Chinese hemelboom overlast

IrisC62
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Chinese hemelboom overlast

#1 , 07 mei 2026 17:30

beste forumleden,

Ik kreeg een e-mail van een achterbuur die klaagt over stammen van een chinese hemelboom die bij hem in de tuin gegroeid zijn. De woning werd gedurende 7 jaar verhuurd en de huurder had daar nooit melding van gemaakt. De eigenares is heeft dit pas vastgesteld.

Bij mij groeide spontaan zo'n boom iets van 7jr geleden en die hebben wij toen weggedaan. Maar nu zegt de eigenares dat die bomen in haar tuin afkomstig zijn van de oorspronkelijke wortels van die van mij en dat die onder de omheiningen door gegroeid zijn om in haar tuin uit te komen en nieuwe bomen te laten groeien. Op een meegestuurde foto zie ik echter dat haar achtertuin niet aan mijn tuin aanpaalt, maar aan die van mijn buren naast mij.

Ze wil dat ik het probleem oplos.

Maar ik heb helemaal geen zo'n boom meer in mijn tuin. Kan zij mij verplichten om op mijn kosten de bomen in haar tuin weg te doen?

Alvast bedankt voor wat info.

Drone

#2 , 07 mei 2026 20:57

artikel 870 Gerechtelijk Wetboek: Iedere partij moet het bewijs leveren van de feiten die zij aanvoert.

vraag haar naar de bewijzen die haar claim kunnen staven

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2026 08:56

Er komen hier boomexperts op het forum die u een gerichter antwoord gaan kunnen geven. Maar gezien de boom sinds 2019 niet meer verkocht, gekweekt of gehouden mag worden in Europa, en het verwijderen van zo een boom nog behoorlijk wat nazorg nodig heeft, zou het voor uw buur in plaats van zelf in actie te schieten wel eens een pak goedkoper kunnen zijn om een expert onder de arm te nemen en effectief aan te tonen dat het probleem via het wortelgestel uit uw tuin zou komen.

Hoe lang heeft de boom in uw tuin gestaan, hoe groot was hij? Op welke manier is de boom bij u verwijderd, enkel bovengronds of ook wortelgestel aangepakt? Hoe ver liggen de vroegere standplaats van uw boom en de nieuwe boompjes van uw buur uit elkaar?

Reclame

lukasi

#4 , 09 mei 2026 09:49

Vermoedelijk is dit niet door wortelstokken maar door zaad dat de boom zich heeft verspreid.
Als deze ailanthus altissima reeds enkele jaren is verwijdert is het wel van belang om te weten HOE deze is gerooid zoals lanox al aanhaalt.

Van belang is ook om te weten wat de overlast juist is. Zijn dit 1 jarige scheuten of meerjarige ?

Beheer
Manueel uittrekken van zaailingen , manueel afbreken en verwijderen van wortelscheuten.
Grote planten best verwijderen VOOR de zaadvorming met behulp van kraan.
Stronkenfrees NOOIT toepassen omdat dit een vegatieve vermeerding veroorzaakt van de wortelsnippers

Regelmatig kappen van bovengrondse delen put de wortel uit en vermindert de vegatieve kracht om worteluitlopers te maken ( opgelet dit moet regelmatige gebeuren)

Ringen van bomen zorgt voor afsterven van de plant maar worteluitlopers kunnen nog voorkomen

Volgens Constan-nava onderzoek in 2010 kan een Aillanthus tot 5 jaar na kap nog altijd worteluitlopers voorbrengen.

Chemische bestrijding met fytoprodukt is effectief maar kan alleen als de schadedrempel hoog is en als dit wordt uitgevoerd door een bestrijder in het bezit van een fytolicentienummer 2 .

Kan de buur TS aanspreken voor de kosten van de verwijdering ?
Buur zal moeten aantonen dat de planten via worteluitlopers bij hem zijn gekomen
Buur zal moeten aantonen dat het rooien van de moederplant NIET zorgvuldig is gebeurd
Buur zal moeten aantonen dat zijn normaal onderhoud voldoende was om zijn tuin te beheren
wordt lastig

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”