nieuwe buur kan de onderlinge afspraak negeren en eisen dat de grens wordt vastgesteld volgens de officiële eigendomstitels (de authentieke aankoopakten) of via een nieuwe wettelijke afpaling. Als u dus isolatie en crepi wilt aanbrengen tegen de wachtmuur kan u best het aantal cm dat u over de perceelgrens wilt werken eerst aankopen en laten beschrijven als uw eigendom via een notaris, zodat dit officieel uw eigendom blijft en tegenstelbaar is aan een nieuwe buur.

El Stavio
Topic Starter

#3 , 10 okt 2026 08:16

@ Jo23 dank voor de reactie. Zo iets had ik wel gedacht eerlijk gezegd. Maar het aankopen van de benodigde oppervlakte zou wel eens zéér duur kunnen uitvallen denk ik ? Allereerst de vraagprijs van de eigenaars. Dan zoals U zegt via de notaris passeren én ook nog eens alles in het kadaster dat dient aangepast te worden want er is een volumevergroting van het perceel wat eerst ook nog door een beëdigd landmeter dient te worden vastgelegd. Ik denk dat dat het sop van de kool hier niet waard is, al zeker omdat het voor ons niet duidelijk is of er überhaupt ooit zal worden gebouwd op dat perceel. De huidige bewoners zijn al bejaard. Alles nuchter bekeken: het betreft een grote villa met relatief veel grondoppervlakte en een grote tuin. Iemand die dit ooit koopt zal 'waarschijnlijk' op rust en privacy gesteld zijn. De kans dat er gebouwd wordt is misschien eerder klein maar het kan natuurlijk ook dat de kopers er een woning voor hun kinderen op willen zetten om hen dicht bij hen te hebben. Koffiedik kijken dus..

Reclame

Jo23
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 okt 2026 21:32

Als u de kost wilt beperken en toch zekerheid wilt hebben kan u ook met uw buur een overeenkomst voor overbouw / erfdienstbaarheid afsluiten in plaats van de grond daadwerkelijk te kopen.
U blijft dan eigenaar van de muur en de isolatie, terwijl de buur eigenaar van de grond blijft. Het KI van een gebouw wordt in Vlaanderen niet verhoogt na het plaatsen van isolatie.

Prijsbepaling van de vergoeding die u moet betalen: Dit is een vrij te onderhandelen bedrag in onderling overleg. Dit kan een eenmalige forfaitaire vergoeding zijn (bijv. een paar honderd tot duizend euro, afhankelijk van het ruimteverlies in de tuin van de buur). Bied de buur dus een redelijke eenmalige vergoeding aan om de isolatie x cm over de grens te laten hangen en leg dit schriftelijk vast.

Notariskosten: Het is sterk aangeraden om dit via een notariële akte vast te leggen en te laten overschrijven op het hypotheekkantoor (kostprijs ca. € 500 – € 800). Zo blijft het akkoord geldig (tegenstelbaar) als een van de twee woningen verkocht wordt.

El Stavio
Topic Starter

#5 , 10 okt 2026 22:33

Dank voor deze bruikbare informatie Jo23. Ik denk ook dat we best via een notaris zullen gaan dan. Nog even afwachten wat de buren morgen zullen zeggen tijdens ons overleg.

Terug naar “Stel een vraag”